سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: ملت ایران درمورد استفاده از انرژی صلح‌‌آمیز هسته‌‏ای به حرکت خود ادامه می‌‏دهد، هزینه‌‏های آن را نیز پذیرفته است و تهدیدات مرتبط با آن را دلیلی بر ناتوانی بدخواهان ایران زمین تعبیر می‌‏کند. حسن قشقاوی در گفت‌و‌گو با ایلنا در پاسخ به این سوال که، آیا ایران به دلیل ادعاهای برخی مقامات آمریکا مبنی بر اینکه، گزینه نظامی‌‌در مورد ایران روی میز است، از حق خود کوتاه می‌‏آید؟ گفت: با توجه به اینکه جامعه بین‌‌المللی، حق جمهوری اسلامی‌‌ایران در استفاده صلح‌‌آمیز از انرژی هسته‌‏ای را به رسمیت شناخته است، کشورمان به راه خود در این مسیر ادامه خواهد داد.

وی افزود: ملت ایران بر آن است که به تنهایی در این راه پر افتخار گام بردارد و امیدوار است که برخی از این کشورها از گذشته درس گرفته و مسیر همکاری را انتخاب کنند. اگر این مهم تحقق یابد، شرایط به‌‏گونه دیگری رقم خواهد خورد و غیر از تعامل منطقی، صادقانه و خردمندانه با جمهوری اسلامی‌‌ایران راه دیگری وجود ندارد.

قشقاوی تاکید کرد: ملت ایران در این راه به حرکت خود ادامه می‌‌دهد، هزینه‌‏های آن را نیز پذیرفته است و تهدیدات مرتبط با آن را دلیلی بر ناتوانی بدخواهان ایران زمین تعبیر می‌‏کند. البته جمهوری اسلامی‌‌ ایران همواره در پی صلح و ثبات پایدار در منطقه و جهان است و در فعالیت‌‏های هسته‌‏ای نیز همواره به صورت شفاف، قانونمند، مسوولیت‌‏پذیر و مطابق با مقررات بین‌‏المللی عمل کرده است، اما متاسفانه ما شاهد اقدامات غیر منطقی و مقابله‌‏جویانه دولت تندرو آمریکا بوده‌‏ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درمورد گزارشی که قرار است البرادعی در ماه سپتامبر منتشر کند و اینکه، آیا وی می‌‏تواند با نادیده گرفتن حقوق ایران و تنها براساس منافع ۱+۵، عمل کند؟ اظهار کرد: در صورتی ‌‏که گزارش آژانس انرژی اتمی ‌‌در سپتامبر براساس معیارهای حقوقی، فنی و به دور از فشارهای سیاسی و در یک فضای منصفانه ارائه شود، نمی‌‌تواند حقوق هسته‌‌ای ایران را نادیده بگیرد.قشقاوی با اشاره به گزارش سال گذشته البرادعی، افزود: البرادعی در آخرین گزارش خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی‌‌ایران به تمام ابهامات پاسخ داده است، بنابراین به لحاظ حقوقی و فنی، پرونده هسته‌‌ای ایران باید مختومه شود.وی درباره تاثیر گزارش سپتامبر بر روند مذاکرات نیز گفت: جمهوری اسلامی‌‌ایران همواره آماده مذاکره واقعی بوده است. به نظر می‌‏رسد که غرب به این نتیجه رسیده که باید با واقع‌بینی و به دور از هیاهوی سیاسی با پرونده هسته‌‏ای ایران برخورد کند، بنابراین گزارش البرادعی این قابلیت را دارد که جو مناسبی را در میان کشور‌‌های غربی ایجاد کند تا مذاکرات در مسیر واقعی قرار بگیرد و این گزارش می‌‌تواند فرصت خوبی را برای ایجاد جو سازنده میان طرفین، فراهم کند.سخنگوی وزارت امور خارجه درمورد آینده مذاکرات هسته‌ای، به‌ویژه در دور جدید و با نقش آفرینی آمریکا ، اظهار کرد: جمهوری اسلامی‌‌ایران آماده است تا بدون پیش شرط، با تمام طرف‌‏ها در مسائل مختلف گفت‌‏وگو کند. غنی‌‏سازی هم از جمله حقوق مسلم هسته‌‏ای ملت ایران است که ادامه خواهد یافت.

قشقاوی اضافه کرد : اگر آمریکا این موضوع را درک کند، گفت‌‏وگو‌‌ها می‌‏تواند بر مبنایی برابر ادامه داشته باشد. جمهوری اسلامی‌‌ایران از هر مذاکره‌‏ای درباره برنامه هسته‌‏ای استقبال می‌‏کند، اما از حقوق خود عقب‌‏نشینی نخواهد کرد و تنها، پذیرفتن واقعیت ایران هسته‌‏ای راه خروج از بحران است.وی درباره تاثیر موضع‌‏گیری‌‏های مثبت دولت‌‏های همسایه و اعضای گروه «نم» در وضعیت پرونده هسته‌‏ای ایران گفت: حمایت جنبش عدم تعهد از برنامه هسته‌‏ای مسالمت‌‏آمیز ایران ،علامت بسیار مهم و آشکار برای سایر کشورها است.

قشقاوی با اشاره به حمایت تمامی ‌‌وزیران خارجه حاضر در پانزدهمین نشست غیر متعهدها اظهار کرد: این حمایت برای ایران بسیار ارزنده است؛ چراکه نشان‌‏دهنده حقانیت فعالیت‌‏ها و اقدامات هسته‌‏ای ما بوده و سبب تقویت موضع ایران در مجامع بین‌‌المللی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان با تاکید بر اینکه جنبش عدم تعهد یکی از تشکل‌‌های مهم بین‌‌المللی و از مجموعه‌‏های تاثیرگذار بر روند تحولات جهانی است، خاطر نشان کرد: برگزاری اجلاس در تهران به دلیل شرایط خاص این تشکل و سیاست‌‏های کلان جمهوری اسلامی‌‌ ایران، از اهمیت و جایگاه ویژه‌‏ای در دیپلماسی و روابط خارجی کشور برخوردار است.