شبکه‌های پنج‌گانه سیما همراه با آغاز تابستان علاوه بر اینکه به پخش برخی مجموعه‌های باقیمانده از پاییز سال گذشته و بهار می‌پردازند، اقدام به پخش مجموعه‌های جدید کرده‌اند.

مجموعه‌هایی که در ساعات مختلف شبانه‌روز بنا به زمان پخش، بخشی خاص از مخاطبان را مورد توجه قرار داده و تنوعی خاص را برای گروه‌های سنی مختلف مد نظر قرار داده‌اند.
شبکه یک


سه‌ در چهار


این شبکه تابستان را با پخش سه مجموعه جدید آغاز کرد که متشکل از دو مجموعه طنز و یک مجموعه تاریخی هفتگی است که چند سالی در مرحله تولید و فیلمبرداری به سر برده و بالاخره به آنتن شبکه یک رسید. همچنین مجموعه‌های این شبکه شیوه‌های جدید پخش چند روز در هفته را تجربه کرده‌اند.
«سه در چهار» ساخته مجید صالحی از بیستم خرداد با پخش در ساعت ۲۲ روزهای زوج آغاز به کار کرد. این مجموعه طنز دومین تجربه کارگردانی صالحی پس از مجموعه طنز آیتمی «آشتی‌کنان» است که به تهیه‌کنندگی حسن روستایی بر اساس فیلمنامه علیرضا مسعودی در گروه خانواده شبکه یک تولید شده است.
«پاتوق» ساخته شاهین باباپور از 21 خرداد هر شب ساعت 30/19 در حال پخش است. این مجموعه اپیزودیک که از تولیدات گروه خانواده است به تهیه‌کنندگی مجید نادری در 80 قسمت 20 تا 25 دقیقه‌ای بر مبنای فیلمنامه مهشید تهرانی و رویا اسدی ساخته شده است.
شبکه دو


بزرگمرد کوچک


این شبکه تابستان را با پخش دو مجموعه جدید و دو مجموعه در حال پخش از فصل بهار آغاز کرد که متشکل از یک مجموعه کودکانه، یک مجموعه جاسوسی و دو مجموعه بهاری طنز و درام است. ضمن اشاره به این نکته که یکی از مجموعه‌های جدید این شبکه از یکشنبه 16 تیر آغاز شده و مجموعه دیگر با پخش تیزر به زودی روی آنتن می‌رود.
«جاده در دست تعمیر» به نویسندگی مهدی سعادت و کارگردانی حسین تبریزی به تهیه‌کنندگی علیرضا ابراهیمی‌دلیجانی از پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ساعت ۲۱ پخش شد.
«مرگ تدریجی یک رویا» با نام قبلی «سفر به تاریکی» به نویسندگی علیرضا محمودی، کارگردانی فریدون جیرانی و تهیه‌کنندگی آرمان زرین‌کوب در 13قسمت از سه‌شنبه دهم اردیبهشت آغاز به کار کرد. داستان آن درباره نویسنده‌ای جوان به نام مارال عظیمی است که پس از انتشار اولین رمانش «گیتی» به شهرت و اعتباری غیرمنتظره می‌رسد؛ شهرتی که زندگی خانوادگی او را تحت‌شعاع قرار می‌دهد.
«بزرگمرد کوچک» به کارگردانی مسعود رسام و تهیه‌کنندگی سعید پورفرج از روز یکشنبه ۱۶ تیرماه روزهای فرد ساعت ۱۱ به روی آنتن رفته‌است.
«آینه‌های نشکن» با نام قبلی «فتانه» به کارگردانی جواد اردکادنی و تهیه‌کنندگی حمید آخوندی و رضا جلالی در نوبت پخش قرار دارد و تیزر این مجموعه در حال پخش است. این مجموعه بعد از پایان مجموعه خارجی «الماس نتراشیده» جمعه‌ها ساعت 15/21 روی آنتن می‌رود.
شبکه سه


ترانه مادری


این شبکه تابستان را با پخش یک مجموعه درام جدید، ادامه پخش یک مجموعه تاریخ معاصر از پاییز سال گذشته، اتمام یک مجموعه بهاری و پیگیری یک مجموعه پلیسی از فصل بهار پیگیری می‌کند. ضمن اشاره به این نکته که مجموعه جدید این شبکه از شنبه 15 تیرماه به شیوه هر شبی آغاز به کار کرده است.
«روزگار قریب» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیانوش عیاری در ۳۲ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای از دوشنبه ۱۲ آذرماه ۸۶ ساعت ۳۰/۲۰ آغاز به کار کرد و هنوز هم ادامه دارد.
«کارآگاهان» به نویسندگی مسعود بهبهانی‌نیا، کارگردانی حمید لبخنده و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی و مهران مهام در 18 قسمت 45 دقیقه‌ای از چهارشنبه 25 اردیبهشت آغاز به کار کرده است.
«سایه‌ای در تاریکی» به کارگردانی سیدابراهیم جوادخانی و تهیه‌کنندگی ودود آقامحمدیان از شنبه ۲۴ فروردین ساعت ۱۵/۲۰ روی آنتن رفت و آخرین قسمت آن ۱۵ تیرماه پخش شد. این مجموعه در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای به سفارش صدا و سیما مرکز اردبیل تهیه شد و به مشکلاتی مثل تاثیر مواد مخدر و قرص اکس در فروپاشی خانواده‌ها می‌پرداخت.
«ترانه مادری» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده از 15 تیرماه ساعت 23 به پخش هر شبی رسید. این مجموعه روتین در 50 قسمت 35 دقیقه‌ای از 20 اردیبهشت کلید خورد. مسعود بهبهانی‌نیا سرپرست نویسندگان و علی‌اکبر بابالو، زهرا پارسافر و محمدرضا خالقی‌زاده نویسندگان این پروژه هستند.
شبکه چهار
این شبکه تابستان را همچون دیگر فصل‌ها با تکرار پخش مجموعه «روزگار قریب» در روزهای جمعه پیگیری می‌کند.
شبکه تهران


عملیات ۱۲۵


«عملیات 125» به نویسندگی و کارگردانی بهروز افخمی از جمعه 31 خرداد ساعت 23 آغاز به کار کرد. داستان مجموعه که در هر اپیزود یک قصه را دنبال می‌کند، درباره پنج جوان است که تلاش می‌‌کنند وارد آتش‌نشانی شوند. آنها هر کدام زندگی و مشغله خاص خود را دارند؛ یکی سرباز است، یکی دانشجو، یکی وضع مالی خوبی دارد و ... که سعی می‌کنند به عنوان آتش‌نشان مشغول خدمت شوند.
انتخاب کارگردان دوم این مجموعه مدتی درگیر حاشیه‌سازی بود و پس از منوچهر ‌هادی بالاخره این پست به عهده راما قویدل قرار گرفت. در مجموعه «عملیات ۱۲۵» عبدالرضا اکبری، رضا رویگری، سیامک احصایی، محمد فیلی، کاوه سماکباشی، مهران رجبی، مجتبی رجبی، اکرم محمدی، فلور نظری، مارال فرجاد و کاوه خداشناس ایفای نقش می‌کنند.