شنبه شبی که گذشت جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین با محوریت بررسی طرح تحول اقتصادی و با حضور غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و مرتضی تمدن مشاور رییس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه نسخه اولیه طرح تحول اقتصادی از سوی مرتضی تمدن مشاور رییس‌جمهور به غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تحویل شد که در پی آن مصباحی مقدم اعلام کرد که این اولین نسخه مکتوب طرح تحول اقتصادی است که به مجلس ارائه شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین و نایب رییس دوم مجلس هشتم آغازگر این جلسه بود که در ابتدای سخنان خود گفت: مهم‌ترین مساله درباره طرح تحول ساختاری در اقتصاد، آثار سنگینی است که ممکن است در وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند. تا به حال جلساتی به صورت کارشناسی برگزار شده و مردم نیز اطلاعاتی درباره طرح دریافت کرده‌اند. وی افزود: مساله آن قدر خطیر و قابل توجه است که باید بر روی مبانی نظری آن کار کرد، به همین دلیل مجلس شورای اسلامی اقدام به تشکیل کمیسیون ویژه طرح تحول ساختاری کرده است. باید توجه داشت که در طول دوره هشت مجلس شورای اسلامی تاکنون تنها چهار کمیسیون ویژه تشکیل شده است.

او سپس این چهار مورد را در مجلس اول با فرمان حضرت‌امام(ره) درباره موضوع گروگان‌های آمریکایی، در مجلس ششم برای بررسی حمله آمریکا به عراق و افغانستان، در مجلس هفتم برای اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و در نهایت در مجلس هشتم برای بررسی طرح تحول ساختاری در اقتصاد عنوان کرد. دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین آن‌گاه تصریح کرد: با این جلسه بحث در محافل غیر دولتی و غیر مجلسی کلید می‌خورد، چراکه بررسی زوایای این طرح در زمان اندک امکان‌پذیر نیست و باید آثار آن بر اجتماع را مطالعه کرد. اگرچه کمیسیون ویژه طرح تحول در مجلس هنوز جلسه‌ای تشکیل نداده است، اما می‌توان به دستور کار این کمیسیون اشاره کرد. باهنر سپس تاکید کرد: کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس در آینده نزدیک نمی‌تواند زوایای تاریک این طرح را روشن کند.

طرح تحول مدون شود

پس از محمدرضا باهنر، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم سخن خود را آغاز کرد با اشاره به اینکه عمده صحبت‌های رییس‌جمهور در مجلس و صدا و سیما در مورد این طرح تکیه بر مساله یارانه‌های انرژی بوده است، تصریح کرد: درمورد اصل اینکه در سیستم اقتصادی کشور نیازمند تحولات اساسی هستیم همه اتفاق نظر دارند و تحولات ساختاری مثل ساختار توزیع یا مثلا تقویت پول ملی از جمله مواردی است که همه بر لزوم آن تاکید دارند. وی با تاکید بر اهمیت مساله کسب درآمد برای دولت گفت: با توجه به قیمت خرید دلار و یورو و مقایسه آن با قیمت خرید متوجه می‌شویم که نباید قیمت دلار ۹۳۰ تومان باشد و این نشان دهنده تضعیف پول ملی ما است. نماینده تهران در مجلس با اشاره به اینکه طرح اصلاح توزیع کالاها و خدمات، اصلاح ساختاری مناسبی است، گفت: باید قبول کنیم که با اجرای این طرح ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار شغل کاهش پیدا می‌کند که طبیعتا بیکاری وسیعی را به‌دنبال خواهد داشت.مصباحی‌مقدم با اشاره به اینکه مجموعه یارانه‌های پرداختی دولت ۴‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد تومان است گفت: طبیعتا در اصلاح یارانه‌ها پول آزاد سازی از مواد انرژی‌زا از مردم باید گرفته شود که نتیجه آن از یک طرف، شفاف کردن هزینه‌ها و از سوی دیگر کاهش مصرف است، ولی در عین حال باید این پول را از مردم گرفت.وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه این درد‌ها و مشکلات از سالیان متمادی مطرح بوده است، گفت: ما دائما به فکر این بودیم که مشکل را کوتاه‌مدت حل کنیم، ولی در حال حاضر دولت این شجاعت را داشته است که این مشکلات را ریشه ای حل کند. مسائلی که همه به آن معترض اند و از طرفی خطرات آن را در بیخ گوش خود می‌بینند . رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طرح اینگونه اصلاحات بعضا منجر به سقوط برخی دولت‌ها شده است، گفت: ولی آقای احمدی‌نژاد با شجاعتی که در مطرح کردن این طرح از خود به خرج دادند این خطر را به جان خریدند.عضو کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس هشتم با بیان اینکه با تشکیل کمیسیون ویژه به استقبال این طرح رفتیم، تصریح کرد: این طرح باید مدون شود و به عنوان یک بسته سیاستی مطرح شود که خوشبختانه دولت هم از تشکیل این کمیسیون استقبال کرده است.

بی‌نیازی طرح تحول به تصویب مجلس

در این نشست همچنین مرتضی تمدن، مشاور رییس‌جمهور از عدم نیاز اجرای طرح تحول اقتصادی به تصویب مجلس گفت و اظهار کرد: طرح تحول اقتصادی یک لایحه یا طرح نیست که دولت بخواهد آن را برای تصویب به مجلس بدهد بلکه اجرای آن در دست دولت است و قوانین لازم را نیز دارد. تمدن سپس ادامه داد: در طرح تحول اقتصادی دولت درباره وضعیت یارانه‌ها، نظام بانکی، گمرکات، وضعیت قاچاق و مسائل اقتصادی کشور مباحثی مطرح شده است.

وی افزود:‌ کاری که دولت انجام داده در واقع در رفع اشکالات و دسته بندی کردن این موضوعات برای عملیاتی کردن است که مجموع این تغییرات را در قالب بسته ای به نام طرح تحول اقتصادی در هفت موضوع کلان و اصلی ارائه شده است. مشاور رییس جمهور افزود: متاسفانه برخی افراد بدون داشتن اطلاعات در این موارد اظهار نظر می‌کنند که اطلاعاتی که این افراد می‌دهند غلط است.

وی با اشاره به بحث یارانه‌ها در این طرح گفت: در موضوع یارانه‌ها باید بگویم که این بحث به سه دسته تقسیم می‌شود‌، اول بخشی که در آن یارانه‌ها حذف می‌شود، دوم بخشی که یارانه به آن سوق داده می‌شود؛ مثلا نظام جامع تامین اجتماعی و بخش سوم اینکه یارانه‌ها می‌ماند.

تمدن تصریح کرد: امروز به طور شفاف مشخص است که دولت در طرح یارانه‌ها چه می‌خواهد انجام دهد. مشاور رییس جمهور گفت: دولت در اجرای طرح از قوانین موجود کمک خواهد گرفت و اگر به قانون جدیدی نیز نیاز داشته باشد از مجلس کمک می‌گیرد.تمدن همچنین با اشاره به اجرای این طرح از نیمه دوم امسال گفت: اجرای طرح به آن معنا نیست که بعد از اجرا بگوییم از این پس انتظار داریم که تمامی‌ پاسخ‌ها داده شود بلکه بر اساس برنامه پیش‌بینی شده این طرح اجرایی خواهد شد.تمدن همچنین در پایان جلسه خود در جامعه اسلامی مهندسین در جمع خبرنگاران نیز درباره طرح تحول اقتصادی سخن گفت. این گونه بود که مشاور رییس جمهور در امور اقتصادی با بیان اینکه لایحه ای با عنوان طرح تحول اقتصادی به مجلس ارائه نخواهد شد، گفت: دولت در مراحل اجرای طرح تحول در هر زمینه‌ای که لازم باشد لایحه‌ای را به مجلس ارائه خواهد داد. تمدن سپس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت اجرای طرح تحول اقتصادی را منوط به مصوبه مجلس کرده یا خیر، اظهار کرد: بخشی از طرح تحول اقتصادی دولت از گذشته قانون دارد و نیازی به تصویب قانون جدید ندارد و دولت لایحه ای به نام طرح تحول اقتصادی به مجلس ارائه نخواهد داد. وی با اشاره به اینکه قانون اصل ۴۴، قانون اصلاح مالیات‌ها وجود دارد و نیازی به قانونگذاری جدید نیست، ادامه داد: لایحه قوانین اصلاح نظام گمرکی و قانون تجارت هم در مجلس مطرح است، بنا بر این در این موارد نیازی به قانون جدید نداریم و دولت در اجرای طرح تحول اقتصادی هر کجا لازم بداند لایحه‌ای را به مجلس تقدیم خواهد کرد. تمدن در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظر مجلس بر این است که تا تایید کامل طرح تحول اقتصادی دولت نباید آن را اجرا کند، اظهار کرد: نظر مجلس هم بر این است که باید آثار اجرای این طرح در مجلس بررسی شود و ما این حق را برای دولت قائل هستیم که در صورت لزوم‌، لایحه ای در راستای اجرای طرح تحول به مجلس ارائه دهد. وی در عین حال با بیان اینکه حق نظارت برای مجلس محفوظ است، تصریح کرد: نظارت در اجرای طرح تحول اقتصادی حق مجلس است و در تمام مراحل اجرا، مجلس این حق را دارد که اگر انحرافی دید اعمال نظارت کند. مشاور رییس جمهور همچنین با اشاره به اینکه بیان مباحث تئوریک طرح تحول اقتصادی در افکار عمومی‌ضرر دارد، گفت: باید بر روی مباحث تئوریک کار کارشناسی شود و چون قطعی نیست نباید آن را به صورت قطعی به جامعه اعلام کرد.