کلونی نقش وکیل راننده بن‌‌لادن را بازی می‌کند

بازیگر برنده اسکار و یکی از برجسته‌ترین چهره‌های لیبرال هالیوود در فیلمی درباره راننده رهبر گروهک تروریستی القاعده به نقش وکیل مدافع او ظاهر می‌شود.

گاردین اعلام کرد کمپانی فیلمسازی اسموک هاوس متعلق به جورج کلونی حقوق ساخت فیلمی سینمایی بر مبنای کتابی درباره سلیم حمدان را از آن خود کرد. او که هفت سال در زندان گوانتانامو بود هفته پیش به خاطر نقش خود در کمک به اسامه بن‌‌لادن به پنج سال زندان محکوم شد.

این فیلم بر مبنای کتاب چالش نوشته جاناتان مالر روزنامه‌نگار ساخته می‌شود و درباره دستگیری و دادگاه حمدان است که وکالت او را ناخدا سوم چارلز سوئیفت از نیروی دریایی آمریکا به‌‌عهده داشت. کتاب مالر با استقبال منتقدان روبه‌رو شده است.حمدان که یمنی است هفته پیش در یک دادگاه نظامی به جرم آنکه در افغانستان راننده بن‌‌لادن بود تنها به پنج سال زندان محکوم شد که این حکم سبک خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد. دادیاران از حمدان به عنوان یکی از دست‌های پشت پرده گروهک القاعده و از یاران نزدیک بن‌‌لادن یاد می‌کنند که از حمله‌های تروریستی اطلاع داشته است.

در‌مقابل، وکلای حمدان از او چهره مردی ساده ترسیم کردند که برای تامین زندگی حاضر شد برای بن‌‌لادن کار کند. او در دادگاه از اتهام اقدام‌های تروریستی تبرئه، اما به جرم حمایت از تروریسم محکوم شد. گفته می‌شود کلونی دوست دارد در فیلمی که از روی کتاب چالش ساخته می‌شود، نقش سوئیفت را بازی کند.تلاش سوئیفت بی‌هزینه نبود و هرچند او در این راه از همسر خود جدا شد، اما دست از کار نکشید. سوئیفت از دادگاه خواسته به حمدان اجازه بدهد پیش خانواده خود در یمن بازگردد، مساله‌ای که با توجه به مدت زمان زندانی بودن او دور از ذهن نیست.سوئیفت گفت: بهترین فرصت برای آنکه حمدان خود را از نو بسازد این است که پیش خانواده باشد. او بار دیگر آنها را به خطر نمی اندازد. در یک حرکت پایانی که به نظر می‌رسید برای فیلمی سینمایی نوشته شده، سروان کیت آلرد، قاضی دادگاه نظامی ابراز امیدواری کرد حمدان بتواند به زودی خانواده خود را ببیند.