معاون سیاسی دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی گفت: نخبگان و شخصیت‌های سیاسی باید به این باور برسند که بدون نهادینه شدن امر تحزب در کشور دموکراسی واقعی شکل نمی‌گیرد و در عین حال شخص‌محوری جای برنامه‌محوری را همچنان خواهد گرفت. آذر منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فرد محور بودن احزاب اظهار کرد: فرد محوری در احزاب ما به نظام سیاسی حاکم برمی‌گردد. در کشورهایی که کاملا با قواعد و اصول دموکراتیک اداره می‌شوند، احزاب مهمترین نقش را در برقراری مناسبات قدرت بر عهده دارند و به طور طبیعی با توجه به مقتضیات جوامع و کشورهای خود، تاکید جدی بر برنامه‌ها دارند و در انتخابات نیز در پی معرفی چهره‌های خوشنام به عنوان کاندیدای خود هستند و این مساله به عنوان یک فاکتور مبنایی در نظام سیاسی و به تبع آن در فضای حاکم بر افکار عمومی پذیرفته شده است.

وی ادامه داد: در جوامع توسعه یافته علاوه بر رشد احزاب باور مردم نیز تا حدی رشد یافته که به برنامه‌ها بیشتر از چهره‌ها توجه می‌کنند.

منصوری با بیان اینکه جدیدترین دوره زمانی که احزاب نقش برجسته‌ای داشتند، ده سال اخیر بوده است، ادامه داد: نوع نگاه دولت اصلاحات به احزاب، در رشد آنها بسیار موثر بود؛ چراکه قوه مجریه به عنوان بخشی از نظام سیاسی و به دلیل باوری که نسبت به تحزب داشت از ظرفیت‌های خود برای تقویت این امر استفاده کرد؛ از جمله تاسیس خانه احزاب و یارانه‌ای که برای آنها در نظر گرفت موجب شد شاهد رشد کمی و تا حدی کیفی در این موضوع باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه حرکت‌های فراگیر و چند جانبه باید صورت بگیرد تا برنامه‌محوری در احزاب جای خود را به شخص‌محوری بدهد، گفت: در صورت کمرنگ بودن نقش احزاب نمی‌توان انتخابات را اقدامی تعیین کننده در تقویت دموکراسی در کشور دانست و رای مردم را میزان قرار داد و همین موجب می‌شود به سمت گفتمان‌های پوپولیستی به جای برنامه‌های تعیین کننده برویم و لاجرم احزاب نیز به سمت چهره‌هایی می‌روند که با بیشترین اقبال عمومی مواجه شدند و در عین حال بتوانند میزانی از ضریب اطمینان را از جهت برنامه‌هایی که مورد مطالبه مردم است، فراهم کند.

منصوری با تاکید بر اینکه ائتلاف احزاب اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، با برنامه شکل خواهد گرفت، گفت: ائتلاف کاندیدای واحدی را معرفی خواهد کرد که علاوه بر آنکه بتواند اعتماد عمومی را جلب کند، برنامه تدوین شده اصلاح‌طلبان را در صورتی که دولت از آن اصلاح‌طلبان شود، محقق کند.