زهرا واعظ

رییس‌جمهور دیروز جلسه هیات‌دولت را به سرعت ترک کرد، تا در مراسم معارفه سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر جدید‌الورود اقتصاد و دارایی شرکت کند و به همین دلیل بود که تنها به پاسخ سوال خبرنگار چینی درباره المپیک بسنده کرد و با تبریک نیمه‌شعبان به خبرنگاران و تمام ملت ایران، از جمع آنان جدا شد. این گونه بود که دیروز حاشیه جلسه هیات‌دولت با خبرنگاران بدون حضور احمدی‌نژاد و البته وزیر تازه‌وارد اقتصاد برگزار شد. هر چند که حضور وزیران تازه‌وارد کابینه بدون حضور حسینی هم خبرساز بود و در چنین شرایطی بود که محمدرضا رحیمی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور از شکایت وزیر جدید کشور به دادگاه خبر داد و گفت: آنهایی که مدرک تحصیلی آقای کردان را زیر سوال برده‌اند باید در محکمه پاسخگو باشند و دولت نیز این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی که در مورد شبهه‌ ایجاد شده درباره مدرک دکترای کردان سخن می‌گفت، افزود: متاسفانه عده‌ای که مخالف حضور کردان به عنوان وزیر کشور بودند، در ابتدا خواستند با نصیحت وی را از حضور منصرف کنند، اما بعد برای انجام شدن اهدافشان وی را تهدید کردند. رحیمی گفت: برخی نمایندگان متاسفانه خواستند در مجلس حیثیت آقای کردان را زیر سوال ببرند که دیدیم در این زمینه نیز پاسخ‌های لازم داده شد.

معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور همچنین تصریح کرد که بحث مدرک تحصیلی کردان موضوع جدیدی است که متاسفانه برخی‌ها می‌خواهند با دامن زدن به آن به اهدافشان برسند که آقای کردان دراین زمینه شکایت کرده و ما نیز شکایت را پیگیری می‌کنیم تا محکمه تصمیم نهایی را بگیرد.

وی سپس ادامه داد: دولت برای وزیر کشور شدن کردان هیچ هزینه‌ای نپرداخت، بلکه رییس‌جمهور، فرد مورد نظر خود را معرفی و مانند همه روسای جمهور از وزیر پیشنهادی خود دفاع کرد.

رحیمی درباره حاشیه‌های رای اعتماد کردان در مجلس گفت: ۱۶۹ نفر از نمایندگان مجلس به آقای کردان رای دادند و کردان از مجلس رای اعتماد گرفته است.

وی افزود: مدرک آقای کردان مدرک اصیل و درستی است و مخالفین تهمت زدند و در این زمینه از پایگاه خبری الف به مراجع قضایی شکایت شده و در محکمه ثابت خواهد شد که مدرک آقای کردان جعلی نیست و درست است و آقایان عمدا می‌خواهند وزیر کشور را که از مجلس رای اعتماد گرفته، تخریب ‌کنند.

رحیمی تصریح کرد: وزیر کشور قرار است کشور را اداره کند؛ ما باید اعتماد کنیم، ایشان با رای مجلس رسما وزیر کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید دولت برای وزیر کشور شدن کردان هزینه زیادی پرداخت، گفت: دولت هیچ هزینه‌ای نپرداخت، بلکه رییس‌جمهور فرد مورد نظر خود را معرفی کرد و مثل همه روسای جمهور از وزیر پیشنهادی خود دفاع کرد.

معاون امور مجلس ریاست جمهوری درباره رابطه کردان و لاریجانی اظهار کرد: آقای کردان بیش از لاریجانی با رییس‌جمهور نزدیک است و آقای احمدی‌نژاد هم اصلا اهل باج دادن و معامله نیست. وی تاکید کرد: رییس‌جمهور فرد مورد نظر خود را انتخاب کرده و این فرد دوست آقای لاریجانی هم هست، این چه اشکالی دارد؟

وی خطاب به خبرنگاران خاطرنشان کرد: شما اخلاق آقای رییس‌جمهور را می‌دانید، ایشان اهل این چیزها نیستند. ایشان آقای کردان را از بین افراد مطرح انتخاب کردند. البته آقای کردان دوست آقای لاریجانی نیز هستند، همان‌طور که من هم دوست چندساله آقای لاریجانی هستم. آیا به خاطر این امر آقای رییس‌جمهور مرا به عنوان معاون پارلمانی معرفی کرده است؟

رحیمی همچنین با تاکید بر این‌که «چنین صحبت‌هایی نادرست است»، گفت: شما می‌دانید که برخی از افراد نزدیک به رییس‌جمهور و از دوستان نزدیک ایشان هستند، ولی در مسوولیت اجرایی قرار نگرفته‌اند.

معاون پارلمانی و حقوقی رییس‌جمهور یادآور شد: به همه این موضوع‌ها در مجلس پاسخ داده شده است.

وزارت اطلاعات تکذیب نکرده است

در همین حال روز گذشته محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات هم درباره آنچه که اخیرا درباره تایید وزارت اطلاعات نسبت به پیشینه علی کردان مطرح شده بود، بدون آنکه پاسخ تشریحی در این خصوص ارائه دهد، اظهار کرد: به هر حال اگر کسی از وزارت اطلاعات استعلام کند، جواب آن استعلام را دریافت خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه چند تن از نمایندگان، تایید وزارت اطلاعات نسبت به پیشینه علی کردان را تکذیب کرده‌اند، یادآور شد: وزارت اطلاعات چیزی را تکذیب نکرده است.

شایعه برکناری مظاهری

دیروز غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نیز در حاشیه جلسه هیات وزیران؛ برکناری مظاهری، رییس کل بانک مرکزی را شایعه‌ای بیش ندانست و گفت: اینها شایعه است و رسانه‌ها با شایعات خود را سرگرم نکنند. خبرنگار دنیای اقتصاد با اشاره به نامه رییس‌جمهور به رییس کل

بانک مرکزی در مورد پرداخت وام بانکی و تعیین مهلت برای مظاهری را عاملی برای برکناری مظاهری براساس شنیده‌ها عنوان کرد، سخنگوی دولت در پاسخ گفت: هر مقامی که در دولت منصوب می‌شود، از همان ابتدا شایعه می‌کنند که می‌خواهد برکنار شود که البته واقعیت ندارد.

وی همچنین درباره جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس نیز با بیان اینکه «وقتی وزیری شروع به کار کرد باید به او فرصت داد»، افزود: مسائل آموزش و پرورش پیچیده است و ما در آستانه شروع به کار مدارس هستیم و این وزارتخانه یک کار سنگین و فشرده دارد.

وی اظهار امیدواری کرد: چنانچه مساله وجود دارد در ارتباط با وزرا حل شود و آنچه شنیده می‌شود، جدی نباشد.

هدیه احمدی‌نژاد به همه خبرنگاران

دیروز، اما درحاشیه جلسه هیات‌دولت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درپاسخ به خبرنگار دنیای اقتصاد درمورد اختصاص هدایای ویژه رییس‌جمهور به مناسبت روز خبرنگار اعلام کرد که این هدیه شامل حال خبرنگاران کل کشور به مفهوم واقعی آن می‌شود.

وی در توضیح بیشتر اضافه کرد: خبرنگار کسی است که به حوزه خبری اعزام شده، خبر تهیه کرده یا عکس خبری می‌گیرد؛ همانند دوستانی که امروز در این جلسه حضور دارند و شامل دریافت این هدیه می‌شوند.

صفارهرندی درمورد نحوه شناسایی این افراد به دنیای اقتصاد گفت: وزارت ارشاد گزارش‌هایی را تهیه کرده و درعین حال گزارش‌هایی را نیز از بنگاه‌های خبری دریافت می‌کند و براساس آن لیستی را به‌دولت ارائه خواهد داد.وی درمورد مبلغ این هدیه تصریح کرد: نظر رییس‌جمهور مبنی برتکافوی هزینه‌های سفر به مشهد مقدس همراه با هزینه‌های اعضای خانواده خبرنگار بود که مبلغی حدود ۴۰۰ هزارتومان خواهد بود.

عدم اجبار در پرکردن فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوار

وزیر رفاه و تامین اجتماعی درحاشیه جلسه هیات‌وزیران در اجباری بودن پرکردن فرم‌‌های اطلاعات اقتصادی خانوار به خبرنگار دنیای اقتصاد خاطرنشان کرد: هیچ الزامی در این مورد وجود ندارد و اختیاری است و کسانی که احساس می‌کنند منابع مالی آنها ممکن است بااجرای طرح به‌مخاطره بیافتد و پاسخگوی هزینه‌های زندگی نباشد، فرم‌های اطلاعات اقتصادی را پر می‌کنند، اماکسانی که درآمد مالی آنها مکفی است و نیازی ندارند و چنانچه طرح اجرا شود به زندگی آنها خسارتی وارد نمی‌شود، می‌توانند فرم‌ها را به صلاحدید خود پرنکنند.

وی درمورد اجبار احتمالی درآینده نسبت به پرکردن فرم‌ها و ارائه اطلاعات از سوی دولت گفت: این طرح اختیاری است و هرکس می‌خواهد از مزایای این طرح بهره‌مند شود بایستی که فرم را پرکند. وی اختصاص یارانه نقدی به دهک‌های درآمدی بالا در مراحل اولیه اجرای طرح را منوط به پرکردن فرم‌های اطلاعات اقتصادی خانوار از سوی آن دهک‌ها اعلام کرد و افزود: چنانچه مشخص شود درآمد این افراد به‌گونه‌ای است که با اجرای طرح دچار آسیب می‌شوند، دولت به آنها کمک خواهد کرد، اما چنانچه براساس جداول مشخص شود که آسیبی از طرح تحول اقتصادی نمی‌بینند، به‌آنها یارانه نقدی تعلق نمی‌گیرد. وزیر رفاه، دریافت اطلاعات از مردم را بی‌ارتباط با دریافت مالیات از آنان دانست و افزود: دریافت اطلاعات در فرم‌های اقتصادی تنها برای دادن امکانات به مردم است نه گرفتن آن.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی همچنین اعلام کرد: همه مابه‌التفاوت ناشی از افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با فیش حقوقی ماه آینده آنها پرداخت می‌شود.