معاون برنامه‌ریزی و نظارت مرکز آمار ایران با بیان اینکه قرار است طی فرآیندی تعیین نرخ تورم به مرکز آمار ایران منتقل شود، گفت: مراحل و جلسات مربوط به تبدیل مرکز آمار ایران به مرجع تولید و اعلام نرخ تورم مراحل نهایی خود را می‌گذراند. به گزارش خبرگزاری مهر، خلیل سعیدی با بیان اینکه «یکی از وظایف بانک‌مرکزی پایین نگه داشتن نرخ تورم و بالا بردن نرخ رشد اقتصادی است» تصریح کرد: حال اگر بانک مرکزی خود مسوول تهیه این آمار باشد، می‌توان حدس زد که نتیجه چیست و اصولا بانک‌مرکزی در این شرایط آماری را ارائه نمی‌دهد که عملکرد خود را زیر سوال ببرد.

وی با تاکید بر اینکه در تولید آمار اصولا باید بی‌طرفی را اعمال کرد، گفت: در این شرایط بانک‌مرکزی نمی‌تواند بی‌طرفی را اعمال کند، اما کم و زیاد شدن نرخ تورم، سود و زیانی برای مرکز آمار ایران در پی ندارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه از نظر قانونی تولید و اعلام نرخ تورم و حساب‌های ملی از وظایف مرکز آمار ایران است، افزود: اما به صورت سنتی به دلیل اینکه بانک‌مرکزی همواره در کنار دست دولت است، به عنوان اعلام‌کننده نرخ تورم تعیین شده است.

به گفته سعیدی، هم‌اکنون تولید نرخ تورم و حساب‌های ملی در ۹۵درصد کشورها به دلیل مستقل بودن مرکز آمار توسط این مرکز صورت می‌گیرد.وی با اشاره به اینکه کم و زیاد شدن ارقام حساب‌های ملی، رشد اقتصادی و غیره باعث تشویق یا توبیخ مرکز آمار نمی‌شود، افزود: اما در بانک‌مرکزی این گونه نیست، در برخی کشورها افزایش نرخ تورم تعویض رییس کل بانک‌مرکزی را به دنبال دارد، حال اگر رییس کل در معرض تعویض قرار گیرد، آمار را به نحوی که می‌خواهد، اعلام می‌کند.

سعیدی ادامه داد: به این جهت است که هیچ کشور توسعه یافته‌ای پیدا نمی‌شود که در آن بانک مرکزی آمار تورم و حساب‌های ملی را تولید نماید و تنها در کل دنیا حدود ۸ کشور آفریقایی و عقب‌مانده هستند که این نرخ‌ها توسط بانک مرکزی آنها تولید می‌شود.

وی گفت: هنوز خیلی مانده که بانک مرکزی مسیر تولید را طی کند، به این جهت این بحث مطرح است که قرار است تولید این آمار به مرکز آمار ایران منتقل شود، کما اینکه وظیفه مرکز آمار تولید تورم، تورم ماهانه، سالانه، ملی، حساب‌های ملی و منطقه‌ای است.