مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس که به همراه حمیدرضا حاجی‌بابایی از اعضای هیات‌رییسه در میزگردی در باشگاه خبرنگاران با موضوع مسائل اقتصادی کشور شرکت کرده بود، در توضیح پیشنهادش برای به رفراندوم گذاشتن طرح تحول اقتصادی تاکید کرد که این پیشنهاد را به عنوان یک راهکار برای اجرایی شدن این طرح ارائه کردم. در عین حال حمیدرضا حاجی‌بابایی هم تاکید کرد که همه مسوولان حامی طرح تحول اقتصادی دولت هستند. مصباحی‌مقدم افزود: پیشنهادهای دیگری هم می‌تواند ارائه شود، اما هم‌اکنون این طرح از نظر کارشناسی ارزیابی شده و قرار است از طریق دولت با مردم در میان گذاشته شود؛ تا نگاه افکار عمومی به این طرح مشخص شود.

دولت و مجلس هفتم هر دو در تورم مقصر بودند

مصباحی مقدم در پاسخ به این‌که آیا مساله تورم، نتیجه عملکرد دولت نهم است یا مجلس هفتم اظهار داشت: الان باید به فکر مهار تورم بود، مساله تورم امروز جامعه در بودجه ۸۵ کلید خورده و مهم آن که ۴۰درصد نقدینگی سال ۸۵ و ۴۶درصد سال ۸۶ عامل افزایش قیمت خارجی در دو سال اخیر، نقش‌آفرین بوده است که ۳درصد افزایش تورم ناشی از عوامل خارجی است؛ مثل آهن‌آلات، روغن، برنج، گندم و سیمان و... قیمت نفت هم موجب شده ریسک انتقال کالا افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: هم عامل داخلی و هم عامل خارجی و هم انتظارات روانی، در افزایش تورم دخیل بوده و وقتی قیمت‌ها افزایش می‌یابد و این امر بازتاب می‌یابد، انتظارات افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: ما نباید دولت یا مجلس را در این امر مقصر بدانیم، هر دو سهمی از تقصیر را دارند، آنچه امروز تورم را مهار می‌کند، باید دنبال شود.

فضای مجلس هشتم حمایت از دولت است

حاجی‌بابایی درباره تعامل مجلس هشتم و دولت تصریح کرد: سخنان رهبری مبنی بر دفاع از دولت، فضای حمایت از دولت را پدید آورده و در کنار این فضا، حمایت از دولت وجود دارد و در کنارش این فضا که مجلس خودش را مسوول بداند نیز وجود دارد. وی درباره حضور هوشنگ امیراحمدی هم گفت: این خبر قطعی نیست و حضور وی در ایران شایعه است.