خانواده چهار دیپلمات ربوده شده‌ ایرانی با سید محمد خاتمی دیدار کردند.

به گزارش ایسنا، در این دیدار سید محمد خاتمی ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که به زودی بتواند این عزیزان را ببیند و از وضعیت آن‌ها اطلاع پیدا کند، گفت: مساله‌ این چهار عزیز، متوسلیان، اخوان، موسوی و رستگارمقدم فراتر از یک مساله‌ عاطفی است. این مساله پیوندی با ایران، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و مهم‌تر از آن با آن چه امروز در عرصه‌ بین‌المللی می‌گذرد، پیدا می‌کند؛ بنابراین باید از این دیدگاه به این مساله نگاه کرد. رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها گفت: ما از معیارهای دوگانه صحبت می‌کنیم این بد است، ولی گاهی در اعمال این معیارهای دوگانه آن قدر سقوط اخلاقی وجود دارد که وصف‌ناپذیر است و معتقدیم این اوضاع باید به نحو بارزتری تحول پیدا کند. بالاخره یک جایی بزرگ‌ترین زرادخانه اتمی دنیا بعد از چهار - پنج کشور اتمی بزرگ دارد و کاملا مورد حمایت است، ولی یک کشوری که آشکارا می‌خواهد فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشد و عضو NPT هم هست، این طور مورد فشار قرار می‌گیرد و این معیار دوگانه است.

رییس بنیاد باران در ادامه گفت: سرنوشت عزیزان ما هم از جمله مصیبت‌های اخلاقی جهان امروز است؛ یعنی از محو یک ملت و یک تاریخ حساسیت برانگیخته نمی‌شود، اما یک صحبت که می‌شود این طور حساسیت نشان داده می‌شود؛ چهار نفر انسان آن هم نه انسان عادی، انسان‌هایی که مومن هستند، نماینده انقلاب و ملت هستند بدون هیچ‌گونه جرم سیاسی گم می‌شوند و هیچ نشانی از آنها داده نمی‌شود، حساسیتی هم در عرصه بین‌المللی ایجاد نمی‌شود. ولی راجع به فلان فعالیت، فلان موضوع بسیار کوچک یا موهوم آن‌طور حساسیت نشان می‌دهند.خاتمی تاکید کرد: دولت موظف است مساله را پیگیری کند؛ همان‌طور که در گذشته و حال نیز این کار وجود داشته است. البته دولت‌ها محذوراتی هم دارند. باید در عرصه بین‌المللی سوال کنیم چرا اینقدر شاهد سقوط اخلاقی در دنیا هستیم؟

رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، با اشاره به طرح گفت‌وگوی تمدن‌های خود گفت: یکی از موضوعات گفت‌وگو اخلاقی کردن سیاست است. آیا چنین چیزی ممکن است؟ معتقدم بله، ممکن است ولی سیاست امروز که بر پایه زور و قدرت می‌گردد باید در دنیا عوض شود تا سیاست اخلاقی شود. اختلاط بین سیاست به صورتی که امروز است با اخلاق به همین دلیل ساختار سازمان ملل محال است و معنای سیاست در دنیا و هم اینکه چه کسانی دست‌اندرکار سیاست در دنیا هستند همه از نظر ادیان و مصلحان بزرگ باید تعریف شود و می‌توان به نقطه‌نظراتی مشترک رسید. خاتمی تصریح کرد: گم شدن چهار انسان عزیزی که همه به آنها علاقه داریم تاثرآور است ولی از آن تاثر بزرگ‌تر نحوه برخورد جامعه جهانی است با این جریان و ناکام ماندن تلاش برای اینکه آشکار شود این مساله چیست این امر نشانه اخلاق در دنیای امروز است و مشکلی بزرگ است.رییس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه گفت: اگر واقعا از نظر محیط زیست که خطر بزرگی برای دنیاست و باز هم می‌توان همین تخریب محیط‌زیست را یکی از نتایج سقوط اخلاقی دانست، ویران شدن بنیادهای مسلم اخلاق در روابط بین‌المللی امروز مصیبت بزرگ‌تر است.

وی گفت: در مورد عزیزان مفقود شده همه وظیفه داریم کار کنیم تا مساله را زنده نگه داریم چون معمولا وقتی کسی از موقعیت مشخص و مطرحی کنار می‌رود بعد از مدتی فراموش می‌شود؛ ۲۷ سالی است که از این عزیزان خبری نیست باید درباره این موضوع حتی از بعضی مجامع محترم و شخصیت‌های معتبری در این زمینه کمک بگیریم.