دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق گفت: ثبات و توسعه عراق در گرو تامین امنیت این کشور است و ایران از هیچ کوششی برای امنیت همسایه خود دریغ نخواهد کرد. به گزارش ایرنا، سعید جلیلی در دیدار با «نچیروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان که به اتفاق هیاتی از مقام‌های دولت محلی کردستان به تهران سفر کرده است، افزود: ریشه های عمیق فرهنگی و تاریخی، دو ملت ایران و عراق را با یکدیگر پیوند می دهد و هیچ نیرویی نمی تواند مانع روابط عمیق ایران و عراق شود. جلیلی با ابراز خرسندی از روند مثبت امنیت در عراق گفت: امنیت عراق، امنیت جمهوری اسلامی ایران است و به همین دلیل ایران تلاش خواهد کرد با تامین امنیت عراق، زمینه پیشرفت اقتصادی این کشور را بیش از پیش فراهم کند.

وی تصریح کرد: نگاه دو کشور به موضوع امنیت منطقه نگاهی راهبردی است زیرا پیشرفت دو کشور به موضوع امنیت بستگی دارد.

بارزانی نیز در این دیدار بر پیوندهای مشترک عمیق فرهنگی، تاریخی و سیاسی دو کشور تاکید کرد. وی از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به ملت مسلمان عراق در دوره حاکمیت حزب بعث در عراق و تلاش ایران برای تامین ثبات در عراق در دوره جدید تشکر کرد و این کمک‌ها را سرنوشت ساز خواند.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را نیز برای پشت سر گذاشتن چالش‌های کنونی در عراق بسیار مهم دانست.

وی در این گزارش از آخرین تحولات سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق ارائه و روند جاری در این کشور را مثبت ارزیابی کرد.