اقتصاد ایران همچنان تحت کنترل دولت است

واحد اطلاعات اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی فضای اقتصاد کلان ایران و ۸۱ کشور دیگر جهان پرداخت و عنوان کرد که ایران طی پنج سال گذشته از این لحاظ در مکان ۷۶ جهان جای داشته است. به گزارش ایسنا، اکونومیست در گزارش ماه ژوئن خود به فضای اقتصاد کلان ایران در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ امتیاز ۵/۵ داد و عنوان کرد که با چنین امتیازی ایران در مکان ۷۶ جهان و ۱۵ خاورمیانه قرار دارد.

واحد اطلاعات اکونومیست در ادامه به بررسی دورنمای فضای اقتصاد کلان ایران در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ پرداخته و به این شاخص بدون تغییر امتیاز ۵/۵ داده و با این امتیاز ایران را در مکان ۸۰ جهان و ۱۶ خاورمیانه قرار داده است.

اکونومیست در ادامه گزارش خود عنوان می‌کند، بعید به نظر می‌رسد فضای اقتصاد کلان ایران طی پنج سال آینده تغییر چندانی داشته باشد. دورنمای اقتصادی ایران از انقلاب ۱۹۷۹ نوسانات زیادی داشته است. در مجموع فضای سیاسی کشور ضد بخش‌خصوصی به ویژه نقش شرکت‌های خارجی بوده و این در حالی است که در برنامه توسعه پنج ساله بر افزایش نقش بخش‌خصوصی تاکید شده است.

به‌رغم تغییرات صورت گرفته انتظار می‌رود طی مدت پیش‌بینی شده، اقتصاد ایران همچنان تحت کنترل دولت بوده و به شدت به درآمدهای نفتی وابسته باشد.

انتظار می‌رود مقاومت در برابر آزادسازی اقتصادی همچنان مانع از معرفی اصلاحات مجلس کنونی شود. اگر چه بانک‌های خصوصی اجازه فعالیت پیدا کرده‌اند، اما تنها چند بانک‌ وجود داشته و در مقایسه با موسسات دولتی همچنان کوچک خواهند بود.

این در حالی است که مشوق‌های کمی برای توسعه این بخش وجود خواهد داشت. احتمال دارد طی مدت پیش‌بینی شده بانک‌های خارجی کمی اجازه فعالیت در ایران را دریافت کنند.

اکونومیست در بخش دیگری از گزارش خود به بررسی وضعیت فضای تجاری ایران پرداخته و بدون تغییر نسبت به گزارش قبلی خود عنوان کرده است که طی پنج سال آینده ایران از لحاظ فضای تجاری در مکان ۷۸ جهان جای خواهد داشت.

اکونومیست امتیاز فضای تجاری ایران طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ را ۶۳/۴ اعلام کرده و با چنین شاخصی ایران مکان هفتاد و هشتم در میان ۸۲ کشور جهان را به خود اختصاص داده است.

در همین حال کشورمان در میان ۱۷ کشور منطقه خاورمیانه توانست جایگاه پانزدهم را به خود اختصاص دهد.

اکونومیست در بخش دیگری از گزارش خود، فضای تجاری ایران طی پنج سال گذشته را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و برای کشورمان امتیاز ۵۸/۳ را در نظر گرفته است که با این امتیاز ایران مکان ۸۱ جهان و ۱۶ خاورمیانه را در اختیار دارد.