بیان متین نماینده آمریکا در مذاکرات گامی مثبت بود

در مذاکرات، فقط نماینده استعمار پیر پای خود را بیش از گلیمش و زبانش را بیش از اندازه دراز کرد

رییس‌جمهور رفتار مودبانه و احترام آمیز نماینده آمریکا در مذاکرات ژنو را ناشی از اقتدار و عزت ملت ایران دانست و گفت: آمریکا یک گام مثبت به سمت شناخت ملت ایران و عدالت و اصلاح وجهه خود در نزد مردم جهان و ایران برداشته و بهتر است آن را با ادعاهای بی‌ربط و استفاده از ادبیات استعماری و استکباری خراب نکند. محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر دیروز در اجتماع مردم استان کهکیلویه وبویراحمد در ورزشگاه شهرستان یاسوج، با تاکید بر اینکه ملت ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، گفت: آنها اگر خیال کنند، می‌توانند چیزی را بر ملت ایران تحمیل کنند، بدانند چنین چیزی صد سال دیگر هم اتفاق نخواهد افتاد. وی افزود: امروز برای غرب، داشتن یا نداشتن بمب، غنی‌کردن اورانیوم یا غنی نکردن مهم نیست. این موضوع در گذشته برای آنان مهم بود.‌امروز برای آنها سانتریفیوژها و دستگاه‌های غنی‌سازی مهم نیست؛ آنها می‌خواهند با یک تزویر و برنامه روانی به ملت‌هایی که به ملت ایران علاقه دارند و آن را الگو و پشتوانه خود قرار داده‌اند، بگویند که ما توانستیم با فشار ملت ایران را به عقب‌نشینی وادار کنیم.

گلیم استعمار پیر

رییس‌جمهور افزود: آنها حتی حاضرند به دروغ یک خبر را در دنیا منتشر کنند که ایران از مواضع خود عقب‌نشینی کرد. چند هفته پیش فردی مطلبی را در جایی نوشته و مصاحبه‌ای کرده بود، که به دنبال آنها غربی‌ها خیال کردند در صفوف ملت ایران رخنه‌ای ایجاد شده است، جشن برپا کردند و گفتند که دولت و رییس‌جمهوری از موضوع هسته‌ای کنار رفتند و امروز ما می‌توانیم نظرات خودمان را به ملت ایران تحمیل کنیم. آنها در اشتباه هستند و بیخودی جشن برپا می‌کنند. خیالاتی شده‌اند. ملت ایران به زودی جشن آنها را به عزا تبدیل خواهد کرد. رییس شورای‌عالی امنیت ملی اظهار کرد: آنها بسته‌ای را پیشنهاد داده بودند، ما هم یک بسته‌ای داده بودیم. همواره اعلام کرده‌ایم که آماده‌ایم بر اساس عدالت، با حقوق برابر و بر اساس احترام متقابل با همه گفت‌وگو کنیم غیر از رژیم صهیونیستی که از اساس نامشروع، منحوس و غیرقانونی است. رییس‌جمهور افزود: ما از ابتدا گفتیم که با همه مذاکره می‌کنیم، اما کسانی که می‌خواهند با ما مذاکره کنند، حق ندارند شرط بگذارند. اگر بنابر شرط گذاشتن باشد، این ملت ایران است که باید برای آنها شرط و شروط بگذارد. بالاخره پذیرفتند مذاکره کنند.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: در ژنو گفت‌وگوهایی انجام شد و بیشتر کسانی که آنجا بودند، خوب حرف زدند. فقط نماینده یک کشور، آنجا زبانش را بیش از حد دراز کرده و پایش را از گلیم خودش بیشتر دراز کرد که آن هم نماینده استعمار پیر است که همه شما او را می‌شناسید و از او متنفر هستید. رییس شورای‌عالی امنیت ملی گفت: البته نماینده شجاع ملت ایران با متانت، آرامش و منطق جواب لازم را در آن جلسه داد. اکنون می‌خواهم در حضور شما دو سه جمله آنها را نصیحت کنم. وی افزود: ملت ایران دست شما را خوانده و راه خود را انتخاب کرده است. شما اگر بر اساس قانون، عدالت و منطق جلو بیایید، ملت ایران با شما درباره مسائل مهم جهان گفت‌وگو کرده و در حل مشکلات جامعه بشری همکاری می‌کند.

احمدی‌نژاد با تاکیدبر اینکه همه شما می‌دانید، امروز ملت ایران یک قدرت بزرگ است، گفت: اینها دو سه سال پیش حاضر نبودند به قدرت ملت ایران اعتراف کنند. یک مقدار که هجوم کردند و مقاومت شما را دیدند اعتراف کردند که ایران یک قدرت منطقه‌ای است. ما به آنها گفتیم اشتباه می‌کنید، ایران یک قدرت جهانی است. به تازگی نیز می‌گویند که ایران یک ابرقدرت منطقه‌ای است، اما ما باز هم می‌گوییم که ایران ابرقدرت منطقه نیست بلکه ابرقدرت جهانی است. وی تصریح کرد: قدرت ایران، قدرت فرهنگ و انسانی و عدالت است. چند کشور بزرگ در دنیا هستند، ما آمادگی داریم در کنار هم بنشینیم برای امنیت و عدالت در جهان و رفع تجاوز گری‌ها، اشغالگری‌ها، زورگویی‌ها و تبعیض‌ها در جهان همکاری و گفت‌وگو کرده و راه‌حل پیدا کنیم. رییس‌جمهوری تاکید کرد: اگر آنها خیال می‌کنند دور هم جمع شوند درباره حقوق ملت ایران حرف بزنند و انتظار داشته باشند، چیزی را بر ملت ایران تحمیل کنند، بدانند چنین چیزی صد سال دیگر هم اتفاق نخواهد افتاد.

گام مثبت آمریکا

احمدی‌نژاد گفت: دولت آمریکا اعلام کرد که در مذاکرات شرکت می‌کند. ما هم استقبال کردیم و گفتیم شرکت کنید. نماینده آنها در جلسه مودبانه و متین صحبت کرد و احترام ملت ایران را نگه داشت که این یک گام مثبت بود. وی افزود: اما می‌خواهم مسوولان آمریکایی را نصیحت کنم شما یک قدم مثبت به سمت شناخت حق ملت ایران‌، عدالت و اصلاح وجهه و چهره خودتان در عالم و جلب توجه ملت ایران و پاک کردن جنایات ۵۰‌ساله علیه این ملت برداشتید، من به شما نصیحت می‌کنم دیگر با حرف‌های نامربوط، با ادعاهای بی‌ربط و با استفاده از ادبیات زمان استعماری و حنجره درانی و قلدری این گام مثبت خود را خراب نکنید. رییس‌جمهوری اظهار کرد: من می‌خواهم به شما اعلام کنم در تمام ایران، حتی یک نفر پیدا نمی‌شود که از حقوق مسلم هسته‌ای سر سوزنی عقب‌نشینی کند. فریاد ملت ایران را از زبان مردم این استان بشنوید، همه ملت ایران، انرژی هسته‌ای را حق مسلم خودشان می‌دانند و سرسوزنی اجازه سازش و عقب‌نشینی به کسی نمی‌دهند. بشنوید این صدای ملت ایران است. رییس‌جمهور گفت: دشمنان از اینکه می‌بینند ملت ایران با توکل به خدا و پشت سر مقام معظم رهبری در مقابل همه قدرت‌های عالم ایستاده و قد خم نکرده‌اند، خشمگین و ناراحت هستند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ملت ایران برای قدرت، ثروت و تهدیدهای آمریکا هیچ ارزشی قایل نیست، گفت: آمریکا هر چقدر از زبان تهدید و بی‌ادبی استفاده کند منزوی‌تر خواهد شد. وی به آمریکایی‌ها نصیحت کرد که اگر واقعیت‌های جهان را ببینند و بپذیرند به نفع آنها است، زیرا دنیا تغییر کرده است و آنها چاره‌ای جز تطبیق خود با واقعیت جهان ندارند. به گزارش ایرنا، رییس‌جمهور خطاب به آمریکایی‌ها تاکید کرد: شما هرچقدر از زبان تهدید و بی‌ادبی استفاده کنید خودتان را منزوی‌تر خواهید کرد، اینگونه که شما ملت ایران را تهدید می‌کنید به نظر می‌رسد در ۳۰ یا ۶۰‌سال گذشته زندگی می‌کنید. رییس‌جمهور با بیان اینکه «ملت ایران برای قدرت، ثروت و تهدیدهای شما هیچ ارزشی قایل نیست»، اظهار کرد: این ملت تا آخر در برابر شما ایستاده و خواهد ایستاد. شما تصور می‌کنید با برخی تحریم‌ها، تهدید‌ها و فشارها می‌توانید ملت ایران را به عقب‌نشینی وادار کنید، اما بازهم اشتباه می‌کنید. احمدی‌نژاد آمریکایی‌ها را نصیحت کرد که به عدالت، قانون و حق احترام بگذارند و بدانند که هرچقدر قیافه اخم آلود بگیرند و حرف‌های بی‌ادبانه بزنند، ملت ایران پاسخ آنها را با مشت‌های گره کرده، خواهد داد.

وی ادامه داد: آنها قیافه عصبانی به خود می‌گیرند و می‌گویند عصبانی هستیم،‌ خوب عصبانی باشید؛ پاسخ ملت ایران به کسانی که با زبان تهدید با او صحبت می‌کنند شعار همیشگی علیه استکبار است که آن را با مشت‌های گره کرده سرخواهد داد. احمدی‌نژاد همچنین به آمریکایی‌ها توصیه کرد که مسیر درست را در پیش گیرند و گفت: ما اهل مذاکره هستیم البته ممکن است چون شما در کشور خود انتخابات دارید و برای اینکه نظر چهار صهیونیست و آدم کش را جلب کنید، مجبور شوید حرف‌هایی را بزنید. ما آنها را کنار می‌گذاریم، اما مراقب باشید زبان و لحن شما با ملت ایران باید زبان و لحن مودبانه و با احترام براساس عدالت باشد.