بازدید رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از خط یک متروی تهران

آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از مسیر در ساخت پروژه نیمه شمالی خط یک متروی تهران بازدید کرد. به گزارش پایگاه خبری سما، در این بازدید رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از مسیر در حال ساخت و توسعه‌ نیمه شمالی خط یک (کارگاه‌های قیطریه و تجریش)، حد فاصل میدان قدس تا کارگاه‌های قیطریه و پل رومی بازدید و از زحمات و تلاش کارکنان، کارگران، مشاوران و پیمانکاران پروژه قدردانی کرد.

مدیرعامل مترو نیز در این بازدید گفت: با وجود مشکلاتی مانند تملک و اختصاص فضاهای مناسب برای تجهیز کارگاه و ساخت ایستگاه‌ها و هواکش‌ها، مسیر توسعه نیمه شمالی خط یک به طول هشت کیلومتر با شش ایستگاه ساخته می‌شود. این مسیر از ایستگاه میرداماد آغاز و با گذر از بلوار میرداماد، خیابان شریعتی تا میدان قدس کشیده شده است.

بر اساس این گزارش هم‌چنین به منظور جلوگیری از بروز مشکلات ترافیکی و موانع تاسیساتی، این تونل‌ها کاملا بومی و از زیر ساخته می‌شود و برای ساختن تونل در پنج کارگاه، در ۹ جبهه از روش اتریشی - ایرانی استفاده شده است. همچنین برای ساخت ایستگاه‌ها نیز سعی شده سکوها از زیر و با روش روسی - ایرانی و فضاهای مربوط به سالن فروش بلیت در کنار خیابان قرار گیرد.

بلاتکلیفی خط ۸ و ۹

مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران با پر اهمیت خواندن احداث خطوط جدید مترو و ظرفیت بالای این خطوط در جابه‌جایی مسافر گفت: منوریل در اولویت چهارم سیستم‌های مکمل حمل و نقل قرار دارد.

همچنین به گزارش دیگری به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، محسن هاشمی درباره وضعیت خط ۸ و ۹ مترو تهران گفت: فعالیت‌های مطالعاتی و طراحی‌های هر دو خط صورت گرفته است، اما با وجود این که ساخت این خطوط به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسیده است، به دلیل تصمیم شورای عالی ترافیک مبنی بر اجرای منوریل در مسیر این دو خط و ورود آن به طرح جامع شهر تهران که به تصویب شورای عالی شهرسازی رسیده است، طرح احداث خط ۸ و ۹ مترو در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات لازم برای احداث خطوط ۸ و ۹ مترو تامین نمی‌شود و دولت بر ساخت منوریل پافشاری می‌کند، گفت: اگر دولت می‌خواهد بر خلاف نظر کارشناسان و به‌رغم تمام مخالفت‌ها منوریل بسازد خوب این کار را بکند، منتظر چه چیزی است و چرا به‌رغم تصویب منوریل در شهرهای مشهد، کرج و صحبت‌های مطرح شده در مورد احداث این خطوط در کرمانشاه عملا کاری صورت نمی‌گیرد؟

مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با اشاره به آغاز دور جدید تبلیغات منوریل در شبکه‌های تلویزیونی و اینکه چرا دولت به مردم قول ساخت منوریل را می‌دهد اما کاری نمی‌کند، افزود: این وضعیت تنها سبب به تعویق افتادن احداث خطوط ۸ و ۹ مترو تهران یعنی خطوطی که برای تهران و شهروندانش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند حجم قابل توجه‌ای از سفرهای شهری را تحت پوشش قرار دهد، می‌شود، لذا بهتر است حداقل طراحی دقیق آن را شروع کنند که روشن شود آیا واقعا احداث این خطوط امکان پذیر است یا خیر؟

همچنین خط ۹ مترو تهران که از میدان پونک آغاز و تا میدان بسیج ادامه دارد، به طول ۲۷ کیلومتر و با ۲۵ ایستگاه می‌تواند روزانه ۱میلیون سفر را تحت پوشش قرار دهد. مدیر عامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه در ادامه گفت: منوریل در اولویت چهارم سیستم‌های مکمل حمل و نقلی قرار دارد و نمی تواند جایگزین شبکه اصلی حمل و نقل باشد. هاشمی با بیان اینکه در شهر پرجمعیت تهران سیستمی پرظرفیت مانند مترو باید شبکه اصلی حمل ونقل را تشکیل دهد، گفت: منوریل ظرفیت نسبتا محدودی در جابه جایی مسافران دارد و تنها به عنوان یک مکمل آن هم در اولویت چهارم می‌تواند مطرح باشد.

مدیرعامل شرکت مترو، تراموا را سومین اولویت سیستم‌های مکمل دانست و ادامه داد: قطار هوایی در اولویت چهارم سیستم‌های مکمل هستند که در فضاهای باز و عموما به منظور خدمات رسانی در موارد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند که اگر امکانات مالی فراوانی در اختیار بود این قطار هوایی می‌تواند منوریل باشد.