نت‌های سرد در روزهای گرم
محبوبه نوری
تابستان امسال هرچند گرم است و نفس‌گیر، اما اثری از این گرما در بازار موسیقی دیده نمی‌شود. شاید بیشترین اخبار طی این روزها حول‌و‌حوش کنسرت‌هایی باشد که برگزار می‌شود.

اما تا آمدن لوح فشرده یا کاست آنها به بازار و اینکه باعث شوک‌ مالی شود، زمان زیادی می‌برد.
بازار موسیقی در سال جاری آنچنان که باید و شاید گرم و جذاب نبوده است نه برای علاقه‌مندان و نه برای فعالانش. اگر بخواهیم به نوعی با مدت مشابه در سال قبل این بازار را مقایسه کنیم، می‌توانیم به جرات بگوییم که افت صد درصدی داشته است.
چراکه تاکنون تعداد کارهای درخور و قابل‌توجه به اندازه انگشتان دو دست نمی‌رسد.
اگر این روزها سری به تک‌فروش‌های گسترده در سطح شهر بزنید در طیف موسیقی سنتی از نوای اساتید جدیدتر و از مولویه پرفروش‌تر نمی‌بینید. این در حالی است که در زمستان گذشته حداقل سه، چهار عنوان در این طیف به بازار آمده بود.
در حال حاضر مولویه شهرام ناظری پس از زمانی حدود چهار ماه همچنان عنوان پرفروش‌ترین را در اختیار دارد. این آلبوم آخرین اثر ارائه‌شده از وی به بازار است که به مناسبت سال مولانا منتشر شده است. شهرام ناظری پیش از این برخی از قطعات ارائه‌شده در این آلبوم را در کنسرت‌های مختلف از جمله کنسرت تبریز اجرا کرده بود. نوای اساتید نیز در حال حاضر آخرین آلبوم علیرضا افتخاری در بازار است. افتخاری در این اثر به بازخوانی برخی از تصانیف و ترانه‌های ماندگار قدیمی پرداخته است. بعد از این دو آلبوم و (وطنم ایران) در طیف موسیقی سنتی یا کلاسیک ایرانی دیگر هیچ کار نو و تازه‌ای به بازار نیامده است و دیگر پرفروش‌ها تقریبا همان آثار قدیمی‌تر هستند که می‌توان به این آثار اشاره کرد. دریای بی‌پایان (سالار عقیلی)، غوغای عشق‌بازان (محمدرضا شجریان)، روی در آفتاب (علیرضا قربانی)، سعدی‌نامه (سالار عقیلی)، سوگواران خموش (قربانی) و برخی از آثار مطرح از ناظری، شجریان و افتخاری. علاقه‌مندان به موسیقی بی‌کلام سنتی مخصوصا دوستداران علیزاده و سه تار همچنان دلخوش به «آن و آن» هستند. این اثر نیز جدیدترین و تازه‌ترین کار در زمینه موسیقی سنتی بی‌کلام است که در سال جدید وارد بازار شده است.
«آن‌و‌آن» اختصاص به بداهه‌نوازی سه تار علیزاده در دستگاه شور و بیات اصفهان است که پژمان حدادی با تمبک او را همراهی کرده است.
از دیگر آثار پرفروش در این طیف سنتورنوازی ورزنده و «ثنا» اثر محمدرضا ابراهیمی است که اختصاص به تک‌نوازی عود دارد.
دوستداران موسیقی تلفیقی نیز همچنان با استقبال از «یار آسمانی»، «تا بیکران دوردست» و «به تماشای آبهای سپید» این آثار را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی می‌کنند.
یار آسمانی دو نوازی تنبور و باقلاما است. تنبور آن را علی‌‌اکبر مرادی و باقلامای آن را اولاش اوزدمیر نواخته‌اند.
تا بیکران دوردست نیز مربوط به دو نوازی کمانچه و باقلاما است که کمانچه آن را کیهان کلهر و باقلامای آن را اردان ارزنجان زده‌اند.
این دو آلبوم بداهه‌نوازی‌اند و سرشار از احساس مشترک میان نوازندگان؛ چراکه باقلاما یکی از سازهای مقامی ترکیه است که بیشتر میان کردهای ترکیه و پیروان طریق عرفانی منسوب به بکتاش علوی رواج دارد و اکنون چند سالی است که وارد ارکستر ملی آنها نیز شده است و تنبور هم برای ایرانیان این حالت را دارد. از سوی دیگر نوازندگان این دو آلبوم با درک متقابل از فضای روحانی حاکم بر این سازها و منطقه‌ای که در آن رواج دارد، توانسته‌اند به درک و حس مشترکی نسبت به بهم برسند و ماحصل آن شده است که بعد از گذشت نزدیک به یک سال همچنان با استقبال مخاطبان روبه‌رو است.
این حالت برای آلبومی قدیمی‌تر در این طیف نیز صادق است، چراکه «به تماشای آبهای سپید» نیز بیش از دو سال است که به بازار آمده است.
این آلبوم حاصل همکاری حسین علیزاده و ژیوان گاسپاریان دودوک نواز و آهنگ‌ساز ارمنستانی است علاقه‌مندان به موسیقی پاپ نیز این روزها سرگرم آخرین کار محسن یگانه به نام «هدف‌های بی‌نفس» هستند و این آلبوم را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی می‌کنند.
بعد از این آلبوم «خونه به دوش» فریدون به همراه آخرین آلبوم گروه آریان از دیگر کارهای پرفروش در بازار موسیقی پاپ هستند.
بازار بی‌کلام پاپ نیز این روزها کار جدیدی را در خود نمی‌بیند و می‌توان به این آثار به عنوان پرفروش اشاره کرد. بهار در پاییز (آرمیک)، سوگند (پرویز رحمان پناه) اشتیاق (راوی) تنها در باران (هومن راد) و بهار من (عقیلی). علاقه‌مندان به موسیقی محلی نیز با کار جدیدی روبه‌رو نیستند و تقریبا می‌توان همچنان ژوان را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی کرد. این اثر را سعید فرج‌‌پوری و سعدا... نصیری ساخته‌اند و آوازهای آن به زبان کردی است. در این اثر حسین حمیدی «نرمه‌نای» و صادق تعریف «دف» نیزهمکاری داشته‌اند.
کوروش (اسداللهی)، کانی‌سپی کامکارها، زرنگیس (وحدتی) دزپارت (بختیاری) از دیگر آثار پرفروش در این طیف هستند.
ضمن اینکه دوستداران موسیقی مقامی همچنان دو تار مرحوم حاج قربان را گوش می‌کنند و علاقه‌مندان به دف خانقاهی نیز همچنین از حی‌ا... و ذکریا رحمن مرحوم خلیفه میرزاغه غوثی و ذکر قادری مرحوم خلیفه کریم صفوتی استقبال می‌کنند.
علاقه‌مندان به موسیقی فیلم و سریال نیز کار جدیدتر از زیر تیغ (علیزاده) نمی‌بینند. از دیگر آثار پرفروش در این طیف نیز می‌توان به خیلی دور خیلی نزدیک (علیقلی) برداشت ۱ و ۲ (یزدانیان) خاک سرخ (علیقلی) و جایی برای زندگی (انتظامی) اشاره کرد.