محسن عبداللهی

BRT نوعی سیستم زمان‌بندی شده اتوبوس پرظرفیت است که در آنها وسایل خنک‌کننده و گرمایشی پیش‌بینی شده و مسافران می‌توانند از زمان‌بندی دقیق رفت و آمد اتوبوس‌ها اطلاع داشته باشند.

در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران که بر مبنای اصول حمل‌ونقل در کشورهای مختلف دنیا تدوین شده است، ساخت اتوبوس پرسرعت و دارای زمان‌بندی و به عنوان دومین اولویت حمل‌ونقل همگانی مطرح است که البته در کشور ما از طرف شورای عالی ترافیک که رییس‌جمهور ریاست آن را عهده‌دار است با احداث این خط اتوبوس مخالفت‌هایی وجود داشت از طرفی پلیس نیز در روند ساخت این خط اتوبوس ممانعت‌هایی ایجاد کرده است.

با وجود تمام جنجال‌ها و انتقادات و ممانعت‌ها برای پیشبرد این طرح چند ماهی است که شهروندان تهران مسیر غرب به شرق تهران را با دردسر کمتر و سرعت بیشتری طی می‌کنند و نظرسنجی‌ها حاکی از رضایت شهروندان تهرانی دارد که این رضایت خود را مدیون پافشاری شهرداری برای عملی شدن این طرح می‌دانند.

در افق طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران، روزانه ۱۸میلیون نفر سواره شامل ۵/۲میلیون جابه‌جایی در شبکه معابر شهری تهران برآورد شده که براساس آن ۲۵درصد سفرها با وسیله نقلیه شخصی و ۷۵درصد با وسایل نقلیه عمومی و نیمه‌عمومی صورت خواهد پذیرفت.

در این بین سهم قطار شهری ۳۰درصد، اتوبوس ۲۲درصد، مینی‌بوس ۳درصد و سهم تاکسیرانی نیز ۲۰درصد است.

طبق طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران توسعه شبکه خطوط اتوبوسرانی تندر (BRT) تا ۱۵۰ کیلومتر در دستور کار قرار دارد.

با راه‌اندازی خطوط اتوبوس سریع‌السیر شهروندان تهرانی برای اولین بار توانسته‌اند همانند وضعیتی که هم‌اکنون در مترو تهران وجود دارد با برنامه‌ریزی دقیق از زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه مطلع شوند.

از طرفی در طرح BRT برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای صورت گرفته که مسافران بتوانند بدون کمترین معطلی به محض رسیدن اتوبوس به ایستگاه، سوار این وسیله نقلیه شوند و در این راستا مکان ویژه‌ای تعبیه شده تا مسافران قبل از رسیدن اتوبوس بلیت خود را به متصدی ایستگاه تحویل دهند.

نکته دیگری که این اتوبوس‌ها را از جهت سهولت استفاده با اتوبوس‌های سابق متفاوت کرده است، این است که برای پیاده و سوار شدن از اتوبوس احتیاج به پلکان اتوبوس نیست چون سطح اتوبوس با سطح ایستگاه همتراز است و اما اجرای طرح خطوط سیستم اولویت‌دهی از طریق نصب دستگاه GPS بر روی اتوبوس‌های BRT نیز از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این اتوبوس‌ها است که در زمان رسیدن این اتوبوس‌ها به تقاطع، سیستم به صورت هوشمند اولویت اصلی را به اتوبوس اعلام خواهد کرد.

با توجه به اینکه طبق نظرسنجی‌ها حمل‌ونقل مهم‌ترین دغدغه شهروندان در حوزه مدیریت شهری است، اجرا و توسعه خطوط اتوبوسرانی سریع‌السیر توسط شهرداری تهران گامی بسیار مهم در توجه به این دغدغه مهم شهروندان تهرانی بوده است.