رییس آژانس انرژی اتمی‌روسیه موسوم به روس اتم برای نهایی کردن تاریخ راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر از ایران دیدار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پرس تی وی، گفته می‌شود که سرگئی کرینکو طی اقامت خود در ایران درصدد است تا با مقام‌های ارشد سازمان انرژی هسته‌ای ایران دیدار داشته باشد. درهمین حال، سخنگوی شرکت اتم استروی اکسپورت روسیه اعلام کرد که این شرکت مراحل پایانی کارهای مونتاژ سیستم‌های تکنولوژیک نیروگاه اتمی ‌بوشهر را آغاز کرده است؛ از این رو،‌ به‌کار افتادن فیزیکی این نیروگاه و بهره‌برداری کامل آن نزدیک شده است.

به گزارش ایرنا، خانم ایرینا ایسیپووا با اعلام پایان کار مونتاژ تلمبه گردشی در نیروگاه بوشهر افزود: این کار پیشرفت بسیار مهمی‌است. این تلمبه عملکرد سیستم‌های مهم و حیاتی نیروگاه اتمی ‌بوشهر را تامین خواهد کرد.

این مقام شرکت پیمانکار روسی نیروگاه اتمی ‌بوشهر که با بخش فارسی رادیو مسکو مصاحبه می‌کرد، اضافه کرد: تجهیزات حساس نیروگاه اتمی ‌بوشهر که بدون آنها کار سیستم خودکار هدایت و کنترل روندهای تکنولوژیک در این نیروگاه ممکن نیست، نصب و راه‌اندازی شده است.

ایسیپووا تصریح کرد: همچنین سیستم‌های کنترل و هدایت بخش راکتوری تهویه و حفاظت خودکار نیروگاه در مقابل وقوع آتش‌سوزی نیز آماده شده است.

وی اظهار کرد: آزمایش سکوی توربو ژنراتور برای بررسی میزان مقاومت آن در مقابل تکانه‌‌ها و ضربه‌ها با شدت تمام جریان دارد.

سخنگوی شرکت اتم استروی اکسپورت گفت: ماشین‌های سردکننده نیز که شرایط اقلیمی‌عادی در تمام مکان‌ها و تاسیسات نیروگاه اتمی‌را تامین می‌کنند به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند.

ایسیپووا افزود: در مجموع کارها در نیروگاه بوشهر به آخرین مراحل خود یعنی به کار افتادن فیزیکی نیروگاه اتمی‌ بوشهر و بهره‌برداری کامل نزدیک شده است. بر اساس این گزارش، سخنگوی رسمی‌شرکت اتم استروی اکسپورت به این پرسش که نیروگاه اتمی‌ بوشهر تولید برق را در چه زمانی آغاز خواهد کرد، پاسخ دقیق نداد و گفت: کار احداث نیروگاه اتمی‌ مثل ساختن سینما یا فروشگاه نیست و باید تمامی‌ مراحل فنی و مقررات دقیق و سختگیرانه تکنولوژیک بدون چون و چرا رعایت تا امنیت کار نیروگاه اتمی‌ بوشهر تامین شود.

ایسیپووا اضافه کرد: سوخت هسته‌ای لازم برای به کار انداختن نیروگاه اتمی ‌بوشهر از روسیه به ایران ارسال شده است و در حال حاضر این سوخت در انبار مطمئنی نگهداری می‌شود که این انبار توسط متخصصان شرکت اتم استروی اکسپورت با در نظر گرفتن تمام موازین بین‌المللی در فاصله بسیار نزدیکی از نیروگاه اتمی‌ بوشهر ساخته شده است.

سخنگوی شرکت اتم استروی اکسپورت خاطرنشان کرد: به هر حال در آینده‌ای نزدیک نیروگاه اتمی‌ بوشهر راه‌اندازی خواهد شد که در این رابطه بجا است بیانیه اخیر غلامرضا انصاری، سفیر جمهوری اسلامی‌ ایران در فدراسیون روسیه را نقل قول کنیم که گفت، روسیه با رساندن سوخت هسته‌ای به محل احداث نیروگاه اتمی ‌بوشهر عزم قاطع خود را برای به پایان رساندن این نیروگاه به نمایش گذاشته است. این در حالی است که الکساندر سادوفنیکوف، سفیر فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی‌ ایران نیز دو روز پیش در گفت‌و‌گو با ایرنا، با اعلام اینکه تا پایان سال جاری میلادی «آزمایش کلی» همه فازهای نیروگاه اتمی ‌بوشهر انجام خواهد شد، از وارد شدن این نیروگاه به شبکه تولید برق ایران از اوایل سال آینده میلادی خبر داد.

وی تاکید کرد: مسکو به طور جدی مصمم به تکمیل و راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است و خود را در قبال تکمیل و راه‌اندازی این پروژه مسوول می‌داند و به عنوان یک طرف ذی‌نفع، مایل است در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه را تمام کند و این یک حقیقت روشن و یک واقعیت است.

کار احداث نیروگاه اتمی ‌در سال ۱۹۷۵ میلادی توسط شرکت آلمانی زیمنس آغاز شد. این شرکت در سال ۱۹۷۹ میلادی پس از وقوع انقلاب اسلامی‌در ایران تمام کارها را متوقف و متخصصان خود را از جمهوری اسلامی‌خارج کرد.

در ماه ژانویه سال ۱۹۹۵ میلادی شرکت اتم استروی اکسپورت تکمیل کار احداث این نیروگاه را به عهده گرفت. زمان به مرحله بهره‌برداری رسیدن نیروگاه اتمی ‌بوشهر بارها به تعویق افتاده است که یکی از دلایل، آن است که شرکت اتم استروی اکسپورت مجبور شد تجهیزات ارسالی از سوی شرکت آلمانی زیمنس را با تجهیزات ساخت خود تلفیق دهد و معلوم شد این کار آسانی نیست. به این ترتیب پروژه نیروگاه اتمی ‌بوشهر را می‌توان یک پروژه منحصر به فرد و بی‌نظیر ارزیابی کرد.