افسانه احمدی دوقزلو - مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: هواپیمایی ملی ایران (هما) پس از بازرسی‌های متعدد فنی کمیته ایمنی هواپیمایی اتحادیه اروپایی (سافا)، موفق به کسب تاییدیه شاخص‌‌های ایمنی این اتحادیه شد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، سعید حسامی روز گذشته در نشست خبری از افزایش بازرسی‌های کمیته ایمنی هواپیمایی اتحادیه اروپا (سافا) از اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی خبر داد و گفت: با تلاش مسوولان و کارکنان ایران‌ایر، برخی از ایرادهای این اتحادیه که بسیار جزئی و با کمترین درجه اهمیت در شاخص‌های ایمنی پرواز بود، طی ۶ ماه اخیر برطرف شد.

وی درباره بازرسی‌های سافا گفت: در ۲۳ فروردین سال‌جاری همزمان با ۱۱ آوریل ۲۰۰۸، مسوولان کمیته ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپایی (سافا) در هشدار نامه‌ای، از امکان قرار گرفتن هما در لیست سیاه پروازهای اتحادیه به دلیل نداشتن شاخص‌های امنیتی پرواز خبر دادند که در این صورت پروازهای این شرکت نیز به اروپا ممنوع می‌شد و پس از آن در یک تصمیم‌گیری مقرر شد که در جلسه‌ای در ۱۱ جولای همزمان با ۱۹ تیرماه سال‌جاری به بررسی وضعیت پروازهای هما بپردازند که هما نیز با پاسخ گفتن به تمامی سوالات آنها و رفع ابهامات موجود، اقدام به حل این مشکلات کرد.

حسامی ادامه داد: به رغم اینکه تصور می‌کنیم بهانه‌های آنها نشات گرفته از مسائل سیاسی است، اما موظف به رفع ایرادهایی چون سوختن لامپ‌های هواپیما اشکالات جزئی در صندلی‌ها و نواقصی از این قبیل که از نظر ما هم کم‌اهمیت نبودند، بودیم.

مدیرعامل هما خاطرنشان کرد: بالاخره با همکاری خوب پرسنل توانستیم مشکلات را برطرف کنیم؛ زیرا قطع پروازهای هواپیمایی ایران به اروپا آن هم در شرایط تحریم‌های سخت، برای نظام جمهوری اسلامی ایران اصلا خوب نبود.

وی گفت: سافا پس از اتمام بررسی‌های خود، پنج‌شنبه ۳ مرداد سال جاری اعلام کرد که هواپیمای جمهوری اسلامی ایران، اقدامات لازم را برای کسب تایید سافا انجام داده و در‌حال‌حاضر مشکلی برای پرواز به کشورهای این اتحادیه را ندارد.

وی افزود: بازرسی‌های کمیته ایمنی اروپا همچنان ادامه خواهد داشت و مردم یقین داشته باشند که شاخص‌های ایمنی و سلامت در پروازهای آنان کاملا رعایت شده و برقراری چنین شرایطی با وجود محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، کار بسیار مشکلی است که حتی تعجب برخی از کشورها را برانگیخته است.

مدیرعامل هما در زمینه آخرین وضعیت خصوصی‌سازی در این شرکت گفت: فعالیت خصوصی‌سازی در هما در حال انجام است و قرار است سهام این شرکت از طریق بورس واگذار شود. البته منع هم نکرده بودیم که افراد حقیقی و حقوقی که علاقه‌مند هستند، هما را بخرند؛ اما تاکنون این امکان پیش نیامده است.

وی گفت: ما باید برای واگذاری هما به بخش‌خصوصی تغییر ساختار ایجاد کنیم تا به سمت سوددهی حرکت کنیم؛ چرا که میزان زیان‌دهی هما در سال ۸۴، ۴۰میلیارد تومان، در سال ۸۵ به ۲۶میلیارد تومان و در سال ۸۶ نیز به ۲۰میلیارد تومان رسید که این حرکت نشان می‌دهد که میزان زیان‌دهی هما کاهش یافته، اما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا به سمت سوددهی حرکت کنیم.

وی گفت: به‌رغم اینکه امسال قیمت بلیت هواپیما ثابت است، در تلاش هستیم از طریق بهره‌وری و افزایش هواپیماها به سمت سوددهی حرکت کنیم.

حسامی تصریح کرد: واگذاری هما باید به روشی صورت گیرد که کمترین آسیب به آن وارد شود و ما هیچ‌گونه مشکلی برای خصوصی‌سازی نداریم؛ اما اینکه چه زمانی اعلام کنیم هما وارد بورس خواهد شد، در‌حال‌حاضر نمی‌توانیم زمانی را عنوان کنیم. اگر شرایط وارد شدن به بورس مهیا بود، می‌توانستیم این زمان را مشخص کنیم؛ اما در‌حال‌حاضر این امکان وجود ندارد؛ البته خود سازمان بورس اعلام کرده نیمه دوم امسال هما وارد بورس خواهد شد، ولی ما این تصور را نداریم؛ چرا که هنوز به سوددهی نرسیده‌ایم.

حسامی درباره حجم خرید تجهیزات فرودگاهی توسط ایران‌ایر نیز اظهار کرد: در سال گذشته ۲۵میلیون دلار تجهیزات فرودگاهی توسط هما خریداری شد که این رقم در سال جاری به ۳۵میلیون دلار می‌رسد و تا دو سال آینده کلیه تجهیزات فرودگاهی شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به روز می‌شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر خاطرنشان کرد: ۱۵ دستگاه اتوبوس فرودگاهی توسط ایران‌ایر خریداری شده است که ۵ دستگاه آن به کشور وارد و مابقی در حال ورود به کشور است.

به گفته وی، وزارت دفاع نیز قرارداد خرید تعدادی هواپیمای توپولوف ۲۰۴ با روسیه منعقد کرده است که این نوع هواپیما در مقایسه با نسل قبلی توپولوف‌ها بسیار به روز هستند و تعدادی دیگر از توپولوف‌های استیجاری روسی که خریداری شده‌اند، در وضعیت تزیینات داخلی آنان تغییراتی اعمال خواهد شد.

گفتنی است، سالانه بیش از ۲میلیون و ۲۰۰هزار مسافر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به ۳۲ مقصد بین‌المللی پرواز می‌کنند که این رقم ۱۶درصد در مقایسه با سال قبل افزایش داشته است.