قشقاوی رسما سخنگوی وزارت خارجه شد

دیروز محمد علی حسینی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در یک مراسم رسمی که با حضور منوچهر متکی وزیر این وزارتخانه برگزار شد، سمت خود را به حسن قشقاوی سفیر سابق ایران در سوئد واگذار کرد. سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در مراسم معارفه خود تصریح کرد: همه ما دغدغه و احساس عاطفی مشترک نسبت به امنیت و منافع ملی داریم و لذا حرمت‌ها را نگه می‌داریم و عرض حال به بیگانه نمی‌داریم. به گزارش ایسنا، قشقاوی، با سپاس از منوچهر متکی به خاطر حسن نظر و اعتماد گفت: امروزه چون افکار عمومی به عنوان ابرقدرت جدید تعریف شده‌اند، به تبع آن موضوع رسانه برای توجیه افکار عمومی چه در داخل و چه در خارج باید به صورت حساسی مورد توجه قرار گیرد. به گفته وی، امروزه در همه دستگاه‌های دیپلماسی جهان حساب ویژه‌ای برای این بخش باز شده است.

سخنگوی وزارت خارجه تبیین منطقی از مواضع ایران را از جمله وظایفی عنوان کرد که در حوزه رسانه‌های داخلی و احزاب رسانه‌های داخلی میسر می‌شود و خاطرنشان کرد: در عرصه خارجی می‌توان با همکاری با رسانه‌های خارجی توفیق حاصل کرد.

قشقاوی با تقدیر از حسینی در زمان سخنگویی خود خاطرنشان کرد: با مساعدت‌های حوزه سخنگویی، سفرا و دیپلمات‌های ما در خارج از کشور حضور به مراتب گسترده‌تری در رسانه‌های خارجی داشته‌اند که در این زمینه همکاری و مدیریت ارزشمند جناب آقای حسینی قابل تقدیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر نیاز به تعاون و یکدلی و تمسک به مادر مشترک یعنی مام میهن و امنیت و منافع ملی براساس اصول الهام بخش اسلامی است، گفت: نقدها و انتقادهای ما از طرف فرزندانی است که برای بهبود وضعیت این مادر ارایه می‌شود و همگی ما دغدغه و احساس عاطفی مشترک نسبت به این مادر داریم و لذا حرمت‌ها را نگه می‌داریم و عرض حال به بیگانه نمی‌داریم.

به گزارش خبرگزاری مهر، سابقه منصب «سخنگویی» در وزارت امور خارجه ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دولت دوم آقای‌هاشمی رفسنجانی باز می‌گردد که «محمود محمدی» در این پست قرار گرفت، در دوران هشت ساله دولت اصلاحات هم «حمیدرضا آصفی» این سمت را برعهده داشت و در دو سال ابتدایی دولت نهم نیز «سیدمحمدعلی حسینی» عهده دار این سمت بود و دیروز سی و یکم تیرماه ۱۳۸۷ حسن قشقاوی دومین سخنگوی وزارت خارجه در کابینه نهم شد.

برخی از حاشیه‌های مراسم تودیع و معارفه سخنگوی وزارت خارجه که در ساختمان شماره یک این وزارتخانه برگزار شد، از نگاه خبرنگاران دور نماند؛ مصاحبه نکردن حسینی با خبرنگاران یکی ازنکات جالب مراسم تودیع و معارفه بود. تنها پاسخ حسینی در اصرار خبرنگاران که یکی از خاطرات خوب او را در دوران سخنگویی طلب می‌کردند، این بود که «همه این دوسال خاطره خوشی بود.»روبوسی تقریبا اجباری دو نفراز خبرنگاران قدیمی با حسینی نیز فصل پایانی سخنگویی این مرد موقر و موسفید دستگاه سیاست خارجی در سمت سخنگویی وزارت خارجه و دستیاری ویژه وزیر بود. آن سوتر اما، سخنگوی جدید وزارت امور خارجه کشورمان که خود مدیرمسوول و سردبیر یک نشریه هم بوده است، در اولین اظهار نظر رسانه‌ای خود در جلسه تودیع نشان داد که بر ظرائف کار دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای آشنا است.

وی همچنین از «بسط ید» سفرای ایران در زمان سخنگویی حسینی به عنوان یک نوآوری قابل تحسین نام برد و در سخنان کوتاهش تلویحا «تعامل با رسانه‌ها، به خصوص رسانه‌های خارجی» را یکی از اولویت‌های کاری خود بیان کرد، به نظرمی رسد این رویکرد جدید می‌تواند در شرایط فعلی، بر چالش‌انگیزترین موضوع سیاست خارجی یعنی موضوع هسته ای، تاثیر مستقیمی داشته باشد. گو اینکه به محض پایان مراسم تودیع و معارفه، نماینده یکی ازخبرگزاری‌های خارجی فرصت گرفتن شماره تلفن و ایمیل سخنگوی جدید وزارت خارجه را مغتنم شمرد و قشقاوی هم از هجی کردن ایمیل و شماره تلفن خود در مقابل دوربین روشن ده‌ها شبکه خبری، ابایی نکرد تا نشانی از صداقت و اعتماد به نفس سخنگوی جدید وزارت خارجه کشورمان باشد.