سینمای جهان در آستانه ثبت یک رکورد جدید

تصویر از شوالیه تاریکی

در فاصله یک ماه به پایان فصل تابستان سینمایی در بازار آمریکا، شرایط فروش فیلم‌‌ها به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد برای دومین سال پیاپی یک رکورد جدید ثبت می‌شود.

ورایتی اعلام کرد به لطف موفقیت خیره‌کننده «شوالیه تاریکی» کریستوفر نولان، مجموع فروش فیلم‌ها در ماه ژانویه تقریبا برابر با موعد مشابه پارسال شد. تا روز یکشنبه مجموع فروش تابستانی یک درصد بیشتر از موعد مشابه سال ۲۰۰۷ و مجموع فروش فیلم‌ها از ابتدای سال ۲۰۰۸ تاکنون حدود نیم درصد کمتر از پارسال است.

در مورد تعداد تماشاگران تصویر موجود چندان خوشایند نیست، چرا که تعداد تماشاگران فیلم‌ها در فصل تابستان ۲/۳درصد و از ابتدای سال ۲۰۰۸ تاکنون چهار درصد کمتر از پارسال است. متوسط قیمت بلیت سینما از ۰۸/۷ دلار در چهار ماه اول سال به ۱۶/۷ دلار در چهار ماه دوم افزایش یافت. پارسال متوسط قیمت ۸۸/۶ دلار و سال ۲۰۰۶ این قیمت ۵۵/۶ دلار بود.

موفقیت تابستان ۲۰۰۸ برای استودیوها و توزیع‌کننده‌ها به یک اندازه غافلگیرکننده بود و کمتر کسی تصور می‌کرد تکرار موفقیت گذشته امکانپذیر باشد. تابستان ۲۰۰۷ فیلم‌ها به رکورد ۱۶/۴‌میلیارد دلاری رسیدند و پارسال برای اولین بار در تابستان و حتی یکسال چهار فیلم بیش از ۳۰۰‌میلیون فروختند: «دزدان دریایی کارائیب ۳»، «اسپایدرمن ۳»، «ترانسفورماتورها» و «شرک سوم».

امسال سه فیلم «شوالیه تاریکی»، «آیرون من» و «ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین» بیش از ۳۰۰‌میلیون دلار فروش داشته‌اند و در میان آنها فیلم جدید مجموعه بتمن به مرز ۴۰۰‌میلیون رسیده است. سه فیلم «کنگ‌فو پاندا»، «هنکاک» و «وال - ای» نیز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰‌میلیون دلار فروش داشته‌اند که مشابه پارسال است.

در فاصله یک‌ماه مانده به پایان فصل تابستان، فروش شش فیلم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰‌میلیون دلار بوده که از این جهت نیز با سال ۲۰۰۷ پهلو می‌زند. در صورتی که فیلم‌ها از ماه اوت تا روز کارگر حدود ۷۹۰‌میلیون دلار فروش داشته باشند، مجموع فروش تابستانی به رکورد ۱۶/۴‌میلیارد دلاری پارسال می‌رسد.

اوت پارسال مجموع فروش تقریبا ۸۱۴‌میلیون دلار بود و «اولتیماتوم بورن»، «ساعت شلوغی ۳» و «سوپربد» بیشترین فروش را در این فصل داشتند. امسال چند فیلم مستعد فروش هنوز به نمایش درنیامده‌اند که از جمله این فیلم‌ها می‌توان به دو کمدی درجه R «قطار سریع‌السیر آناناس / پاینپل اکسپرس» و «تندر استوایی» به کارگردانی بن استیلر اشاره کرد.

فیلم حادثه‌ای «مسابقه مرگ» ساخته پل اندرسن با بازی جیسن استیتم و انیمیشن سینمایی «جنگ‌های ستاره‌ای: جنگ‌های کلون» به تهیه‌کنندگی جورج اوکاس از دیگر فیلم‌هایی هستند که می‌توانند در گیشه موفق باشند. در میان فیلم‌های در حال اکران نیز «شوالیه تاریکی» می‌تواند ۵۰۰‌میلیون دلاری شود و فیلم‌هایی چون «ماما میا!» و «سفر به مرکز زمین» همچنان پرفروش هستند.