«سازدهنی» نادری به صدا درمی‌آید

فیلم‌های آندرسن جوان، پر، آقای ۳۰۰۰، سال اسلحه، فرشته سرخ، ساز‌دهنی، جواز عبور و رنگ شادی در تعطیلات آخر هفته از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن می‌رود. فیلم سینمایی «آندرسن جوان» امروز در قالب برنامه سینما یک از شبکه اول روی آنتن می‌رود. این فیلم محصول مشترک سال ۲۰۰۵ دانمارک، نروژ و سوئد به نویسندگی و کارگردانی رومل هامریش است. در فیلم ۱۱۰ دقیقه‌ای «آندرسن جوان» سیمون دال تولو، پوک شاربو، هنینگ ینسن و لون پترسن به ایفای نقش پرداختند.این فیلم سال‌های اول زندگی هانس کریستین آندرسن، نویسنده معروف دانمارکی و خالق آثاری چون «جوجه اردک زشت»، «دخترک کبریت‌فروش» و «لباس امپراتور» را به تصویر می‌کشد. فیلم تلویزیونی «پر» ساخته داریوش ربیعی فردا ساعت ۱۶ از شبکه اول پخش می‌شود. این فیلم ۹۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی حسین مروی و بازی مهتاب نصیرپور، نیکو خردمند، بهروز بقایی، الیزابت امینی، محمد شادانی و ... در گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما تهیه شده است. فیلم سینمایی «آقای ۳۰۰۰» امشب ساعت ۲۴ از شبکه دو روی آنتن می‌رود. این کمدی ورزشی به کارگردانی چارلز استون سال ۲۰۰۴ ساخته شد و مدت زمان آن ۱۰۴ دقیقه است. فیلم سینمایی «سال اسلحه» فردا ساعت ۱۷:۳۰ روی آنتن شبکه دو می‌رود. این فیلم را جان فرانکنهایمر سال ۱۹۹۱ به مدت ۱۱۱ دقیقه جلوی دوربین برد. فیلم سینمایی «فرشته سرخ» امروز ساعت۲۰:۱۰ از شبکه سه پخش می‌شود. این فیلم فرانسوی سال ۲۰۰۲ به کارگردانی الیور مگاتون بر مبنای رمانی از موریس دانتک ساخته شد. ژان ـ مارک بار، آسیا آرجنتو، فرانسس باربر و اندرو تیرنان در این تریلر جنایی ۱۱۸ دقیقه‌ای نقش‌آفرینی می‌کنند که به خاطر خشونت زیاد و زبان در آمریکا با درجه R پخش شد.

فیلم سینمایی «ساز دهنی» ساخته امیر نادری فردا در قالب برنامه صد فیلم ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه سه روی آنتن می‌رود. این فیلم تحسین‌شده محصول سال ۱۳۵۲ است و بازیگرانی چون عباس پوراحدی، جمعه وفابخش، مهدی جوادی، محمود وفابخش و مسعود گودرزی در آن ایفای نقش کرده‌اند.

«ساز دهنی» درباره چند پسربچه در حوالی بوشهر است. امیرو پسرکی ساده و سرشار از حرکت و یک پای دعوای همسن و سالان خودش است. عبدا... نوجوانی است که پدرش به عنوان جایزه برای او یک سازدهنی می‌خرد و بچه‌های بندر به ساز او علاقمند می‌شوند. طوری که برای به دست آوردن آن حاضر به انجام هر کاری برای عبدا... می‌شوند.

از دیگر عوامل این فیلم سیاه و سفید می‌توان به نادری نویسنده، علیرضا زرین‌دست فیلمبردار و سهراب شهید ثالث تدوینگر اشاره کرد. فیلم سینمایی «سازدهنی» جایزه بهترین فیلم جشنواره جیفونی ایتالیا را سال ۱۳۶۹ از آن خود کرد.امیر نادری فیلمسازی را با عکاسی آغاز کرد. در کارنامه فیلمسازی او آثاری چون «خداحافظ رفیق» ۱۳۵۰، «تنگنا» و «تنگسیر» ۱۳۵۲، «مرثیه» ۱۳۵۶،‌ «ساخت ایران» ۱۳۵۷، «جست‌وجو»‌ ۱۳۵۹،‌ «دونده»‌ ۱۳۶۱ و «آب،‌ باد، خاک» ۱۳۶۴ دیده می‌شود.فیلم سینمایی «جواز عبور» فردا ساعت ۲۰:۳۰ در قالب برنامه سینما چهار از شبکه چهار پخش می‌شود. فیلم سینمایی «رنگ شادی» فردا ساعت ۱۴:۱۰ از شبکه تهران روی آنتن می‌رود.