رابرت دنیرو و آل پاچینو در یک «قتل عادلانه»

فیلم «قتل عادلانه» با نقش‌آفرینی «رابرت دنیرو» و «آل پاچینو» در جشنواره فیلم «رم» به نمایش در می‌آید.

سومین جشنواره بین‌المللی فیلم رم در حالی از روز ۲۲ اکتبر (اول آبان ماه) آغاز خواهد شد که فیلم «قتل عادلانه»به کارگردانی جون آونت که دو تن از بزرگان هالیوود در آن ایفای نقش داشته‌اند، در بخش رقابتی جشنواره حضور خواهد یافت.

در جشنواره امسال فیلم رم همچنین دیوید کرانبزگ، کارگردان سرشناس کانادایی اقدام به برپایی یک نمایشگاه هنری از تصاویر ساکن فیلم‌هایش خواهد کرد.

به گزارش ورایتی، «جان لوئیجی روندی»، رییس جدید جشنواره فیلم رم روز گذشته در یک کنفرانس خبری در ونیز، آخرین تغییرات مربوط به جشنواره امسال فیلم رم را تشریح کرد.

وی اعلام کرد، برندگان جوایز برتر جشنواره امسال را هیات‌ داورانی هفت نفره به‌همراه تماشاگران شرکت‌کننده انتخاب می‌کنند.

به گفته وی، در سومین جشنواره فیلم رم دو فیلم جایزه برتر را کسب خواهند کرد که یک فیلم از سوی عموم مردم و فیلم دیگر با رای هیات بین‌المللی حرفه‌ای‌های سینما جایزه ۱۱۸ هزار دلاری «مارکوس آئورلیوس طلایی» را دریافت خواهند کرد.

این هیات‌داوران همچنین جایزه «آئورلیوس نقره‌ای» را به بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن اعطا می‌کند.

دیگر تغییر جدید در جشنواره رم، انتخاب نام‌های ایتالیایی برای بخش‌های مختلف جشنواره است. امسال همچنین در بخش «نگاهی به جهان» جشنواره رم، سینمای برزیل در محوریت قرار خواهد داشت.

«روندی» در ادامه اظهار کرد: «از این پس، جشنواره رم برخلاف جشنواره ونیز که به فیلم‌های هنری می‌پردازد، به جنبه سرگرم‌کننده سینما خواهد پرداخت.»

وی اعلام کرد، بخش‌ جنبی «آلیس در شهر» که ویژه آثار کودک و نوجوان است، همچون دو دوره گذشته ادامه خواهد یافت. جشنواره فیلم رم تا روز ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان ماه) ادامه خواهد داشت. خبر دیگر درباره جشنواره امسال فیلم رم حضور «دالایی لاما»، رهبر معنوی تبت است که پیش از آغاز این رویداد سینمایی، برای حضور در مراسم «روز تبت» به رم خواهد آمد. در این رویداد فیلم مستند کلاسیک «اسب باد» به‌همراه دیگر ساخته‌های کارگردانان تبتی به نمایش در می‌آیند.

نام بخش‌های جشنواره فیلم رم ایتالیایی می‌شود

یک هیات داوران شامل هفت عضو پا به پای عامه مردم، برندگان سومین جشنواره فیلم رم را انتخاب می‌کنند که از ۲۳ تا ۳۱ اکتبر (دوم تا ۱۰ آبان) برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد جان لوئیجی روندی، منتقد سالخورده ایتالیایی و رییس جدید جشنواره فیلم، روز جمعه با حضور در یک نشست خبری از تغییرات در جشنواره فیلم رم خبر داد.

او در این‌باره گفت: عامه مردم و منتقدان، همزمان فیلم‌های «بخش رسمی» را داوری می‌کنند که شامل نمایش‌های اول و فیلم‌های مسابقه است. دو فیلم جایزه اصلی جشنواره یا جایزه مارکوس اورلیوس طلایی بهترین فیلم را دریافت می‌کنند که یکی با آرای مردم انتخاب می‌شود و دیگری با رای یک هیات داوران بین‌المللی شامل چهره‌های حرفه‌ای سینما.

هیات داوران برنده جایزه مارکوس اورلیوس بهترین بازیگر مرد و زن جشنواره را نیز انتخاب می‌کند. روندی ۸۶ ساله گفت: به راحتی می‌توان فیلم‌هایی ساخت که مورد پسند مردم یا منتقدان قرار بگیرد. اما ساخت فیلم‌هایی که برای هر دو جالب باشد سخت است و هدف من خلق جشنواره‌ای است که دغدغه چشم‌انداز سینمایی را دارد.

در دو دوره قبلی جشنواره رم فیلم‌ها را یک هیات داوران شامل ۵۰ عضو داوری می‌کردند که خیلی از آنها مردم عادی سینمارو بودند. روندی که ژوئن پیش به جای جوفردو بتینی به ریاست جشنواره فیلم رم منصوب شد، در عین حال از تغییر نام این جشنواره به جشنواره بین‌المللی فیلم رم خبر داد.

بتینی که سابقه ریاست دوسالانه ونیز را در کارنامه دارد، با تاکید بر اینکه جشنواره رم قصد رقابت با جشنواره فیلم ونیز را ندارد، گفت: من هیچ وقت با موسترای عزیزم رقابت نخواهم کرد.

یکی دیگر از تغییرات جشنواره فیلم رم، ایتالیایی شدن نام بخش‌های جشنواره است که از عزم برگزارکنندگان این رویداد هنری برای تاکید بیشتر بر هویت ایتالیایی جشنواره خبر می‌دهد.