اسکناس درشت با اسم دیگر آمد

دنیای اقتصاد- با اظهارات دیروز طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه «چک‌پول‌های جدید نیاز به پشت‌نویسی ندارد و همانند اسکناس قابلیت جابه‌جایی دارد»، این واقعیت رسما تایید شد که بانک مرکزی نه «ایران چک» بلکه «اسکناس درشت» ۵۰هزار تومانی چاپ کرده است. این راه حل میانه برای گذار به دوره زمانی مناسب برای چاپ اسکناس درشت حرکت قابل تاییدی است که از یک سو معضل کمبود اسکناس را نشانه گرفته است و از سوی دیگر، راه سوءاستفاده از چاپ چک پول توسط موسسات پولی را می‌بندد. به گفته رییس کل بانک مرکزی، چک پول‌های ۱۰۰هزار تومانی (بخوانید اسکناس ۱۰۰هزار تومانی) نیز از پس فردا در اختیار بانک‌ها قرار خواهد گرفت و ۲۰۰هزار تومانی نیز در حال طراحی است.

نکته جالب در چک‌پول‌های جدید زمینه‌سازی برای حذف چهار صفر از پول ملی است. در چک‌پول ۵۰هزار تومانی، عدد ۵۰ هم در گوشه بالای سمت راست و هم به صورت نامرئی در قسمت وسط بالای سمت چپ حک شده است.

دنیای اقتصاد: حمید رضا اسلامی منوچهری- طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی، دیروز تاکید کرد: چک‌پول‌های جدید بانک مرکزی نیاز به پشت‌نویسی ندارد و مانند اسکناس قابلیت جابه‌جایی دارد. اظهارات مظاهری نشان می‌دهد در شرایطی که چاپ اسکناس‌های درشت با محدودیت‌هایی مواجه است، دولت و بانک مرکزی راه‌حل میانه‌ای را برای رفع مشکل مبادلات پولی در شرایط تورمی اقتصاد کشور یافته‌اند.

اظهارات دیروز مظاهری در مورد چاپ چک‌پول‌های ۱۰۰ و ۲۰۰هزار تومانی توسط بانک مرکزی نیز این گمانه را تقویت می‌کند که ایفای نقش اسکناس‌های درشت به چک‌پول‌ها سپرده شده است. مظاهری همچنین خاطرنشان کرد که بررسی رفرم پولی درجریان است و حذف سه یا چهار صفر یا چاپ اسکناس‌‌های درشت‌تر هم در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد. وی تاکید کرد، چک‌پول‌های جدید عملا کار اسکناس را با اطمینان و راحتی بیش‌تر و آثار نقدینگی کمتر انجام می‌دهند.

موضوع چک‌پول‌ها از سال گذشته که احمدی‌نژاد در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی، بخشی از تورم فزاینده سال ۱۳۸۶ را به چاپ بی‌رویه این ابزار پولی نسبت داد، در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفت. احمدی‌نژاد در این گفت‌و‌گو اعلام کرد: چک پول بانک‌ها بدون کنترل بانک مرکزی و دولت منتشر شده و در نتیجه به رشد نقدینگی و افزایش تورم منجر شده است. بر اساس مقررات بانک مرکزی، بانک‌ها موظف بودند برابر ۴۰درصد منابع خود چک‌پول صادر کنند، اما با تخطی از این مقررات به انتشار چک‌پول پرداختند، به طوری که با مانده حدود ۱۳هزار میلیارد تومان چک‌پول، تقریبا دوبرابر میزان اسکناس و مسکوک موجود در جامعه در سال ۱۳۸۶ چک‌های بانکی منتشر شد.

اکنون با اظهارات رییس کل بانک مرکزی و اخبار مربوط به انتشار چک‌پول‌های ۱۰۰ و ۲۰۰هزار تومانی، به نظر می‌رسد دولت با یک تیر دو نشان را هدف گرفته است. نخست با در انحصار درآمدن انتشار چک‌پول‌ها، کنترل بیشتری بر چاپ آنها صورت خواهد گرفت و دیگر آنکه مشکل چاپ اسکناس درشت که سال‌ها است نیاز آن به دلیل افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی احساس می‌شود، موقتا مرتفع خواهد شد.

مشخصات ایران‌چک بانک مرکزی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی در راستای اعمال انضباط پولی و مدیریت کارآتر حجم نقدینگی و تسهیل در مبادلات روزمره مردم، براساس تصویب‌نامه هیات محترم وزیران مبادرت به چاپ و انتشار ایران چک‌های جدید پانصد هزار ریالی نموده است که از تاریخ ۲۶/۵/۸۷ توسط بانک‌ها آماده فروش به مردم می‌باشد. لذا از تاریخ فوق‌الذکر بانک‌ها مجاز به فروش چک‌پول‌های خود نمی‌باشند ولی چک‌پول‌های صادرشده قبلی در دست مردم کماکان معتبر بوده و قابل‌استفاده می‌باشد.

مبلغ اسمی: ۵۰۰۰۰۰ریال

رنگ: بنفش

ابعاد: ۷۵ در۱۶۰‌میلیمتر

مشخصات روی چک:

۱ - مزین به تصویر بارگاه حضرت امام رضا (ع) در سمت راست

۲ - واترمارک تصویر فردوسی درسمت چپ و در خمیره و کاغذ که در مقابل نور از دوطرف ایران چک قابل‌ رویت می‌باشد.

۳ - نخ امنیتی پنجره ای که از نوع هولوگرام وبا نوشته ۵۰۰۰۰۰ به صورت بی‌رنگ در بطن نخ می‌باشد.

۴ - نخ امنیتی پنهان که درون کاغذ قرارگرفته و از نوع فلورسنت و با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

۵ - فیبرهای مرئی که در سطح چک پراکنده است و بدون هیچگونه ابزاری قابل‌مشاهده است.

۶ - طرح مخفی در قسمت کتیبه بالا، عبارت

(IRAN CHEQUE ۵۰۰۰۰۰) که با تغییر زاویه دید در حالتی که ایران چک به صورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد قابل‌رویت می‌باشد.

۷ - کلیه نقاطی که به رنگ بنفش و آبی روی ایران چک نشان داده شده است چاپ برجسته می‌باشند که با انگشتان دست به سهولت قابل‌لمس و شناسایی است.

۸ - دارای شماره امنیتی فارسی درقسمت بالا سمت راست که در مقابل اشعه ماورا بنفش به رنگ طلایی تغییر می‌یابد. همچنین دارای شماره سریال (MICR) با قابلیت کنترل ماشینی در قسمت پایین سمت چپ می‌باشد.

۹ - برای چاپ آرم بانک مرکزی در قسمت وسط سطح چک از مرکب حرارتی استفاده شده به گونه‌ای که با لمس انگشتان دست و افزایش گرما طرح مذکور ناپدید و پس از سردشدن مجدد ظاهر می‌شود.

۱۰ - طرح see through (نوع اول) در سمت چپ ایران چک عدد ۵۰۰۰۰۰ در پشت و روی چک به‌صورت عمودی و ناقص چاپ شده که با قراردادن چک در مقابل نور عدد ۵۰۰۰۰۰ به‌طور کامل رویت می‌شود.

۱۱ - مرکب ضد کپی- در طرحsee through (نوع دوم) واقع در زیربارگاه حضرت امام رضا (ع) مرکب نارنجی رنگ در کپی رنگی از ایران چک به رنگ قهوه ای کم رنگ تغییر می‌یابد.

مشخصات پشت ایران چک:

۱ - درسمت چپ قسمت وسط عدد ۵۰ به‌صورت نامرئی وجود دارد که با تابش اشعه ماورای بنفش قابل‌رویت است.

۲ - قسمت‌هایی از پشت چک در مقابل اشعه ماورای بنفش به رنگ سبز روشن تغییر می‌یابد.

اطلاعیه رسمی بانک مرکزی:

ایران چک جدید؛ مشابه اسکناس

در ساعات پایانی دیروز، بانک مرکزی در واکنش به آنچه که سوالات مطروحه از شبکه بانکی کشور اعلام کرد اطلاعیه‌ای را روی پایگاه اطلاع‌رسانی خود قرارداد در آن تصریح کرده است کارکرد ایران‌چک جدید بانک مرکزی بین مردم و در روابط مردم و بانک‌ها مشابه گردش اسکناس خواهد بود.

صفحه بانک و بیمه (۱۳) را هم بخوانید