آواز رکود در گوش بازار

محبوبه نوری

این روزها بیشتر اخبار حوزه موسیقی حول و حوش کنسرت‌های مختلف می‌گذرد تا عرصه و ارائه شدن آثار جدید به بازار.

در حال حاضر جدیدترین کاری که به بازار عرضه شده است نوای اساتید با صدای علیرضا افتخاری است. در این اثر افتخاری به بازخوانی برخی از ترانه‌های معروف و به یادماندنی از اساتید گذشته آواز ایران پرداخته است. یکی دیگر از کارهایی که نسبتا جدید است، آلبوم «وطنم ایران» از ساخته‌های محمد رضا لطفی است که با صدای محمدرضا معتمدی همزمان با اولین شب اجرای کنسرت شیدا، اواخر اردیبهشت ماه عرضه شد. «وطنم ایران» برگرفته از اجرای گروه اصلی شیدا است. غیر از این دو کار تقریبا هیچ کار در خور و قابل توجه دیگری به بازار عرضه نشده است و تقریبا پرفروش‌ها و پرمخاطب‌ همان آثار قدیمی‌تر هستند.

از دیگر آثار پرفروش در زمینه موسیقی نیز، همچنان می‌توان به این آثار اشاره کرد. مولویه (ناظری)، سعدی‌نامه (عقیلی)، روی در آفتاب (قربانی)، غوغای عشق‌بازان (شجریان) و دریای بی‌پایان (گروه دستان - عقیلی).

در زمینه موسیقی سنتی بی‌کلام نیز این روزها «آن و آن» هم جدیدترین است و هم پرفروش‌ترین. این آلبوم مربوط به بداهه‌نوازی سه‌تار علیزاده همراه با تمبک پژمان حدادی در دستگاه‌های شور و اصفهان است.

از دیگر پرفروش‌های این بازار می‌توان از رنگ‌های هفت دستگاه، دونوازی دف، ۲۰قطعه برای تار، پیانو دو محبوبی نام برد. در زمینه موسیقی پاپ هم هنوز کاری جدیدتر از (باتو بی‌ تو) گروه آریان به بازار نیامده است و باقی آثار همان کارهای قدیمی هستند. موسیقی بی‌کلام پاپ هم این روزها حال و روز چندان خوشی ندارد و اکثر آثار مربوط به سال گذشته می‌شدند.

در زمینه موسیقی تلفیقی هم همچنان آلبوم‌های یار آسمانی (علی اکبر مرادی)، تا بیکران دور دست (کیهان کلهر) و به تماشای آبهای سپید (علیزاده) جزو پرفروش‌ها هستند، ضمن اینکه بعضا ترنج نامجو نیز خود را به این جمع دور و نزدیک می‌کند. در بازار موسیقی مقامی از دوتار مرحوم حاج قربان سلیمانی، ذکریا رحمن مرحوم خلیفه میرزا غه‌غوشی، بیشتر استقبال می‌شود. ضمن اینکه علاقه‌مندان به موسیقی محلی همچنان آلبوم‌های ژوان، گوروش و زرنگیس را به عنوان پرفروش‌ترین‌ها معرفی می‌کنند.