درخواست حمایت از عضویت ایران در شورای امنیت

وزیر امور خارجه با اشاره به نامزدی ایران برای عضویت غیر دایم در شورای امنیت سازمان ملل در دوره ۲۰۱۰ - ۲۰۰۹ ابراز امیدواری کرد که با رای اعضای جنبش عدم تعهد به ایران در جریان این انتخابات بتوان تحولی در جهت مثبت در عملکرد شورای امنیت ایجاد کرد. منوچهر متکی، وزیر امور خارجه در مراسم افتتاحیه اجلاس عدم تعهد در تهران گفت: در جهانی که یک کشور به طور خودخوانده مدعی رهبری جهان است و تلاش می کند که خود همزمان قاضی و هم مجری حکم باشد، روح استقلال و آزادی در معرض خطری جدی قرار می‌گیرد، نهادهای بین‌المللی مورد سوء استفاده واقع می‌شوند و پیشرفت و توسعه کشورهای ضعیف‌تر متوقف می‌شود. در چنین شرایطی کشورهای آزاده‌ای که بخواهند در مقابل زور سر فرود نیاورند و سنت استقلال و آزادی خود را که برای پاسداری از آن در طول قرن‌ها قربانیان بسیاری داده‌اند حفظ کنند، در معرض تهدید به جنگ، اشغال و انزوا قرار می‌گیرند. نگاهی کلی به این وضعیت ناخوشایند، این واقعیت را به ما القا می‌کند که شاید جمعی که ما اکنون در آن به سر می‌بریم از جمله معدود پناهگاه‌های ملل آزاده و مستقل جهان باشد که به مدد آن بتوان در مقابل زورگویی قدرت‌های بزرگ مقاومت و آرزوهای خود برای پیشرفت، استقلال و آزادی را دنبال کرد.

وی افزود: تلاش ایران برای دستیابی به تکنولوژی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و ناخرسندی قدرت‌ها از این تلاش ایران چیزی جز همان هدفی که ما کشورهای غیرمتعهد را در کنار هم جمع کرده است، نیست؛ یعنی مبارزه برای حفظ استقلال، آزادی و پرهیز از وابستگی، نابرابری و توسعه نیافتگی. کشور من در راه حفظ استقلال خود هزینه‌های زیادی پرداخته است که هشت سال دفاع در برابر جنگ تحمیلی از سوی دیکتاتور سابق عراق و تحمل سال‌ها تحریم اقتصادی و سیاسی از آن جمله است. جمهوری اسلامی ایران همه این هزینه‌ها را به جان خرید و به راه خود ادامه داد. نتیجه این مقاومت دستیابی ملت ایران به بزرگترین موهبت های الهی یعنی استقلال و آزادی ملی بوده است. متکی اظهار کرد: دشمنان صلح، آزادی و استقلال ملل جهان با علم به این که دسترسی ایران به این منبع مهم انرژی می تواند کشور ما را چندین سطح از نظر علمی واقتصادی ارتقا دهد؛ عزم خود را برای حصول اطمینان از عدم موفقیت کشورمان در این راه جزم کرده‌اند، آنها سال‌ها است که ما را به دروغ متهم به تلاش برای ساخت سلاح اتمی می‌کنند حال آنکه خود و متحدین‌شان به خطرناک‌ترین شکل، مسلح به این سلاح‌ها هستند.

وی گفت: جمهوری اسلامی تاکنون در مقابل این فشارها سر فرود نیاورده و خواستار آن است که از سوی جنبش عدم تعهد و همه کشورهای دوست و آزاده جهان مورد حمایت قرار گیرد؛ به همین دلیل است که ایران برای عضویت غیر دایم در شورای امنیت سازمان ملل در دوره ۲۰۱۰ - ۲۰۰۹ که انتخابات آن به زودی در نیویورک برگزار می‌شود، نامزد شده است؛ بسیار امیدوارم که با رای شما به ایران در جریان انتخابات مربوطه بتوان تحولی در جهت مثبت در عملکرد شورای امنیت ایجاد کرد.

متکی همچنین در پنجمین گردهمایی مخاطبان شبکه جهانی جام‌جم حاضر شد و اظهار کرد: کمتر کشوری در دنیا همانند ایران را می‌توانید پیدا کنید که ۱۵ کشور در همسایگی او باشند که تمامی آنها یا استعمارگر بوده‌اند یا مستعمره و ایران تنها کشوری است که نه مستعمره بوده و نه استعمارگر.

وی ادامه داد: وقتی هنرمند ایرانی را در کارگاه قالیبافی مشاهده می‌کنید که با میلیون‌ها گره ریز، چشم‌نوازترین رنگ‌آمیزی‌ها و طراحی‌ها را بر فرش ایرانی تولید می‌کند و این تولید را در نهایت تواضع زیرپای مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد، چنین ملتی تروریست نیست و فاصله طولانی با خشونت دارد.

متکی گفت: امروز در مناسبات جهانی، چالش، چالش ایده‌های نو است و آنانی که طرحی نو ارائه می‌دهند، توانمندتر هستند. اگر زمانی منطق‌های مبتنی بر زور و خشونت‌طلبی هرچه اراده می‌کردند به قدرت زور و بازویشان به دست می‌آوردند، امروز در جای‌جای جهان حرف نو از سوی ملل مختلف نشان از توانمندی دارد. این نسیم جدید در حال وزیدن، بشارت‌دهنده دوره‌ای نو برای بشر خواهد بود.وی اظهار کرد: در این مبادلات بین‌المللی به دو اصل اساسی بسیار توجه داریم. یکی اینکه امور دیپلماسی کشور و تعامل با دیگر کشورها، با هوشمندی و مدبرانه با در نظر گرفتن تمام جوانب، پیگیری می‌شود. نکته دیگر این‌که بر سر منافع ملت و کشور هرگز سازش نخواهیم کرد و هرگز از حقوق ملت عقب‌نشینی نمی‌کنیم. ما قوی‌ترین منطق را در احقاق حقوق این ملت پیش گرفتیم، اما آنها هر روز یک منطق را پیش گرفتند.