رییس مجلس با انتقاد از رویکرد یک‌جانبه‌گرایی آمریکا در جهان امروز، گفت: آمریکا از مراجع بین‌المللی به عنوان یک ابزار سیاسی برای پیشبرد اهداف و مقاصد تحمیلی خود استفاده می‌کند. حالا این ابزار گاهی در شورای امنیت، گاهی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گاهی در دیوان جنایی بین‌المللی نمود پیدا می‌کند. علی لاریجانی نتیجه چنین رویکردی را از دست رفتن مشروعیت ساختارهای بین‌المللی دانست و لزوم مقابله کشورهای مستقل با این روند را خواستار شد. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی دیروز در دیدار فرستاده ویژه رییس‌جمهوری سودان ضمن بیان این مطلب سودان را کشوری دوست توصیف و روابط‌جمهوری اسلامی در زمینه‌های مختلف سیاسی، پارلمانی و اقتصادی با این کشور را رو به رشد خواند و اظهار کرد: سودان کشوری برخوردار از تمدن و غنای فکری است و‌جمهوری اسلامی ایران، نسبت به روابط خود با کشورهای مسلمان از جمله سودان اهمیت قائل است. وی با اشاره به اقدام دادگاه بین‌المللی لاهه در صدور حکم بازداشت برای رییس‌جمهور سودان، آن را اقدامی موذیانه با ماهیت کاملا سیاسی و در عین حال کم‌اهمیت ارزیابی و اظهار کرد: هر کشوری که امروز بخواهد در عرصه بین‌الملل مستقل باشد، زورگویان جهانی با ایجاد مشکلات مصنوعی و خلق‌الساعه در جهت تضعیف این استقلال حرکت می‌کنند، اما اطمینان دارم که مسوولان و مردم کشور دوست و مسلمان سودان بر این غائله فائق خواهند آمد. لاریجانی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران حامی استقلال و حاکمیت سیاسی سودان است و از مواضع آن حمایت می‌کند.

لاریجانی نقض حقوق بشر و طبقه‌بندی انسان‌ها توسط آمریکا و غرب را توحش مدرن توصیف کرد و گفت: تاریخ جنایات آمریکا در زندان‌های ابوغریب و گوانتانامو را از یاد نخواهد برد.

در ادامه این دیدار هم‌چنین غازی صلاح‌الدین، فرستاده ویژه رییس‌جمهور سودان، با اشاره به حکم دادگاه بین‌المللی لاهه مبنی بر بازداشت رییس‌جمهور سودان، آن را اقدامی در جهت تلاش غرب و آمریکا برای تضعیف استقلال و حاکمیت سودان و تجزیه این کشور خواند و گفت: سودان اساسنامه این دادگاه را امضا نکرده و عضوی از آن نیست که بخواهد تابع حکم آن تلقی شود و حکمی که مبنای حقوقی ندارد و مبتنی بر عدالت نیست، قابل اجرا نیست.