ممیزی بعد از انتشار نشر کشور را نابود می‌کند
محسن پرویز گفت: برخی می‌گویند می‌شود قانون فعلی ممیزی کتاب را عوض کرد و کتاب‌ها را مثل مطبوعات بعد از انتشار بررسی کرد و راست هم می‌گویند.

محسن پرویز گفت: برخی می‌گویند می‌شود قانون فعلی ممیزی کتاب را عوض کرد و کتاب‌ها را مثل مطبوعات بعد از انتشار بررسی کرد و راست هم می‌گویند. اما من به عنوان مسوول این کار، قطعا به این کار رضا نمی‌دهم چون این کار به نابودی نشر کشور منجر می‌شود. محسن پرویز، معاون فرهنگی وزیر ارشاد ظهر روز گذشته به مناسبت روز قلم از خبرگزاری فارس بازدید کرد. پرویز در پایان این بازدید درباره ممیزی پیش از انتشار، تغییر قانون ممیزی در ایران، اصلاح شیوه ممیزی در اداره کتاب، اعلام نام بررس‌ها و مشارکت ناشران در ممیزی کتاب با این خبرگزاری گفت‌وگوی تفصیلی کرد.

ممیزی هم برای بزرگسال است هم برای کودکان
محسن پرویز در ابتدای این گفت‌وگو، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و اداره کتاب را تنها مجری ممیزی دانست و نه قانونگذار. وی گفت: معاونت فرهنگی هم قصد ندارد تغییری در قوانین جاری دهد. به گفته پرویز، مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دال بر تشکیل هیات نظارت چاپ و نشر در دو حوزه بزرگسال و کودک و نوجوان است. وی گفت: برای من خیلی عجیب است که افراد با تجربه از این مصوبه برداشت می‌کنند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فقط ناظر به ضوابط نشر کتاب‌های کودک و نوجوان است.

مخالف ممیزی بعد از انتشار هستم
پرویز همچنین در مقایسه‌ای بین شیوه انتشار کتاب و روزنامه در ایران گفت: حوزه کتاب با حوزه مطبوعات جداست. با کتاب نمی‌شود مثل مطبوعات برخورد کرد. کتاب ماندگاری دارد در حالی که این ماندگاری در مطبوعات وجود ندارد. مطبوعات به روز می‌شوند ولی کتاب‌ها این‌طور نیستند. به گفته وی، در مطبوعات گاهی مطالب بسیار بد، سخیف و ناجور منتشر می‌شود و خیلی هم بازخورد منفی در جامعه ندارد. پرویز گفت: برخی می‌گویند می‌شود قانون فعلی ممیزی کتاب را عوض کرد و راست هم می‌گویند. می‌توان لایحه‌ای تنظیم کرد و به مجلس فرستاد تا کتاب هم مثل مطبوعات بعد از انتشار بررسی شود. اما من به عنوان مسوول این کار، قطعا به این کار رضا نمی‌دهم مگر اینکه آقای وزیر بخواهد چنین کاری کند. دلیلش این است که نمی‌خواهم نشر کشور از بین برود.

مخالفان اصل ممیزی، با نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند
محسن پرویز گفت: عموم کسانی که با ممیزی مشکل دارند و سعی می‌کنند علیه آن جوسازی کنند کسانی هستند که کلا با نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند. به گفته وی، تعبیری که این افراد از ممیزی می‌کنند معادل سانسوری است که در رژیم‌های اختناق هست و این افراد ممیزی فعلی را با دوران شاه مقایسه می‌کنند. پرویز گفت: یکی از عوامل رژیم شاهنشاهی جایی صحبت کرده بود و گفته بود وضع الان بدتر از رژیم شاه است. اظهارنظرهای این‌جوری هر از گاهی صورت می‌گیرد و به گمانم اصلاً قابل اعتنا نیست.