دیداراحمدی نژاد با رییس جمهور الجزایر

عبدالعزیز بوتفلیقه، رییس‌جمهور الجزایر که در راس هیاتی بلندپایه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های عالیرتبه جمهوری اسلامی‌ و همچنین امضای چند سند و موافقتنامه نهایی شده بین دو کشور، وارد تهران شده صبح دیروز (دوشنبه) در نهاد ریاست جمهوری، مورد استقبال همتای ایرانی‌اش قرار گرفت. رییس‌جمهور در این دیدار که دیروز پس از مراسم استقبال رسمی از رییس‌جمهور الجزایر برگزار شد روابط دو کشور را عاطفی و تاریخی دانست و گفت: ایران و الجزایر در بسیاری از موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی اشتراک نظر دارند.

احمدی‌نژاد همچنین نقش ایران و الجزایر را در دنیای اسلام مهم توصیف کرد و در ادامه، آمادگی‌ جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و تحکیم هر چه بیشتر روابط دوجانبه را اعلام کرد.

وی حضور بدون پیش شرط آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: آنها در این مذاکرات عمیقا دریافتند که فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ‌جمهوری اسلامی ایران هرگز متوقف نخواهد شد و البته همچنان ناچار به همکاری و گفت‌وگو با ایران هستند.

رییس‌جمهور الجزایر با اشاره به مشکلات و بحران‌های موجود در منطقه، جهان و به ویژه در دنیای اسلام گفت: ما باید از امکانات و توانمندی‌های موجود در کشورهای اسلامی در جهت حل و فصل مسائل منطقه‌ای و جهانی و برقراری صلح و ثبات در جهان اسلام استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه با همکاری کشورهای مسلمان با یکدیگر، هیمنه قدرت‌های بزرگ فرو خواهد ریخت، افزود: خداوند را سپاسگزارم که امروز شبح تهدیدات و دشمنی‌هایی که در کمین ایران نشسته بود رنگ باخته است. روز گذشته همچنین منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در دیدار با «مراد مدلسی» همتای الجزایری‌اش مناسبات دو کشور و راه‌های توسعه آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.وزیر امور خارجه ایران پس از این دیدار گفت: مناسبات دو کشور شاهد فصل جدیدی از پیشرفت است و بر بستر مصالح مشترک و با ابتکار روسای جمهور دو کشور بنا نهاده شده است.