مشکل تسهیلات‌دهی بانک‌ها را حل کنید

دنیای اقتصاد- در حالی که بانک مرکزی تنها دلیل کندی پرداخت تسهیلات به بنگاه‌ها را پیشی گرفتن حجم تقاضاهای اخذ این تسهیلات از میزان سپرده‌ها می‌داند، اما وزیر کار و امور اجتماعی معتقد است که بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به طرح‌های زودبازده اقتصادی دچار مشکل هستند و بنابراین باید هرچه سریع‌تر این مشکلات را حل کنند. محمد جهرمی که پیش‌تر اعلام کرده بود، قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها با سیاست انقباضی در پیش گرفته شده توسط بانک مرکزی، به شدت کاهش یافته است، دیروز در حاشیه همایش «بررسی نقش بنگاه‌های زودبازده در توسعه اقتصادی کشور» گفت که طی ۵ ماه نخست امسال تنها ۱۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های زودبازده اقتصادی پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه به همکاری بیش از ۳۲۰ دستگاه اجرایی کشور ، بنگاه‌های کوچک زود بازده تا پایان سال ۸۶ بیش از ۹۰۰هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

وزیر کار و امور اجتماعی از اختصاص ۶/۹درصد از کل منابع به طرح‌های خود اشتغالی خبر داد و اظهار کرد: تسهیلات خوداشتغالی فقط به طرح‌های در قالب کمیته امداد و سازمان بهزیستی پرداخت شده است.

وی با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر انحراف ۴/۳درصدی تسهیلات بنگاه‌های زودبازده گفت: شش دهم درصد از تسهیلات برای طرح‌ها هزینه نشده و ۲/۱درصد نیز متوقف شده است.

جهرمی‌همچنین حرکت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک زودبازده را تا آخر سال گذشته، مثبت ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه عملکرد سال جاری نشان از وجود مشکل اساسی در طرح‌های نیمه‌کاره و حفظ اشتغال موجود دارد.

وزیر کار و امور اجتماعی به نامه رییس جمهوری به بانک مرکزی مبنی بر حل مشکلات تسهیلات‌دهی بانک‌ها اشاره کرد و بیان داشت: در شرایط رکود تورمی‌انتظار می‌رود بانک مرکزی هر چه سریع‌تر مشکلات تسهیلات‌دهی بانک‌ها را حل کند.وی خاطرنشان کرد: اگر مشکلات تسهیلات‌دهی واحدهای تولیدی هر چه سریع‌تر حل نشود، تورم و رکود اقتصادی بیشتر نمود پیدا می‌کند.

جهرمی ‌هدف‌گذاری در پرداخت تسهیلات به مناطق محروم و توزیع عادلانه منابع را مثبت ارزیابی کرد و افزود: توسعه طرح‌های کشاورزی و خدمات شهری روستایی و حمایت از صنایع کوچک در شهرستان‌ها از مصادیق توزیع عادلانه منابع است.

وزیر کار و امور اجتماعی از پرداخت ۱۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های زود بازده از طریق بانک‌ها در ۵ماه نخست سال‌جاری خبر داد و گفت: انتظار ما پرداخت ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌ها تا پایان سال است که از این طریق بیش از یک میلیون اشتغال ایجاد می‌شود.

وی اولویت پرداخت تسهیلات در سال جاری را به طرح‌های نیمه‌کاره و سرمایه در گردش بنگاه‌ها اعلام کرد و افزود: بخش اعظم تسهیلات پرداخت شده به بنگاه‌ها در سال ۸۵ به بهره‌برداری رسیده است، ولی اگر بتوانیم سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار اشتغال را ساماندهی کنیم، ۴درصد به رشد اشتغال افزوده می‌شود.

وزیر کار و امور اجتماعی همچنین در این همایش از اختصاص ۵۵‌درصد از منابع بانکی به سرمایه در گردش بنگاه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای خبر داد و گفت: هم‌اکنون بنگاه‌های بزرگ در بیشتر بخش‌ها برای تخصصی شدن کارایی ندارند.

وی گفت: در دولت نهم نگاه به بنگاه‌های کوچک زود بازده تغییر یافته به نحوی که هم‌اکنون واحدهای زیر ۵۰‌نفر از تسهیلات بنگاه‌های کوچک استفاده می‌کنند که این تعداد در دولت گذشته زیر ۱۰ نفر بوده است.وزیر کار و امور اجتماعی به تلاش کشورهای مختلف در حمایت از ایجاد بنگاه‌های کوچک زودبازده به صورت راه‌اندازی صندوق‌های اعتباری، حمایتی، بانک‌های ویژه، پرداخت یارانه‌های دولتی اشاره و اظهار کرد: بنگاه‌های بزرگ در حال حاضر در بیشتر بخش‌ها برای تخصصی شدن کارآیی ندارند.

وی تصریح کرد: صنعت خودروسازی با تولید کمتر از ۱۵۰‌هزار دستگاه در سال توجیه اقتصادی ندارد و با توجه به شرایط و ویژگی‌های کشور حمایت از بنگاه‌های کوچک باید در سرلوحه کارها قرار گیرد.

جهرمی ادغام سازمان صنایع کوچک با شرکت شهرک‌های صنعتی در دولت گذشته را باعث کمرنگ شدن نقش صنایع کوچک اعلام کرد و افزود: از ویژگی‌های بنگاه‌های کوچک می‌توان به انعطاف‌پذیری آن اشاره کرد.

وزیر کار و اموراجتماعی تغییر ساختار در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را کاری پرحجم و سخت قلمداد کرد و گفت: در بنگاه‌های کوچک منابع مورد نیاز برای ایجاد هر شغل از بنگاه‌های بزرگ کمتر است.

وی در ادامه ایجاد اشتغال در استان‌های مختلف در طرح بنگاه‌های کوچک زودبازده را اعلام کرد و بیان داشت: هم‌اکنون میانگین ایجاد هر شغل در بنگاه‌های کوچک ۳۳‌میلیون تومان و در بنگاه‌های بزرگ ۱۵۰‌میلیون تومان است.

جهرمی به استفاده بنگاه‌های کوچک از تولیدات داخلی در زمان شکل گیری خبر داد و تاکید کرد: در بنگاه‌های کوچک علاوه‌بر امکان استفاده همه مردم از تسهیلات و عدالت در توزیع منابع، هزینه‌های ارزی نیز از بنگاه‌های بزرگ کمتر است.

وزیر کار و امور اجتماعی به آمار ۳۵۰‌هزار نفری شاغل در بخش قطعه سازی برای صنایع بزرگ خودروسازی کشور اشاره کرد و افزود: در بنگاه‌های کوچک علاوه بر نیاز کمتر به تخصص‌ها، مدیریت نیز کم‌هزینه‌تر است.

جهرمی همچنین از نیاز بنگاه‌ها به ارزیابی بر اساس نیازها و آمایش‌های منطقه‌ای برای دریافت تسهیلات سخن گفت و ادامه داد: طبق آمارها فقط ۲/۱‌درصد از بنگاه‌ها تعطیل شده اند در صورتی که این میزان در جهان ۳۰‌درصد است.

وزیر کار و امور اجتماعی از اختصاص ۵۵‌درصد از منابع بانکی به سرمایه در گردش بنگاه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای خبر داد. وی همچنین از آخرین رقم نرخ بیکاری در کشور سخن گفت و افزود:این رقم هم‌اکنون ۶/۹‌درصد است که باید طبق برنامه چهارم ۴/۸‌درصد باشد.