دنیای اقتصاد- با معرفی سه گزینه پیشنهادی برای ریاست دیوان محاسبات از سوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انتخاب رییس این نهاد، چهارشنبه این هفته در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس، کمیته هفت نفره‌ای از سوی کمیسیون برنامه‌وبودجه مسوول بررسی طرح‌ها و برنامه‌های داوطلبان ریاست و دادستانی دیوان محاسبات هستند. این کمیته پس از بررسی، چهارشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای رحمانی فضلی (معاون لاریجانی در زمان مسوولیت وی در شورای عالی امنیت ملی) پاک‌نهاد و صادقی‌مقدم را به عنوان گزینه‌ای پیشنهادی برای ریاست دیوان محاسبات و شافعی، عربیان و کریمی را به عنوان گزینه‌ای پیشنهادی برای دادستانی این دیوان به اعضای کمیسیون معرفی کرد. در جلسه بعدی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات، برای انتخاب نهایی رییس و دادستان دیوان محاسبات از اعضای کمیسیون رای‌گیری خواهد شد.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، تعیین رییس دیوان محاسبات و دادستانی این دیوان به عهده کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس است که به پیشنهاد کمیته بررسی کننده و با رای اعضای کمیسیون، انتخاب می‌شوند. دیوان محاسبات از نهادهای نظارتی قوه‌ مقننه است که وظیفه‌اش بررسی عملکرد مالی دستگاه‌های دولتی است که براساس قانون بودجه سالانه به آنها بودجه اختصاص داده می‌شود. گفتنی است رحیمی، رییس سابق دیوان محاسبات کشوری بود که با حکم احمدی‌نژاد پس از آن که با انتقاد رسانه‌ها از وی، توانست به عنوان سرپرست وزارت کشور از سوی رییس‌جمهوری معرفی شود، به عنوان معاون حقوقی پارلمانی رییس‌جمهور منصوب شد.

تشکیل کمیسیون ویژه مسائل اقتصادی در مجلس

همچنین حمیدرضا حاجی‌بابایی یک عضو هیات‌رییسه مجلس به خبرگزاری مهر گفت که در نخستین جلسه کاری مجلس در هفته آینده، نمایندگان تشکیل کمیسیون ویژه مسائل اقتصادی را برای بررسی مشکلات موجود اقتصادی کشور بررسی خواهند کرد. وی افزود: در جلسه علنی روز یکشنبه آتی برای تشکیل این کمیسیون که از سوی ۱۵ نماینده مجلس پیشنهاد شده است، رای‌گیری می‌شود. به گفته وی در صورت موافقت نمایندگان با تشکیل کمیسیون ویژه مسائل اقتصادی، طبق ماده ۵۹ آیین‌نامه داخلی مجلس ۷ تا ۱۵ نفر برای عضویت در انتخاب می‌شوند تا مسائل اقتصادی را پیگیری کرده و به مجلس گزارش دهند.