اولی هاینونن، معاون مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، صبح روز دوشنبه در راس هیاتی برای مذاکره با مقام‌های سازمان انرژی اتمی کشورمان وارد تهران شد. به گزارش ایسنا، معاون البرادعی در امور پادمان‌های آژانس به همراه هیاتی از کارشناسان این آژانس برای ادامه‌ مذاکرات هفته گذشته با ایران (۱۷ و ۱۸ مردادماه) دیروز وارد تهران شد. مذاکرات سومین سفر هاینونن به تهران در سال جاری، بعدازظهر دیروز در محل سازمان انرژی اتمی آغاز شد. پیش از این یک مقام مسوول به ایسنا خبر داده بود که هیاتی از کارشناسان آژانس برای ادامه مذاکرات ایران و آژانس در چارچوب همکاری‌های طرفین وارد تهران می شوند. مقام‌های فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان ۱۷ و ۱۸مرداد ماه نیز برای دومین‌بار در سال جاری، درباره روابط ایران و آژانس و همکاری‌های فی‌مابین در تهران مذاکره کردند. رضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان اوایل ماه جاری در سفری به وین با محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره روابط دوجانبه با آژانس در مقطع فعلی و ادامه همکاری‌ها در قالب مقررات موجود گفت‌و‌گو کرد. وی پس از این ملاقات گفت: روابط ایران با آژانس به حالت عادی برگشته است.آقازاده در پاسخ به سوالی درباره این که آیا موضوع ایران در نشست آینده شورای حکام (سپتامبر) عادی خواهد بود، اظهار کرد: درحال‌حاضر همکاری ایران با آژانس روند عادی خود را طی می‌کند؛ اگر ضرورتی باشد که در آینده به نکاتی توجه شود، این کار انجام می‌شود. دومین دور مذاکرات میان ایران و آژانس در سال جاری به سرپرستی هاینونن و علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس در محل سازمان انرژی اتمی و پشت درهای بسته انجام شد. این مذاکرات به دعوت ایران و دو هفته پس از سفر آقازاده به وین انجام شد. همچنین در این مذاکرات هرمن ناکارتس، مدیر بخش منطقه‌ای پادمان آژانس و محمد سعیدی، معاون امور بین‌الملل و برنامه‌ریزی سازمان انرژی اتمی کشورمان و برخی مقام‌های دیگر از ایران حضور داشتند.

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از سفر معاون البرادعی به ایران با اشاره به این سفر اعلام کرده بود که اولی هاینونن برای مذاکره درباره‌ برنامه‌ هسته‌ای ایران به تهران سفر می‌کند.

معاون البرادعی به همراه کارشناسان بخش پادمان در اوایل اردیبهشت سال جاری نیز برای بحث و گفت‌و‌گو درباره همکاری‌های جاری میان طرفین و نیز برخی سوالات درباره «مطالعات ادعایی» به تهران آمده بود.