افتتاح گران‌ترین المپیک تاریخ در چین

شعار المپیک پکن «رویای یک جهان، صلح و آرامش» است. افتتاح بیست و نهمین المپیک نوین در پکن

رویای یک جهان، صلح و آرامش

ساعت هشت و هشت دقیقه و هشت ثانیه بعدازظهر دیروز، هشتمین روز ماه هشتم (اوت) سال ۲۰۰۸ میلادی بیست و نهمین دوره بازی‌های المپیک در ورزشگاه ملی شهر پکن به صورت رسمی افتتاح شد. این مراسم با نورافشانی این ورزشگاه که مجموعه آشیانه پرنده لقب گرفته است، آغاز شد.

در مراسم افتتاحیه، نمایندگان ۲۰۵ کشور حاضر در بزرگترین رویداد ورزشی جهان رژه افتتاحیه را انجام دادند. ۳۵ نفر از اعضای کاروان تیم ایران به پرچمداری «هما حسینی» به نمایندگی از تمامی ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک ۲۰۰۸ از مقابل جایگاه ویژه رژه رفتند.

در مراسم بعدازظهر دیروز ۸۰ نفر از سران کشورهای مختلف حضور داشتند و «هوجین تائو» با سخنرانی خود به طور رسمی این مسابقات را افتتاح کرد.

۱۶۰هزار نفر در اجرای مراسم رژه و برنامه‌های نمایشی حضور داشتند. ۱۰هزار و ۵۰۰ ورزشکار از ۲۰۵ کشور دنیا به مدت ۱۶ روز در ۲۸ رشته ورزشی مردان و زنان رقابت‌های خود را برگزار خواهند کرد و نود و یک‌هزار نفر مهمان از سراسر دنیا این مسابقات را در طول مدت برگزاری از نزدیک مشاهده می‌کنند.

پنج عروسک با نام «فووا» به تعداد حلقه‌های المپیک، نمادهای خوش یمنی المپیک بیست‌ونهم هستند، همچنین نشان رسمی این بازی‌ها «پکن رقصان» نام دارد. «رویای یک جهان، صلح و آرامش» شعار این دوره از رقابت‌های المپیک است. در مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها ۲۰۰۸ طبل به نشانه المپیک ۲۰۰۸ نواخته شد. رکورد حضور کشورها در ادوار المپیک در این بازی‌ها با حضور ۲۰۵ کشور شکسته شده است، در حالی که در دوره قبل المپیک در آتن ۲۰۱ کشور حضور داشتند.