احمدی‌نژاد: تئوری اقتصادی دولت سیاست‌های کلی اصل 44 است

عکس: خبرگزاری مهر، آذین زنجانی. محمود احمدی‌نژاد در مراسم معارفه وزیر اقتصاد:

سیاست‌های ابلاغی اصل۴۴ تئوری روشن اقتصاد کشور است

«سیاست‌های ابلاغی اصل۴۴ تئوری روشن اقتصاد کشور است».

این جمله‌ای بود که روز گذشته محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان در مراسم تودیع حسین صمصامی و معارفه سیدشمس‌الدین حسینی، به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی بر زبان راند.

مراسم معارفه شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور رییس‌جمهوری و معاون اول وی دیروز در حالی برگزار شد که حسین صمصامی مزرعه آخوند سرپرست سابق این وزارتخانه در آن مراسم حضور نداشت. رییس‌جمهور سیاست های ابلاغی اصل ۴۴ از سوی مقام معظم رهبری را تئوری روشن اقتصاد کشور خواند و بار دیگر بر ضرورت تحول در بیمه، نظام مالیاتی و بانک‌ها تاکید کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، رییس دولت نهم بیمه، سازمان مالیاتی و بانک‌ها را ملزم به نوآوری دانست و تصریح کرد: بیمه و بانک‌ها باید هر روز به انجام کارهای جدید بپردازند؛ چرا که بانک به عنوان دستگاه گردش خون، می‌تواند با توزیع درست کل حوزه اقتصاد را تحت‌تاثیر قرار‌دهد و در یک کلمه عقود اسلامی‌‌‌را در چارچوب سیاست‌‌‌‌های ابلاغی اقتصادی اجرا کند.رییس‌‌جمهور با بیان اینکه دربحث ظرفیت‌‌‌‌های مالیاتی در ابتدای راه قرار داریم، گفت: نظام مالیاتی کشور باید درخدمت به اهداف قرار گرفته و به توزیع عادلانه درآمدها و فرصت‌‌ها کمک کند؛ چرا که اگر نقش خود را خوب انجام دهد خواهیم توانست مشکلات ریشه‌ای مستمر تورم را برطرف سازیم.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: سازمان مالیاتی‌، بیمه و بانک باید متحول شده و این را در عمل محقق سازند. نه اینکه با استفاده از تجهیزات مدرن امروزی همان کارایی ۴۰ سال پیش را داشته باشند، بلکه بانک‌‌ها به صورت لحظه‌ای، شفاف و واقعی کار خود را انجام دهند.

وی با اشاره به نقد‌‌‌‌هایی که به بانک‌‌ها، نظام گمرکی و برخی نهاد‌‌‌‌های اقتصادی داشته است، اظهار کرد: پس از این موضوع برخی تیترها به صورت جهت‌دار زده شد که این امر بی‌انصافی است، چرا که همکاران ما در این حوزه‌‌ها بسیار زحمتکش‌اند و ما اتهامی‌‌‌به آنها وارد نکرده و نخواهیم کرد.درهمین حال دیروز وزیر جدید اقتصاد درحاشیه مراسم معارفه خود درجمع خبرنگاران از طراحی روش‌‌‌‌های تعیین میزان یارانه براساس طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار و تصویب لایحه رفع مشکلات سیستم بانکی در دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شمس‌الدین حسینی در جمع خبرنگاران درمورد برنامه‌‌‌‌های جدید وزارت امور اقتصادی و دارایی برای رفع مشکلات سیستم بانکی، با اشاره به اینکه دولت در این زمینه لایحه‌ای را تقدیم مجلس خواهد کرد، افزود: این لایحه در هیات وزیران به تصویب رسیده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه این لایحه به تجهیز منابع بانکی کمک خواهد کرد، گفت: با لایحه مذکور امکان تامین منابع سیستم بانکی به وجود می‌‌‌آید، وقتی که منابع سیستم بانکی تامین شود، قطعا قدرت اعطای تسهیلات آنها نیز افزایش می‌‌‌یابد و با افزایش قدرت اعطای تسهیلات بانک‌‌ها شاهد پشتیبانی خوبی برای تجهیز مالی بنگاه‌‌‌‌های اقتصادی خواهیم بود.سپس درباره اینکه چرا طرح تحول اقتصادی در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری مطرح شد، دفاع شما برای اینکه این طرح سیاسی نیست، چیست، گفت: هر دولت عمری حدود ۴ سال بیشتر ندارد، طبعا یک سال یعنی یک چهارم از عمر باقیمانده دولت، بنابراین نمی‌‌‌توانیم بگوییم در آستانه انتخابات این طرح مطرح شده است.وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه کار‌‌‌‌های کارشناسی طرح تحول اقتصادی از حدود ۲ سال پیش آغاز شده بود، اظهار کرد: سیستم کارشناسی دولت همواره فعال بوده و هست، به نحوی که اجزای این طرح از دو سال پیش به صورت مجزا مورد بررسی قرار گرفته است.وی تصریح کرد: من به‌‌عنوان کارشناس از دو سال پیش از این طرح مطلع بودم و از حدود یک‌سال پیش در طرح مشارکت داشتم و انتظارم از کارشناسان عرصه اقتصاد در رسانه‌‌ها این است که تیتر اخبار خود را بیشتر اقتصادی انتخاب کنند. حسینی بیان کرد: بسیاری از موارد طرح تحول اقتصادی از جمله طرح تحول رفتار بانک‌‌ها از دو سال پیش و طرح تحول بیمه از حدود یکسال پیش آغاز شده و بسیاری از آنها اجرا شده و بسیاری از آنها در قالب یک مجموعه منسجم اعلام شده است.