دنیای اقتصاد- در شرایطی که نایب رییس مجلس در مشهد از احتمال بالا گرفتن دعوای دولت و مجلس در صورت ابقای رحیم مشایی در دولت خبر داده است، رییس سازمان میراث فرهنگی به همراه رییس‌جمهور و دولت در سفر استانی به سر می‌برد اما عواقب اظهاراتش او را در سفر نیز رها نکرده که خبر می‌رسد امام جمعه دلیجان، که از حضور مشایی در جریان سفر هیات دولت به استان مرکزی باخبر شده بود، دیدار با وی را تحریم کرده است. پایگاه خبری تابناک دیروز گزارش داد که حجت‌الاسلام غفوری فرد، امام جمعه دلیجان، در خطبه‌های روز جمعه (اول شهریور)، ضمن برشمردن خدمات دولت نهم و تقدیر از رویکرد انقلابی و عدالت‌خواهانه این دولت در توجه به همه مناطق کشور، نسبت به سفر روز یکشنبه رییس سازمان میراث فرهنگی کشور که اظهارات جنجالی وی اعتراضات مراجع تقلید، دانشگاهیان و نمایندگان مجلس را در پی داشته است، موضعی منفی گرفت و ادامه حضور وی را در دولت نامشروع دانست. وی با بیان این‌که مردم مومن و انقلابی دلیجان، هیچ نیازی به سخنرانی و حضور این شخص (مشایی) ندارند، از مسوولان شهر خواست که ترتیبی دهند وی به دلیجان نیاید. وی تاکید کرد: «در صورتی که معاون رییس‌جمهور بر حضور در دلیجان پافشاری کند، وی در هیچ جلسه‌ای که او حضور داشته باشد، شرکت نمی‌کند.» بر اساس آخرین اخبار، این موضعگیری امام جمعه گویا سبب شده تا وزیر تعاون به جای اسفندیار رحیم مشایی از سوی دولت در این منطقه حضور پیدا کند.

حسینیان: مناظره لازم نیست

روح‌ا... حسینیان، چهره مشهور اکثریت مجلس نیز دیروز به اظهارنظر درباره ماجرای مشایی پرداخت. وی در پاسخ به دعوت مشایی برای مناظره با مخالفان گفت: «ایشان کاره‌ای نیستند که بخواهیم با او مناظره کنیم. اصلا بعضی چیزها احتیاج به نظر ندارد.» وی افزود: «این‌که ما ملتی را به‌نام ملت اسرائیل قائل شویم، احتیاج به مناظره ندارد؛ چراکه حرفی برخلاف اصول انقلاب و رهنمودهای حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری است. اصلا پس از این‌که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، مهمترین مساله این بود که ما دولتی به‌نام اسرائیل را به هیچ عنوان به رسمیت نمی‌شناسیم و وقتی هم که دولتی به‌نام اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسیم مردمی به این نام نداریم.»

خبرنگاری پرسید آِیا با عذرخواهی مسائل حل می‌شود؟ حسینیان پاسخ داد:«بالاخره عذرخواهی پله‌ای از قبول اشتباه است، آن هم زمانی آقای مشایی هنوز اصرار می‌کند حرف‌شان درست است و حاضر هستند دفاع کنند.»

نیمه پنهان اسفندیار

پس از سخنان مشایی درباره «دوستی با ملت اسرائیل» برخی از طیف‌های اصولگرایان با تشکیک در «هویت» مشایی اظهارات وی را «مشکوک» دانسته بودند که از آن جمله می‌توان به کریمی‌اصفهانی دبیرکل جامعه اصناف و بازار اشاره کرد که از وزارت اطلاعات خواسته بود درباره مشایی تحقیق کنند. شاید چنین اظهاراتی بود که باعث شدند چند رسانه همزمان به انتشار سوابق مشایی در طول دوران پس از انقلاب بپردازند و نیمه پنهان گذشته معاون خبرساز رییس‌جمهور را نور بتابانند تا مشخص شود مشایی بخش عمده‌ای از دوران کار خود را در بخش‌های حساس امنیتی گذرانده است. دیروز هفته‌نامه «شهروند امروز» همزمان با هفته‌نامه تازه تاسیس «همت» که عنوان «هسته‌های مقاومت تاکتیکی» و «موسسه حفظ و بسط ارزش‌های دفاع مقدس» را بر پیشانی خود دارد به بیان ناگفته‌هایی از زندگی مشایی پرداختند. در این گزارش‌ها که پیش از این بخش‌هایی از آن‌ها به صورت پراکنده در اینترنت انتشار یافته بود، آمده است که: «مشایی فعالیت‌های انقلابی خویش را از اطلاعات سپاه رامسر آغاز کرد و با نام «مرتضی محب‌الاولیاء» به دعوت سردار نقدی به کردستان رفت تا در سمت معاون اطلاعات واحد کومله اطلاعات سپاه مستقر در قرارگاه حمزه سیدالشهداء شروع به فعالیت کند. وی با تشکیل وزارت اطلاعات به این مجموعه ملحق می‌شود و با توجه به تجربیاتش در کردستان، مسوولیت تدوین استراتژی نظام ‌جمهوری اسلامی درخصوص اکراد ایرانی به او سپرده می‌شود. آشنایی او با محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کنونی نیز به همین دوره باز می‌‌گردد که آن زمان احمدی‌نژاد فرماندار خوی بود و مشایی عضو شورای ویژه تامین استان. این آشنایی سبب می‌گردد تا بعدها احمدی‌نژاد شهردار به سبب شناختی که از سبک کار فرهنگی موفق او در کردستان داشت او را به سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران فراخواند و آشنایی گذشته به پیمان جدیدی بدل گردد.او بعدها به وزارت کشور می‌رود و در دوران وزارت علی محمد بشارتی مدیرکل اجتماعی وزارت کشور می‌شود و از آنجا به رادیو پیام و سپس به شهرداری می‌رود.»

این نخستین باری است که دو رسانه از دو جناح کشور به انتشار اطلاعاتی ناگفته درباره یک عضو کابینه می‌پردازند و از این جهت به نظر می‌رسد ماجرای مشایی و درخواست‌ها برای برکناری وی باعث بروز اتحادی نانوشته در میان دو جناح منتقد دولت شده است. باید منتظر ماند و دید آن گونه که مشایی خواسته است این ماجرا به مناظره وی با مخالفان منجر می‌شود یا بنا به خواست مخالفان به خداحافظی مشایی با مسوولیت‌های دولتی ختم خواهد شد.