درخواست دادستان کشور برای مقابله با اقتصاد وارداتی و قاچاق زیرزمینی

دادستان کل کشور گفت: باید با حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری با اقتصاد وارداتی و قاچاق زیرزمینی با جدیت مقابله شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، قربانعلی دری نجف‌آبادی دادستان کل کشور طی سخنانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تولید‌کنندگان و اصحاب بخش خصوصی استان خراسان رضوی، حمایت از بخش خصوصی در جهت رشد تولید ناخالص ملی، ایجاد اشتغال، ارتقای دانش و فناوری، ایجاد بازار رقابتی در جهان و گسترش صادرات را یک ضرورت فراروی توسعه پایدار کشور دانست و گفت: حمایت از بخش خصوصی در عرصه تولید، نه یک شعار، بلکه در میدان عمل باید نمود پیدا کند. وی با بیان اینکه چشم‌انداز ۲۰‌ساله افقی بر مبنای توسعه دانش بنیاد و دانایی محور ترسیم کرده افزود: سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و پژوهش، میدان دادن به نخبگان و متخصصان، ایجاد پیوند بین عرصه صنعت و دانشگاه لازمه نیل به توسعه دانایی محور است.

دادستان کل کشور در ادامه به سیاست‌های مربوط به سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: قانون حمایت از سرمایه‌گذاری در ۲‌سال گذشته در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسیده و باید بستر ارتقای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را با جدیت و بدون شعار‌زدگی و تعارف کرد؛ چرا که بدون سرمایه‌گذاری، ارتقای تولید و ایجاد اشتغال، درآمدزایی و ممکن نیست.

دری نجف آبادی به الزامات اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: سیاست‌های نظام در زمینه سرمایه‌گذاری، رقابت، خصوصی سازی و واگذاری و حمایت از بخش‌های غیر‌دولتی ترمیم شده و به نظر می‌رسد با دغدغه‌های موجود باید راه امیدی فراروی کشور گشود و برای توسعه و پیشرفت و رونق اقتصادی با مباشرت بخش خصوصی و هدایت و حمایت دولت و ایجاد تسهیلات حاکمیتی همت گمارد.

وی به تشریح شرایط اقتصادی منطقه پرداخته و گفت: رشد اقتصادی برخی کشورهای منطقه گویای این امر است که جمهوری اسلامی باید تلاش مضاعفی در جهت پیشرفت و توسعه همه جانبه مبذول دارد چرا که اگر این فرصت از دست برود ضرری تاریخی متوجه کشور خواهد شد و در قبال نسل‌های آتی سرافکنده خواهیم بود.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در هیچ شرایطی چون امروز درآمدهای ارزی بدین میزان بالا نبوده است گفت: اصلاح جدی دیدگاه‌ها در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری و ایجاد فرصت کار و خدمت و تولید و تلاش یک ضرورت است و حمایت از مدیران دلسوز و متخصص و ظرفیت سازی و بهره‌برداری از پتانسیل‌های موجود یک تکلیف ملی است. دری نجف آبادی به بازار رقابتی سنگین در عرصه جهانی اشاره کرده و افزود: اگر ما به طور مستمر تلاش و تدبیر نداشته باشیم در این سیل مواج و خروشان ضرر خواهیم کرد.

وی کنترل و نظارت بر مرزها را یک ضرورت دانسته و گفت: باید ضمن کنترل ضابطه‌مند مرزها، از ورود بی‌رویه اقلام قاچاق به کشور با جدیت جلوگیری به عمل آورده شود.

دادستان کل کشور گفت: کشور باید در آستانه یک تحول واقعی قرار گیرد و نرخ سرمایه‌گذاری با ۲۰‌درصد رشد و تولید ناخالص ملی حداقل ۸‌درصد افزایش و نرخ بهره‌وری همه عوامل تولید ۲/۵‌درصد افزایش یابد و با حمایت از کارآفرینان، تخصیص اعتبارات مناسب، حمایت از صنعتگران و اعطای تسهیلات و وام‌های ارزی و ریالی و اعتباری کشور را در آستانه خیزش اقتصادی هدایت کرد.

دری نجف آبادی افزود: البته مشکل اشتغال زمانی قابل حل است که تولید افزایش چشمگیری داشته باشد بنابراین از همه مسوولان و فعالان بخش خصوصی می‌خواهم با همت و تلاش و مجاهدت برای رشد و پیشرفت و خوداتکایی کشور اهتمام داشته و بدون سرگرم شدن به مسائل فرعی تامین مصالح ملی را مورد توجه قرار دهند.