بازار نفت علایم مثبت را ترجیح داد

دنیای اقتصاد- قیمت نفت خام به‌رغم پیش‌بینی‌های افزایشی دیروز در اولین روز کاری این هفته با کاهش روبه‌رو شد. به عقیده تحلیل‌گران اصلی‌ترین چرخش بازارهای جهانی ،خبر اعلام آمادگی ایران برای گفت‌و‌گو با گروه ۱+۵ در مورد پرونده هسته‌ای و بسته پیشنهادی غرب است. متکی عنوان کرد:

دورنمایی جدید در مذاکره با ۱+۵

منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به «فضای جدید» برای گفت‌وگو با پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان درباره‌ برنامه‌ هسته‌ ایران، ابراز خوش‌بینی کرد. به گزارش ایسنا، متکی، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه‌ خبری سی.ان.ان گفت که مذاکرات اخیر در خصوص بسته‌ مشوق‌های قدرت‌های بزرگ به ایران «از مذاکرات و گفت‌وگوهای پیشین متفاوت» بوده است. متکی گفت:‌ بر این باورم که اکنون در فضای جدیدی با یک دورنمای جدید قرار داریم. به گزارش خبرگزاری رویترز، اظهارات متکی دو روز پس از آن بیان می‌شود که ایران، پاسخ خود را به بسته‌ مشوق‌های پیشنهادی آمریکا چین، روسیه،‌ آلمان، انگلیس و فرانسه اعلام کرد. این شش کشور به ایران گفته‌اند که مذاکرات رسمی درباره‌ این پیشنهاد می‌تواند در صورت تعلیق غنی‌سازی اورانیوم به زودی آغاز شود. ایران تاکنون این

پیش شرط را رد کرده و گفته است که این حقوقش به عنوان یک عضو معاهده‌ منع گسترش و اشاعه‌ تسلیحات هسته‌ای را نقض می‌کند. رویترز افزود: متکی در این مصاحبه سخنی خوشبینانه درباره‌ روابط آتی با آمریکا گفت. وزیر امور خارجه‌ ایران اظهار کرد: ما صداهای جدیدی را در آمریکا می‌شنویم. ما رویکردهای جدیدی را شاهدیم و فکر می‌کنیم که متفکرین منطقی در آمریکا می‌توانند براساس این رویکردهای جدید، واقعیت را آن گونه که هست دنبال کنند. وی افزود: ما حاضریم به آنها در این تلاش کمک کنیم. رییس دیپلمات‌های ایرانی در پاسخ به سوالی درباره‌ باراک اوباما، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از اظهار نظر خودداری کرد و گفت: اوباما در گذشته به دلیل ابراز تمایل برای مذاکره با ایران به دردسر افتاده است. متکی اظهار کرد: بنابراین ما نمی‌خواهیم با اظهار نظر در این باره مشکلات بیشتری را برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا رقم بزنیم. وزیر امور خارجه در واکنش به هیاهوی جدید غرب علیه ایران با تاکید بر لزوم تغییر سیاست‌های خصمانه غرب به ویژه آمریکا در قبال کشورمان گفت: نه آمریکا و نه خاورمیانه هیچکدام این توانایی را ندارند که شاهد جنگ دیگری در منطقه باشند. به گزارش خبرگزاری مهر، متکی خاطر نشان کرد: تحلیل ما از اوضاع کنونی این است که در حقیقت نه منطقه خاورمیانه، نه آمریکا و نه هیچ کشور دیگری در جهان توانایی این را ندارد که شاهد یک عملیات نظامی دیگر در منطقه خاورمیانه باشد. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه ایران هیچگاه در اندیشه حمله به کشور دیگری نبوده است، اما با این وجود در مقابل هر گونه حمله، تهاجم یا تهدیدی از خاک خود دفاع خواهد کرد. با رد اتهامات بی اساس غرب مبنی بر اینکه ایران در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است، گفت: ما اساسا معتقدیم که تسلیحات هسته‌ای نه فقط برای کشورهای کوچک، بلکه برای کشورها و قدرت‌های بزرگ نیز راه حلی برای مشکلاتی که با آنها، روبه رو هستند، نیست و این سلاح‌ها نمی توانند امنیت را برای دارندگان آن به ارمغان بیاورند. تنها مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای ویرانی و تباهی است. وزیر امور خارجه ایران با درخواست از غرب برای تغییر دیدگاه خود در قبال ایران و نگریستن به تهران با یک زاویه دید جدید، گفت: ما به آنها می‌گوییم که با تغییر عینک‌ها (دیدگاه‌ها)ی خود قادر خواهند بود تا شفاف تر و بهتر از قبل مسائل را ببینند. ایران خود را به باقی ماندن در یک مسیر سازنده و کمک به حل مسائل و مشکلات بین‌المللی ملزم می‌داند.