نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به تدوین پیش نویس گزارش البرادعی در آینده نزدیک اظهار کرد: دو پهلو بودن گزارش‌‏های وی، بی‌‏تاثیر از نقش شورای امنیت در مساله پرونده هسته‌‏ای کشور نیست، چرا که او تحت فشارهای وارده از سوی آمریکا این گزارش‌‏ها را تنظیم می‌‏کند و در عین حالی که به بخشی از واقعیت‌‏ها می‌‏پردازد، منافع طرف غرب را نیز در آن حفظ می‌‏کند و همین مساله منجر به دو پهلو شدن گزارش‌‏های البرادعی می‌‏شود که بعید نیست گزارش آتی وی نیز به همین سبک نوشته شود. حسین سبحانی نیا در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به گزارش‌‏های مختلف البرادعی،‌‏ سفرهای پیاپی «هاینونن» به ایران و مذاکرات اخیر سولانا و جلیلی را نشانگر روند رو به رشد پرونده هسته‌‏ای کشور دانست و با مثبت ارزیابی کردن آن افزود: انتظار می‌‏رود از مجموع این مسائل منافع دو طرف تامین شود. وی با اشاره به فشارها و اعمال محدودیت‌‏های آمریکا و اسرائیل بر فعالیت‌‏های هسته‌‏ای ایران، متذکر شد: این فشارها تاثیر جدی بر روند پرونده هسته‌‏ای ایران نخواهد داشت؛ چرا که طرف‌‏های غربی به ویژه کشورهای اروپایی همچون روسیه و چین به این نتیجه رسیدند که باید به دنبال راه برون رفت از چالش‌‏های موجود از طریق گفت‌وگو و مذاکره باشند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه فشارها و تهدیدهای آمریکا به نتیجه نرسیده و از این پس نیز نتیجه بخش نخواهد بود، ادامه داد: پرونده هسته‌‏ای کشور در مسیری قرار گرفته که امید است با عقلانیت دو طرف به سرنوشت مطلوبی برسد.

وی با اشاره به حضور نماینده آمریکا در مذاکرات پیشین سولانا و جلیلی خاطر نشان کرد: نسبت به این مساله دو نوع نگاه وجود داشت، نخست نگاه خوش‌‏بینانه که حضور نماینده آمریکا را به دلیل حذف واسطه‌‏ها و بررسی مستقیم مواضع دو طرف مثبت ارزیابی می‌‏کرد. نگاه بدبینانه‌‏ای نیز به این مساله وجود داشت که حضور نماینده آمریکا را منجر به مسموم شدن فضای مذاکرات و عدم دستیابی به نتایج می‌‏دانست.

سبحانی نیا با بیان اینکه نگاه خوش بینانه‌‏ای به این مساله داشته است، افزود: امیدواریم در آینده نیز شاهد پیشرفت‌‏هایی در این زمینه باشیم.