دبیرکل بانک مرکزی از تشکیل کارگروه بررسی تبعات تورمی طرح تحول اقتصادی در دولت خبرداد.

محمود بهمنی در گفت‌گو با خبرگزاری مهر درباره طرح تحول اقتصادی دولت و آثار تورمی ناشی از آن گفت: زمانی که نقدینگی به تولید یا مواد اولیه اختصاص می‌یابد، قطعا با تزریق نقدینگی بدون کنترل و نظارت تفاوت دارد، این درحالی است که یکی از اهداف طرح تحول اقتصادی نیز هدفمند کردن همین تخصیص‌ها است. دبیرکل بانک مرکزی افزود: با اطمینان می توان گفت که تسهیلات اختصاص یافته به تعدادی از طرح‌ها، به مصرف واقعی خود نرسیده و همین امر تورم ایجاد کرده است، البته طرح‌های زودبازده شامل این موضوع نمی‌شود.

وی تصریح کرد: رییس جمهور نیز به این امر اشاره کرده است؛ به هرحال کارگروه مربوط به تعیین تبعات تورمی ناشی از اجرای طرح تحول اقتصادی در دولت تشکیل شده و کار در حال پیگیری و انجام است.

بهمنی در پاسخ به احتمالات مطرح شده مبنی بر بروز تورم ۴۰ تا ۵۰درصدی ناشی از اجرای طرح تحول اقتصادی در کشور گفت: بعید به نظر می‌رسد که چنین رقمی برای تورم محقق شود.

هدفمندکردن یارانه‌ها یکی از محورهای طرح تحول اقتصادی دولت به شمار می رود. همچنین دولت برنامه نقدی کردن یارانه‌ها را در دستور کار خود دارد. در گام اول طرح تحول اقتصادی دولت در بخش هدفمندکردن یارانه‌ها، شناسایی اقشار آسیب‌پذیر جامعه در دستور کار قرار گرفته است. بر همین اساس، حسابی به نام تک‌تک خانواده‌ها از قبل باز و یارانه سه ماه در آن واریز خواهد شد؛ البته این حساب مسدود بوده و زمانی که عملیات مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها شروع می‌شود، حساب نیز باز خواهد شد. احتمالا این برنامه از نیمه دوم امسال اجرایی خواهد شد.

همچنین با دستور رییس جمهوری، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط برای هدفمندکردن یارانه‌ها بسیج شده‌اند. رییس جمهور اخیرا در نشست بررسی طرح بزرگ تحول اقتصادی با استادان و صاحبنظران اقتصادی تاکید کرده است: دولت نگاه کوتاه‌مدت به طرح تحول اقتصادی ندارد. دکتر محمود احمدی‌نژاد افزوده است، حتی اگر یک روز از عمر دولت باقی مانده باشد و احساس شود که اصلاحاتی به نفع مردم است، قطعا این اقدام را عملی خواهد کرد.

همچنین دبیر ستاد طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار با بیان اینکه در این طرح، اطلاعات اقتصادی ۵/۱۷میلیون خانوار گرفته خواهد شد، گفت: بیش از ۳۶۰۰۰ پایگاه برای جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار در نظر گرفته شده است. تفاوت این طرح با سایر طرح‌های مرکز آمار در این است که برخلاف طرح‌های قبلی که آمارگیر به در خانه‌های مردم مراجعه می‌کرد، در این طرح، مردم به ایستگاه‌ها مراجعه کرده و بخشی از کار به مردم واگذار شده است.