دنیای اقتصاد- وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه تلاش‌های کاخ سفید برای اعمال فشار علیه ایران، تحریم‌هایی را علیه پنج شرکت ایرانی به اتهام مشارکت در برنامه هسته‌ای تهران اعمال کرد. بنابر گزارش‌ها، وزارت امور خزانه‌داری آمریکا پریروز( سه شنبه) با اعلام این خبر مدعی شد که این شرکت‌ها به وسیله شرکت‌های ایرانی دست اندرکار در برنامه غنی‌سازی اورانیوم، توسعه هسته‌ای یا برنامه‌های موشک بالستیک ایران که در فهرست سیاه خزانه‌داری قرار دارند، کنترل می‌شود و یا از جانب آنها اقدام می‌‌کنند.

براساس گزارش خبرگزاری رویتر، براساس این تحریم‌ها آمریکایی‌ها از تجارت با این شرکت‌ها منع می‌شوند و هرگونه سرمایه آنها که ممکن است درحوزه فعالیت‌های آمریکا قرار داشته باشد، مسدود خواهد شد.

استوارت لوی، معاون وزیر امور خزانه داری در امور تروریسم و اطلاعات جاسوسی عالی ادعا کرد که این پنج شرکت هسته‌ای و موشکی از سوی ایران برای آنچه پنهان کردن فعالیت غیرقانونی و جاه‌طلبی هسته‌ای خواند، به کار گرفته می‌شوند.

لوی در بیانیه‌ای مدعی شد: موسسات مالی و بازرگانی مسوول در سراسر جهان برای جلوگیری از تجارت با شرکت‌های هسته‌ای در حال برداشتن گام‌هایی هستند. لوی همچنین مدعی شد: ایران از این پنج نهاد اتمی‌‌و موشکی استفاده کرده است تا اعمال غیرقانونی خود را پنهان کرده و نیات اتمی‌‌خطرناک خود را جلو ببرد. (!)

این تحریم‌های جدید در حالی اعمال می‌‌شود که آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در حال بررسی تحریم‌‌های اقتصادی جدید فراتر از سازمان ملل علیه تهران هستند.

در همین حال یک مقام عالی رتبه انگلیسی گفت که حوزه‌های مورد بررسی این کشورها برای تحریم ایران حوزه‌های گاز طبیعی مایع، سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز، محصولات پالایش واراداتی و دیگر حوزه‌های مالی است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا معاملات با بانک‌های دولتی ایران از جمله بانک ملی را نیز منع کرده است.

این تحریم‌‌ها تازه ترین تلاش دولت آمریکا و متحدان آن برای افزایش فشار بر ایران جهت تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم است.

همین وزارتخانه ماه گذشته میلادی چهار نهاد ایرانی شامل مجموعه صنایع شهید ستاری، هفت تیر، گروه صنایع مهمات و متالورژی و صنایع شیمی‌‌پارچین را هدف تحریم‌‌های مشابه قرار داده بود با وجود این که ایران می‌‌گوید برنامه اتمی‌‌اش صرفا جنبه صلح‌آمیز دارد، اما آمریکا و متحدان غربی آن به این موضوع تردید دارند و هدف اصلی این برنامه را تسلیحاتی و نظامی ‌‌می‌‌دانند.