در پرداخت نقدی یارانه‌ها مشخص نیست که چه اشخاصی، به چه مقدار، از چه راهی و در چه زمانی و براساس چه ضوابطی یارانه دریافت خواهند کرد. در حالی که از روز گذشته فرم‌های جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار از طریق مراکز پستی و سایت‌های مربوطه در اختیار اقشار مختلف مردم قرار گرفت، اما هنوز هیچ ترتیب، برنامه و مدرک مشخص و مستندی درمورد پرداخت مستقیم یارانه‌ها در دسترس افکارعمومی‌قرار نگرفته است و مشخص نیست چگونه می‌توان از طریق این فرم‌ها، دهک‌های درآمدی پایین را به صورت واقعی مشخص کرد.

دکترمحمد طبیبیان، اقتصاددان در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی «آفتاب» در این زمینه عنوان کرد که به اعتقاد او اینکه دولت در پرداخت نقدی یارانه‌ها چه تصمیمی‌دارد و این مساله به چه نحو و براساس چه معیار علمی‌انجام می‌شود همچنان در پرده ابهام است. طبیبیان درباره انتشار فرم‌های مربوط به اطلاعات خانوار از سوی مرکز آمار به منظور پرداخت نقدی یارانه‌ها تصریح کرد: مرکز آمار مجموعه‌ای است که وظایف آمارگیری و مسائل مربوط به جمع‌آوری اطلاعات را انجام می‌دهد و ارتباط این دستگاه با مساله پرداخت مستقیم مشخص نیست.

این اقتصاددان ادامه داد: از سوی دیگر در پرداخت نقدی یارانه‌ها مشخص نیست که چه اشخاصی، به چه مقدار، از چه راهی و در چه زمانی و براساس چه ضوابطی یارانه دریافت خواهند کرد. رییس سابق موسسه مالی بانکداری ایران اظهار کرد: به طور منطقی اگر دولت بخواهد یارانه نقدی هم پرداخت کند، باید ابتدا نسبت به اصلاح قیمت کالاهای یارانه‌ای و آزادسازی آن اقدام و بعد منابع حاصله را تحت عنوان یارانه نقدی به افراد پرداخت کند، اما برنامه دولت در ارتباط با توالی این کار نیز مشخص نیست. این استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت اخذ مجوز قانونی برای پرداخت نقدی یارانه از منابع عمومی‌و ذینفع از سوی دولت گفت: باید در قانون مشخص شود که دولت به چه دلیل از کدام منبع و به چه گروه‌هایی یارانه نقدی پرداخت می‌کند. طبیبیان ادامه داد: تصمیم‌گیری درباره بیت‌المال و توزیع آن از اختیارات دولت‌ها نیست و بدون تصویب قانون وجاهت قانونی ندارد. در این ارتباط حتی دولت‌های گذشته نیز بدون مجوز مجلس چنین تصمیماتی اتخاذ نکردند. وی در پاسخ به این سوال که دولت احمدی‌نژاد چگونه از طرح تحول اقتصادی سخن می‌گوید، در حالی که به گفته آگاهان حتی به اجرای قوانین برنامه نیز پایبند نیست، گفت: باید توجه داشت آنچه که دولت تحت برنامه تحول اقتصادی مطرح کرده است، اساسا شاخص‌های یک طرح و یا برنامه را ندارد و تنها نام آن را یدک می‌کشد. طبیبیان افزود: در صورتی که دولت پیشنهاد مشخص و کارشناسانه‌ای دارد، در اختیار صاحبنظران و افکار عمومی‌قرار دهد تا امکان قضاوت وجود داشته باشد. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ضوابط، جایگاه قانونی، منابع و نتایج طرح اقتصادی دولت روشن نیست. همچنین معلوم نیست که طرح مذکور در چه پارادایمی ‌قرار دارد.

وی با بیان اینکه پرداخت مستقیم یارانه‌ها بر حسب میزان حجم آن می‌تواند به درجات مختلف بر فشار تورمی‌ بیافزاید، گفت: در صورتی که دولت بدون در نظر گرفتن جوانب و جزئیات اقدامی‌در مورد نقدی کردن یارانه‌ها انجام دهد، خطر تورم فزاینده اقتصاد کشور را تهدید خواهد کرد، اما این اقدام پرسش‌برانگیز است که چگونه می‌توان از طریق انتشار و ارائه فرم‌های سازمان آمار و پرداخت نقدی یارانه نتیجه مشخص اقتصادی و اجتماعی را حاصل کرد.