سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه همکاری ایران و آژانس در چارچوب پادمان جامع ادامه دارد و طرفین در فضای سازنده به این همکاری ادامه می‌دهند، تصریح کرد: ایران همواره آمادگی دارد به سوالات احتمالی آژانس پاسخ دهد. حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه، دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، در پاسخ به این سوال که معاون سازمان انرژی اتمی روز یکشنبه اعلام کرده است که همکاری ایران و آژانس بر اساس مدالیته پیش می‌رود، در حالی که پیش از این اعلام شده بود مدالیته پایان یافته است و مطالعات ادعایی باقی مانده است. آیا این موضوع به معنای آن است که مذاکرات اولی ‌هاینونن معاون البرادعی در تهران درباره مطالعات ادعایی بوده است؟ اظهار کرد:‌ همکاری ایران و آژانس معمول و در چارچوب پادمان جامع ادامه دارد و طرفین در فضای سازنده به این همکاری ادامه می‌دهند. ایران همواره آمادگی دارد به سوالات احتمالی آژانس پاسخ دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گروه ۱+۵ توضیحات لازم و مورد درخواست ایران را به نامه سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در مذاکرات تلفنی اخیر داده‌اند، گفت: روند گفت‌وگو و رایزنی بین جلیلی و خاویر سولانا نماینده تام‌الاختیار گروه ۱+۵ همچنان ادامه دارد و فکر می‌کنیم طرفین در فضای مثبت و سازنده پیش می‌روند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مذاکرات ‌هاینونن با مقامات سازمان انرژی اتمی در سکوت خبری در تهران برگزار شد، گفت:‌ ما همکاری‌های عادی با آژانس داریم و در چارچوب موافقت‌نامه پادمان کار را انجام می‌دهیم و این همکاری‌ها در آینده نیز ادامه دارد. این همکاری‌ها تنها میان ایران و آژانس نیست، بلکه همه کشورهای عضو روابط دو جانبه با آژانس دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسید سولانا در جریان سفرش به تهران درباره نیروگاه بوشهر اعلام کرد که «راه‌اندازی این نیروگاه منوط به توافق ایران با ۱+۵ است»؛ گفت: خیر. همکاری ایران و روسیه ارتباطی با گروه ۱+۵ ندارد. دو طرف مصمم به تسریع در روند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر هستند. از همین رو، تمهیداتی برای پایان فرآیند کار در نیروگاه بوشهر دیده شده است. قشقاوی تاکید کرد: روسیه تحویل سوخت نیروگاه را به عنوان مقدمه‌ راه‌اندازی انجام داده است و این نشان دهنده تصمیم جدی طرفین به تسریع در روند راه‌اندازی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه زمان سفر رییس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه به ایران تعیین شده است، اظهار کرد: روند همکاری ایران و روسیه به ویژه درباره تمهیدات پیش راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر به خوبی پیش می‌رود و اصل این سفر در چارچوب تداوم همکاری سازنده برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است.

او ادامه داد: زمان این سفر به محض آن که تعیین شود اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وی درباره سقوط هواپیمایی که از قرقیزستان راهی تهران بوده است و احتمال کشته شدن حدود ۵۰‌نفر ایرانی در این حادثه، گفت: خبر مربوط به حادثه تاسف‌بار سقوط هواپیما در فرودگاه بیشکک به طور لحظه‌ای به دست ما می‌رسد. اجازه دهید بررسی علت حادثه و سایر مباحث را بعد از بررسی‌ کامل اعلام کنیم. در عین حال کشته شدن سرنشین‌های این هواپیما را به همه خانواده‌های داغدار تسلیت می‌گوییم.

قشقاوی درباره حضور رییس‌جمهور در اجلاس شانگهای نیز گفت: رییس‌جمهور در اجلاس شانگهای که در دوشنبه در پایتخت تاجیکستان تشکیل می‌شود حضور پیدا می‌کند؛ همچنین برنامه‌ها و مباحثی برای گفت‌وگو و رایزنی در حاشیه این اجلاس با مقام‌های دیگر خواهد داشت که در چارچوب تعامل بیشتر بین کشورهای عضو این اجلاس و منطقه است.

قشقاوی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران اظهار کرد: هیچ درخواست رسمی در این مورد وجود ندارد و صرفا گمانه‌زنی برخی روزنامه‌ها در این باره مطرح بوده است.

او در پاسخ به این سوال که مقام‌های پنتاگون مدعی شدند که موشک پرتاب‌گر ایرانی پس از پرتاب متلاشی شده است، گفت:‌ معمولا هر گونه پیشرفت تکنولوژیک در ایران با واکنش مقام‌های آمریکایی روبه رو می‌شود و تاکنون سابقه نداشته که آنها پیشرفت‌های ایران را به طور واقعی بررسی کنند، اما آنها به تدریج واقعیت را خواهند پذیرفت و گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر شکست تلاش ایران در این خصوص رد خواهد شد و به لطف الهی روند توسعه فنی و دستاوردهای دانشمندان ایران از جمله در حوزه موشکی و امور فضایی ادامه دارد.

وی درباره سفر وزیر امور خارجه ترکیه برای امضای توافق‌نامه انرژی با ایران گفت: ‌برخلاف گمانه‌زنی بعضی‌ها سفر موفقیت‌آمیز رییس‌جمهور ایران به ترکیه ابعاد مختلف سازنده‌ای داشت؛ از جمله در زمینه‌های همکاری‌های انرژی میان دو کشور.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: طرفین مصمم به پیشبرد این همکاری‌ها هستند. در عین حال موضوع توافق‌نامه انرژی بسیار پیچیده است و نیاز به تبادل نظرهای بیشتری دارد. از این رو، طرف ترک در جریان سفر رییس‌جمهور اعلام آمادگی کرد تا با سفر وزیر امور خارجه و وزیر انرژی‌اش به ایران بحث درباره این توافق‌نامه را ادامه دهند. بنابراین هیچ گونه تهدید و فشار خارجی نمی‌تواند بر موضوع همکاری‌های دو کشور تاثیر بگذارد.

وی گفت: زمان سفر وزیر امور خارجه ترکیه و وزیر انرژی این کشور هنوز مشخص نیست.