رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر این نکته که کشاورزی مهم‌ترین رکن اشتغال در کشور است، گفت: سیاست کلان مجمع در مورد توسعه کشاورزی بر اساس توسعه پایدار است؛ زیرا کشور نیازمند توسعه پایدار است نه توسعه موجی، زودگذر و گاهی مخرب. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی با بیان این مطلب افزود: تعریفی از توسعه پایدار توسط سازمان ملل ارائه شده است که از ملزومات مهم توسعه پایدار در بخش کشاورزی اقتصادی بودن، ایجاد تعادل اجتماعی، حفظ محیط زیست و توجه به نسل‌های آینده است.

رییس مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در بخش اقتصادی بودن، باید هزینه و درآمد کشاورزان همخوانی داشته باشد و اگر سودی وجود نداشته باشد، سرمایه در این بخش کمتر جذب می‌شود.آیت‌ا... رفسنجانی یادآور شد: سودهای کلان در بخش کشاورزی مد نظر نیست، بلکه باید با تعادل در هزینه و سود زمینه جذب افراد مجرب و سرمایه‌گذاران فراهم شود.رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در بخش ایجاد تعادل اجتماعی، باید تعادل حفظ شود و در بخش دیگر باید به محیط زیست آسیبی نرسد؛ چون اگر محیط زیست دچار مشکل شود، خانه و زیستگاه خراب می‌شود و باید فضایی ایجاد شود که زیستن در آنجا وجدآور باشد.هاشمی رفسنجانی افزود: در بخش دیگر باید به نسل‌های آینده توجه شود و اگر بنا باشد که توسعه را به گونه‌ای انجام دهیم که نسل‌های آینده خاکستر شوند، فایده‌ای ندارد؛ به طور مثال در منابع هر چقدر در توسعه ناپایدار خرج کنیم، هیچ حاصلی ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: تحقیقات یکی از مهم ترین پایه‌های تامین حیات مطلوب نسل‌های آینده است و ما مسوولیت آموزش آنها را بر عهده داریم و نباید از این مقوله غفلت ورزیم.