چالش بین قوه مقننه و قضائیه بر سر موضوع عباس پالیزدار که چندی است با اعتراض برخی نمایندگان و البته پاسخ قوه قضائیه مواجه شده است، دیروز هم در صحن علنی مجلس و حاشیه آن تداوم یافت. به طوری که در پی انتشار توضیحات شورای اطلاع‌رسانی قوه قضائیه درباره احضار دو تن از نمایندگان مجلس در رابطه با مساله پالیزدار، این مساله با واکنش احد توکلی، نماینده تهران در صحن علنی مجلس مواجه شد. شورای اطلاع‌رسانی قوه قضائیه در نامه‌ای در خصوص علت احضار دو تن از نمایندگان مجلس به دادسرای کارکنان دولت، تصریح کرده بود که به دلیل اعترافات عباس پالیزدار متهم به افترا به مقامات نظام و تشویش اذهان عمومی درباره حسن کامران، فاطمه آجرلو و محمد دهقان، دو تن از نمایندگان مجلس به دادسرا احضار شده‌اند. همین مساله یعنی بردن نام این افراد توسط قوه قضائیه بدون آنکه اتهام این افراد ثابت شود، اعتراض احمد توکلی را در پی داشت. توکلی که هرگونه ارتباط پالیزدار را با مرکز پژوهش‌های مجلس تکذیب کرده، اما به تازگی از سوی روزنامه کیهان به ارتباط با پالیزدار متهم شده است، دیروز در صحن علنی مجلس در تذکری آیین‌نامه‌ای خطاب به لاریجانی موضوع نامه شورای اطلاع‌رسانی قوه قضائیه را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه نام افراد قبل از احراز جرم نباید اعلام شود، گفت: در جلسه گذشته مجلس، برخی از نمایندگان در مورد نحوه برخورد قوه قضائیه با پرونده فرد متهم (عباس پالیزدار) به افشاگری علیه برخی از بزرگان نظام تذکر دادند.

وی افزود: کاری که قوه قضائیه می‌کند، به احترام قوه قضائیه و به اقتدار مجلس آسیب می‌زند. وی یادآور شد: طی دو روز گذشته بازپرس پرونده اطلاعیه‌ای را در رسانه‌ها منتشر کرد که خلاف ماده ۱۸۸ آیین دادرسی است.

توکلی افزود: عجیب است که این بازپرس در یک اقدام غیرعادی نامه‌ای را نوشته و به رسانه‌ها می‌دهد که در این نامه اسامی رییس و نایب‌رییس و مخبر هیات تحقیق و تفحص از قوه قضائیه را به عنوان متهم افشا می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس این مورد را نقض صریح قانون دانست و گفت: رییس مجلس قول داده است که جایگاه و شان مجلس را حفظ کند، هم‌اکنون به عنوان رییس یک قوه اقتدار قوه قضائیه را نیز حفظ کنید؛ چرا که این کارها به اقتدار قوه قضائیه آسیب می‌زند.

توکلی یادآور شد: ۱۲ تن از نمایندگان مجلس در این مورد نامه‌ای را امضا کرده‌اند که تقدیم هیات‌رییسه می‌شود که از شما می‌خواهیم این نامه نمایندگان امروز در صحن علنی قرائت شود. علی لاریجانی، رییس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر توکلی گفت: بازپرسی که این مطالب را مطرح کرد، خلاف آیین دادرسی عمل کرده است. همچنین ۲۱۲ نماینده مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس با اشاره به مسائل پیش‌آمده بین مجلس و قوه قضائیه این مسائل را برای ۲ قوه زیانبار دانستند و تحرکات اخیر قوه قضائیه را نوعی تسویه حساب با نمایندگانی دانستند که تحقیق و تفحص را انجام داده‌اند.

در این نامه که روز گذشته در حاشیه جلسه علنی مجلس منتشر شد، خطاب به علی لاریجانی با اشاره به تفتیش خانه نمایندگان مرتبط با این موضوع آمده است: این نحوه برخورد دادستانی این شائبه ایجاد می‌کند که قوه قضائیه در مقام تسویه‌حساب با نمایندگانی است که تحقیق و تفحص را انجام داده‌اند.

این مساله نه تنها با استقلال قوه مقننه و حرمت و کیان قانونگذاری در تضاد است، بلکه آبروی قوه قضائیه به عنوان حافظ نهایی قانون را نیز خدشه‌دار می‌کند.

درهمین رابطه حسن کامران نماینده مردم اصفهان در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برخی قصد دارند با هیات تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه تسویه‌حساب کنند، با اشاره به مطالب منتشر شده در مطبوعات درباره وی و برخی اعضای هیات تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضائیه و ارتباط آنها با عباس پالیزدار گفت: از آقای دهقان و خانم آجرلو اعضای این هیات دفاع می‌کنم؛ چرا که مطالب نسبت داده شده به آنها کذب محض است.