منابع اسرائیلی از توافق آمریکا و رژیم‌صهیونیستی برای نصب سامانه رادار موشکی آمریکایی و همچنین استقرار کادری آمریکایی در این رژیم خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، اسرائیل روز یکشنبه رسما توافق استقرار سامانه راداری آمریکایی را که گفته می‌شود پیشرفته‌ترین رادار موشک‌های زمین به زمین دنیا است، دریافت کرد. قرار است این سامانه که در راستای حمایت و پشتیبانی آمریکا از اسرائیل به این رژیم تحویل داده شود، در صحرای نقب مستقر شود. روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از منابع صهیونیستی اعلام کرد: این سامانه در راستای حمایت آمریکا از این رژیم در مقابل آنچه تهدید موشک‌های ایران و سوریه نامیده شده است، به سران تل‌آویو تحویل می‌شود. نکته مهم این است که با اینکه رژیم‌صهیونیستی این سامانه را دریافت می‌کند، در مقابل توان هجومی این رژیم‌ محدود خواهد شد، زیرا بر اساس توافق دو طرف (اسرائیل و آمریکا) این رژیم‌ نمی‌تواند از این سامانه برای حمله به ایران و سوریه استفاده کند، زیرا آمریکا به دلیل حضور کادر آمریکایی این اجازه را به سران این رژیم‌ نمی‌دهد. بسیاری از کارشناسان معتقدند: استقرار این سامانه در صحرای نقب خود بیان‌کننده این واقعیت است که آمریکا همچنان قاطعانه مخالف حمله به ایران است.

بنا بر این گزارش، تنها کارشناسان آمریکایی می‌توانند با این سامانه کار کنند و این سامانه قادر است زمان شلیک موشک را اعلام و در زمان مناسب موشک مذکور را هدفگیری کند. گفته می‌شود توافق برای ارائه این سامانه به اسرائیل که معروف به JTAGS (صنوبر سبز) است، در سفر اخیر ایهود باراک وزیر دفاع این رژیم به واشنگتن صورت گرفت. مذاکرات برای دریافت این سامانه از حدود ۱۰سال پیش آغاز شده بود. حضور کادر آمریکایی در اسرائیل در نوع خود برای چندمین بار شکل می‌گیرد، همچنانکه در آغاز جنگ نخست خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ نیز کادری آمریکایی برای استفاده از موشک‌های پاتریوت و در دوره‌های دیگر مثل بحران با عراق و بحران‌های دیگر در این رژیم حضور یافته بودند.

قرار است این سامانه سال آینده مستقر شود و این احتمال وجود دارد که این زمان به دلیل رزمایش مشترک دو طرف زودتر از این مدت و حتی در پاییز آینده نصب شود.