پافشاری بر صحت خبر کاهش 30درصدی قیمت مسکن

دنیای اقتصاد - سخنگوی دولت بار دیگر بر صحت خبری که پیش‌تر مبنی بر کاهش ۳۰درصدی قیمت مسکن در برخی استان‌ها اعلام کرده بود، تاکید کرد و بردرستی خبری که از زمان اعلام آن، به موضوعی جهت پیگیری برخی خبرنگاران به منظور تایید صحت و سقم آن تبدیل شده، صحه گذاشت.

غلامحسین الهام دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، زمانی‌که از سوی خبرنگاری درمورد صحت ادعای پیشین وی، مبنی برکاهش ۳۰درصدی قیمت مسکن در برخی استان‌ها برای چندمین بار طی هفته‌های اخیر مورد سوال قرار گرفت، از وی خواست تا ضمن معرفی رسانه متبوع خود، اطلاعات به‌دست آمده در این زمینه را در اختیار وی قرار دهد.

الهام چندی پیش در یکی از نشست‌های مطبوعاتی با خبرنگاران از کاهش ۳۰درصدی قیمت مسکن در برخی شهرستان‌ها خبر داد؛ اما زمانی‌که با اصرار خبرنگاران درباره معرفی آن شهرستان‌ها مواجه شد از پاسخ‌دهی به این موضوع طفره رفت و پاسخ به آن‌را به آینده موکول کرد. اما پس از آن خبرنگاران پی‌گیر این سخن الهام طی جلسات بعد، مکررا از سخنگوی دولت آدرس استان‌هایی را که قیمت مسکن در آنها کاهش یافته بود خواستار شدند که الهام آنها را به برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها ارجاع داد.

اما دیروز هم دوباره خبرنگاری به سخنگوی دولت یادآور شد که برخلاف مواضع پیشین شما، بررسی‌های میدانی در جریان سفرهای استانی دولت کاهش ۳۰درصدی قیمت مسکن در هیچ شهری را نشان نمی‌دهد که الهام در واکنش به این سخن درخواست کرد تا خبرنگار یاد شده در آینده اطلاعات خود را در این چارچوب در اختیار او قرار دهد.

وی سپس با تاکید مجدد برموضع سابق خود مبنی برکاهش قیمت مسکن تا ۳۰‌درصد در برخی از استان‌های کشور اظهار کرد: آنچه ما اعلام کرده بودیم کاهش قیمت مسکن تا ۳۰‌درصد بوده و اینکه استاندار تهران اعلام کرده قیمت مسکن تا ۱۰‌درصد در تهران کاهش داشته گواهی بر این مدعا بوده است.

سخنگوی دولت با تاکید برلزوم پیگیری تحقیقات میدانی درمورد قیمت مسکن افزود: باید تحقیقات به صورت مداوم دنبال شود تا کاهش قیمت مسکن تا سقف ۳۰‌درصد را مشاهده کنید؛ به هر صورت این آمار درست بوده و واقعیت دارد.

الهام با تاکید بر کارآمدی برنامه‌های دولت نهم در عرصه مسکن گفت: با برنامه‌های سریع دولت در این مورد روند رو به کاهش قیمت مسکن نیز در حال پیشروی است و انتظار ما این است که در این روند رو به کاهش، موانع روانی ایجاد نکنیم.

وی ادامه داد: البته این روند در حال انجام است و با سرعتی که پیش می‌رود مانعی در مسیر آن ایجاد نخواهد شد؛ اما به نفع عموم مردم است که واقعیات موجود را به آنها گزارش کنیم.

سخنگوی دولت افزود: با اینکه برخی رسانه‌ها تلاش کرده‌اند واقعیات مربوط به این موضوع را در عناوین مطالب خود کتمان کنند؛ اما در متن گزارش‌های خود به کاهش قیمت مسکن اشاره کرده‌اند و این نشان می‌دهد به‌رغم انجام برخی تلاش‌ها برای انتشار گزارش‌های منفی واقعیت کاهش قیمت نیز گزارش شده و این رقم تا ۳۰‌درصد بوده است که در نقاط مختلف به صورت متفاوت وجود دارد.

واگذاری رایگان اراضی دولتی به مسکن مهر

سخنگوی دولت همچنین در ابتدای این نشست به تشریح دو مصوبه جدید شورای مسکن پرداخت و گفت: شرکت‌ها و موسساتی که صد‌درصد سهام آنها در اختیار دولت است، مکلف هستند اراضی در اختیار خود را به صورت رایگان واگذار کنند.

به گفته وی، در راستای مصوبات جدید شورای مسکن، ۴۳۰ هکتار اراضی در اختیار وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی شناسایی شده و به صورت رایگان در اختیار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: بخشی از این واگذاری در چارچوب طرح مسکن مهر رضا‌(ع) صورت می‌گیرد و در این زمینه اولویت با کارمندان آن موسسات‌، نهاد‌ها‌، و وزارتخانه‌ها است.

سخنگوی دولت همچنین اظهار کرد: مصوبه دیگر شورای مسکن حمایت از واحد‌های اجاره‌ای است و بر این اساس کسانی که می‌توانند واحد مسکونی با قیمت ارزان برای اجاره در اختیار مردم قرار دهند از هر گونه حمایت دولتی برخوردار خواهند بود.

وی ادامه داد: دولت در این راستا برای ۹۲ هزار واحد تسهیلات فراهم کرده است و وام‌های مسکن هم تقسیم بندی شده که توسط بانک مرکزی اعلام خواهد شد.وزارت مسکن نیز بانک‌های عامل در این زمینه را مشخص و اعلام می‌کند.

اختیارات رییس‌جمهور

الهام در ادامه جلسه پرسش و پاسخ خود با خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره مهلت دولت برای معرفی وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: این موضوع، جزو اختیارات رییس‌جمهور است که فردی را به عنوان وزیر به مجلس معرفی کند.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که معرفی وزیر با تعطیلات مجلس مواجه شده است، گفت: مجلس تنفس دارد و تعطیلی‌بردار نیست.

الهام خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی ‌همیشه حضور دارد.

تداخل اختیارات نشود

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درباره ایجاد کمیسیون ویژه در مجلس برای طرح تحول اقتصادی دولت گفت: اساس بر همکاری و تعامل تمام دستگاه‌ها و قواست و برای اجرایی شدن طرح تحول اقتصادی نیاز به همکاری و عزم ملی مجلس، قوه قضائیه و نخبگان کشور داریم. همه باید در این راستا همکاری کنند. ما از این همکاری‌ها استقبال می‌کنیم. گزارش جامعی در این ارتباط به مجلس دادیم و در سطح نیاز این تبادل گزارش‌ها و رایزنی‌ها ادامه پیدا می‌کند و این‌که مجلس چگونه برنامه‌ریزی می‌کند در اختیار مجلس است. این‌که کمیسیون ویژه در این ارتباط تشکیل دهد، تصمیم داخلی مجلس و در این جهت نفس همکاری و همفکری برای تحقق برنامه ملی مهم است.

وی تصریح کرد: البته در حوزه اجرا باید چارچوب‌های قانونی رعایت شود و آن‌چه که وظایف مجلس و دولت است در قانون مشخص است و باید مرزها در این ارتباط حفظ شود و مبنای این کار تداخل اختیارات نیست. اصل همکاری‌ها مناسب و خوب است؛ ولی نباید تداخل اختیارات ایجاد شود و در واقع همکاری‌ها باید با حفظ اختیارات صورت بگیرد.

توتال از ایران خارج نشده است

در ادامه این نشست سخنگوی دولت در پاسخ به خبرنگاری که از وی درباره خروج شرکت توتال فرانسه از ایران می‌پرسید، با رد این مساله تاکید کرد: گزارش‌هایی آمده که در نشستی که در ارتباط با انرژی در اسپانیا برگزار شده بود یکی از مدیران برجسته این شرکت گزارش در مورد سرمایه‌گذاری در منطقه به ویژه در مورد جمهوری اسلامی و بر اهمیت سرمایه‌گذاری در ایران تاکید شده است.

وی در ادامه همچنین گفت: سرمایه‌گذاران مختلفی آماده سرمایه‌گذاری در ایران هستند. الهام با بیان اینکه ما به تنهایی نیز قدرت اداره صنعت نفتمان را داریم و در واقع در این ارتباط برنامه‌ریزی داریم و می‌توانیم بدون سرمایه‌گذاری خارجی صنعتمان را اداره کنیم، اظهار کرد: توان داخلی ما پاسخگو است، همچنین نیاز بین‌المللی مانع از این می‌شود که کسانی بخواهند از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شوند و چنین اتفاقی نیز نیفتاده است.

نمایش بخشی از قدرت بازدارندگی و دفاعی الهام در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پیام ایران در رزمایش اخیر چه بود، گفت: مساله اول این است که اقتضای وظایف نیروهای مسلح است که در راستای حفظ آمادگی‌های خود رزمایش‌ انجام دهند و در واقع آمادگی خود را تمرین کنند و این رزمایش‌ها ابزاری برای حفظ آمادگی‌های رزمی و اقتضای نیروهای مسلح است.

وی افزود: نکته دیگر این است که در این رزمایش‌ها، سلاح‌ها و فناوری‌هایی که در اختیار نیروهای مسلح قرار گرفته و با جهاد سازندگی حاصل شده، آزمایش می‌شود، ولی در واقع اینها آزمایش دفاعی است. وی گفت: این یک بخش اندک از قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی است که در خدمت صلح، آرامش و ثبات در کل منطقه است و جلوی هر تعرض و سلب امنیتی را از هر کسی می‌گیرد.