امکان بازی‌های سیاسی در موضوع هسته‌ای ایران وجود ندارد

سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، روشن و فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران در مسیری شفاف قرار دارد و هرگز امکانی برای برخی از معاملات یا بازی‌های سیاسی وجود ندارد. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه شامگاه یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک با فاروق قدومی، دبیر سیاسی جنبش آزادی‌بخش فلسطین با بیان این مطلب، در مورد اظهارات اخیر سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مورد استفاده از برگ‌های ایران در قضیه هسته‌ای برای مقابله با غرب در خصوص قضیه گرجستان و موضع ایران در این مورد گفت: سیاست‌های ایران در قبال منطقه قفقاز حمایت از ثبات و آرامش است و امیدواریم برخی محاسبات اشتباه و برخی سیگنال‌های غلط موجب شروع دوباره درگیری‌ها در این منطقه نشود؛ اگرچه تعارضاتی که بین قدرت‌ها مطرح است، موجب نگرانی است.

به گفته وی، باید تحولات قفقاز را از منظر و جای خود مورد تحلیل قرار داد.

وی تصریح کرد: قدرت‌های خارج از منطقه نباید به دنبال بهانه برای ایجاد ناآرامی و بی‌ثباتی‌های دیگر در این منطقه (قفقاز) باشند؛ زیرا در هر صورت سرنوشتشان بهتر از سرنوشت سایر بحران‌هایی که در منطقه ایجاد کرده‌اند، نخواهد بود.

متکی همچنین با تاکید بر این که ایران همواره در کنار مردم بزرگ فلسطین است، گفت: ایران از جایگاه یک دولت و حکومت جدید و ملت ایران به صورت رسمی از سپیده دم پیروزی انقلاب حمایت بی‌شائبه خود از ملت فلسطین و مبارزات حق‌طلبان این ملت اعلام کرده و ما اکنون در آستانه ۳۰ سالگی انقلاب ایران تکرار می‌کنیم که ما دوست ملت فلسطین هستیم و برای آزادی این ملت و برای خاتمه اشغال سرزمین‌های فلسطین در کنار مردم فلسطین هستیم.

وی یاد آور شد: ایران حمایت خود را از مبارزات حق‌طلبانه ملت فلسطین تکرار می‌کند و در کنار این ملت تا آزادی کامل سرزمین فلسطین خواهد بود.

به گفته وزیر امور خارجه، دستگاه دیپلماسی روابط خارجی را در مسیری متوازن و با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در حوزه‌های مختلف جغرافیایی و اقتصادی جهان مورد بازنگری قرار داد و مناسبات خود در منطقه و همسایگان را براساس احترام و منافع متقابل تعریف کرد و طی سه سال گذشته با تمام کشورهای همسایه (۱۵ کشور)، افزایش مناسبات سیاسی و اقتصادی داشته است.

وی ادامه داد: دیدگاه‌های صریح و شفاف ایران در تحلیل بحران‌های منطقه‌ای نظیر بحران عراق،‌ فلسطین و لبنان درستی مواضع کشورمان نه تنها در بعد تئوریک و نظری‌پردازی، بلکه در عمل بر همگان ثابت کرد و پویندگان راه تحمیل زورمداری و یکجانبه‌گرایی شکست پی در پی سیاست‌هایشان را شاهد بودند.

متکی مناطق مختلف جهان را همراه تحولات چشمگیری در نوع نگاه به مناسبات ظالمانه حاکم بر روابط بین‌الملل توصیف و اظهار کرد: ما بر بلندای همه سازمان‌های بین‌المللی فریاد برمی‌آوریم که این مناسبات ظالمانه قابل دوام نیست.

وزیر امور خارجه دو برابر شدن صادرات غیر نفتی، حضور قابل توجه و قوی شرکت‌های ایرانی در سایر کشورها که زمینه جهش در صادرات خدمات فنی و مهندسی را فراهم می‌کند را از جمله دستاوردهای دیگر دستگاه سیاست خارجی برشمرد و گفت: ایران پرنشاط و پرشتاب در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نقش سازنده خود را با هدف صلح و عدالت تعقیب می‌کند.

رییس دفتر سیاسی ساف نیز در این کنفرانس خبری گفت: این انقلاب و مردم ایران همواره در کنار ما بودند و ما به این مشارکت افتخار می‌کنیم.

به اعتقاد قدومی، جمهوری اسلامی ایران باید به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای دست پیدا کند.

وی افزود: چرا کسی اسرائیل را که دارای ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای است محکوم نمی‌کند در حالی که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران که حق این کشور است با محدودیت مواجه می‌شود؟

وی تاکید کرد: زنده باد رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و رییس‌جمهور ایران که به عنوان قهرمان در برابر جبهه باطل و ظلم و زور ایستاده‌اند و ما همواره در کنار ایرانیم.