دنیای اقتصاد - با وجود آنکه سه هفته از اجرای طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور می‌گذرد و براساس اعلام مرکز آمار هنوز ۷میلیون خانوار، اطلاعات اقتصادی خود را ارائه نکرده‌اند، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ابهامات موجود در این طرح موجب شده تا برخی خانوارها با پرسش‌های فراوانی در این زمینه مواجه شوند. اینکه میزان نقدی یارانه‌ها چقدر است و آیا اساسا به محض شروع پرداخت نقدی یارانه‌ها، یارانه کالاهای اساسی حذف خواهد شد، سوالی است که همچنان پاسخی برای آن به صورت شفاف وجود ندارد. از طرفی تاکید مصلحان بر بررسی آثار تورمی نقدی کردن یارانه‌ها، جلوگیری از بروز آن یا کنترل تبعات منفی تورم نیز مسوولان را واداشته است تا اجرای طرح را با دقت بیشتری دنبال کنند. به گونه‌ای که تاکید مقام معظم رهبری بر چاره‌اندیشی جهت جلوگیری از بروز تبعات منفی نیز بر این پایه استوار است.

از همین رو، محمدرضا فرزین سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، چاره‌اندیشی در این باره را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مجریان و کارشناسان این طرح دانسته که مطالعات تفصیلی آن را عمق و وسعت بیشتری بخشیده است.

تاثیر پرداخت نقدی یارانه‌ها روی صنایع و فعالیت‌های تولیدی بخش کشاورزی نیز از مهم‌ترین برنامه‌های کارگروه تحول اقتصادی است. به گونه‌ای که به گفته سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی، به طور کلی اصلاح نظام یارانه‌ها دارای آثار قیمتی خواهد بود که در این خصوص مطالعات گسترده‌ای در کارگروه‌های تخصصی طرح جهت کنترل تبعات منفی در حال انجام است.

در این راستا وزارتخانه‌های صنایع و جهاد کشاورزی با همکاری معاونت نظارت و برنامه‌ریزی راهبردی ریاست‌جمهوری، وظیفه مطالعه اثرات اصلاح قیمت بر فعالیت‌های تولیدی را عهده‌دار شده‌اند و علاوه‌بر داده‌های آمار کلان، در حال انجام مطالعات میدانی و صنعت به صنعت جهت سنجش تاثیرات اصلاح قیمت بر بهره‌وری و توان رقابت فعالیت‌های تولیدی هستند.

وی افزود: از طرف دیگر بانک مرکزی و وزارت بازرگانی با استفاده از مدل‌های اقتصادی در حال سنجش آثار طرح بر هزینه خانوارها هستند و جبران هزینه‌های خانوارها براساس مطالعات این طرح‌ها و نهایی شدن اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور در دستور کار است.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی نکته دیگر را مجموعه اصلاحاتی دانست که در محورهای توزیع، بهره‌وری، بانک، مالیات و ارزش‌گذاری پول ملی در حال انجام است و خاطرنشان کرد: بدیهی است یکی از موضوعات اساسی در این راستا روانسازی اقتصاد و کاهش هزینه‌های مبادلاتی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است.

وی در پایان تاکید کرد: هدفمندسازی یارانه‌ها به صورت مرحله‌بندی شده، در طول زمان و همگام با تغییرات در سایر بخش‌ها و محورها صورت خواهد پذیرفت و مطالعات جهانی نشان می‌دهد این روش در کاهش آثار منفی این طرح تاثیرگذار خواهد بود.