رحمانی فضلی به دیوان محاسبات می‌رود

دنیای اقتصاد - بالاخره تکلیف ریاست دیوان محاسبات کشور و دادستان آن دیوان در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مشخص و با رای اعضای این کمیسیون قرار شد تا رحمانی فضلی به عنوان رییس این دیوان به هیات رییسه مجلس معرفی شود. محمد حسین فرهنگی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس صبح دیروز برای انتخاب و معرفی ریاست و دادستان دیوان محاسبات جلسه داشت، گفت: پس از بحث و بررسی برنامه‌های کاندیداها، اعضای این کمیسیون به رحمانی فضلی برای تصدی ریاست دیوان محاسبات رای دادند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس پس از انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات از سوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، این افراد جهت رای‌گیری در مجلس به هیات رییسه مجلس معرفی خواهند شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، پاک‌نهاد و صادقی مقدم داوطلب پذیرش ریاست دیوان محاسبات بودند که در نهایت کمیسیون برنامه و بودجه به رحمانی فضلی؛ نماینده مجلس هشتم از حوزه انتخابیه مشهد و قائم‌مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان لاریجانی رای داد. رحمانی فضلی همچنین قائم‌مقامی صدا و سیما و معاونت وزیر کشور را نیز در کارنامه کاری خود دارد. دیوان محاسبات و کمیسیون برنامه و بودجه به دلیل مباحث نظارتی و البته تهیه گزارش تفریغ بودجه سالانه در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند. دیوان محاسبات پس از آنکه رحیمی، رییس سابق آن با حکم رییس‌جمهوری به معاونت امور حقوقی پارلمانی احمدی‌نژاد منصوب شد، بدون رییس‌ اداره می‌شد و بالاخره مجلس پس از گذشت یک ماه و نیم از فعالیت خود توانست از بین گزینه‌های داوطلب یکی از نزدیکان لاریجانی را برای این منصب انتخاب کند. رحیمی رییس سابق دیوان محاسبات قرار بود که به سرپرستی وزارت کشور منصوب شود، اما این انتصاب احمدی‌نژاد به دلیل رفتار تملق‌آمیز رحیمی در مقابل دولت فعلی و دولت‌های گذشته با انتقاد شدید رسانه‌ها مواجه شد و همین مساله سبب شد تا در نهایت سیدمهدی هاشمی به وزارت کشور برود و رییس‌جمهور هم اردیبهشت ماه سال‌جاری رحیمی را به سمت معاونت خود در امور مجلس برگزید. رحمانی فضلی هم از جمله گزینه‌های نزدیک به لاریجانی است که از زمان ریاست لاریجانی در صدا و سیما از همراهان و همکاران او محسوب می‌شود و پس از آن که رییس مجلس فعلی به شورای‌عالی امنیت ملی رفت وی نیز به همراه لاریجانی به این شورا رفت و نقش معاون وی را ایفا کرد. کمیسیون برنامه و بودجه اما در ادامه جلسه روز گذشته خود از میان کاندیداهای دادستانی دیوان محاسبات با ۱۵ رای عربیان را برگزید. در کنار عربیان، کریمی و شافعی نیز از دیگر داوطلبان دادستانی دیوان محاسبات بودند.اصغر عربیان دکترای تخصصی فقه و حقوق و در حال حاضر رییس هیات اول مستشاری دیوان محاسبات کشور است.