رییس مجلس در نطق پیش از دستور خود با اشاره به بحث هسته‌ای کشور خطاب به کشورهای غربی تاکید کرد: «به شما توصیه می‌کنیم هشدارهای آقای البرادعی را جدی بگیرید و دنبال تحریک ایران نباشید که در آن صورت در مقابل عمل انجام شده‌ای قرار می‌گیرید که راه بازگشت به تعامل برایتان سد خواهد شد.» لاریجانی گفت: امروز مساله حقوق بشر و بحث اتمی ایران، دستاویزی برای فریبکاری دیپلماتیک و رسانه‌ای توسط بعضی کشورهای غربی شده است مگر نه این است که آقای سولانا را به ایران فرستادید تا در مورد بسته پیشنهادی مذاکره نماید اما همان روز آقای بوش قبل از اینکه اسناد به ایران برسد، از رد بسته پیشنهادی توسط ایران، ابراز نگرانی کرد!

وی با اشاره به نگرانی اروپا که در روزهای اخیر نسبت به بانک ملی ایران محدودیت ایجاد کرده است، گفت: اگر بنا است با ایران در مورد بسته‌ پیشنهادی مذاکره کنید، چرا قبل از بررسی راه تقابل را در پیش گرفته‌اید؟ با این حال دم از اعتمادسازی می‌زنید؟

لاریجانی خطاب به اروپایی‌ها گفت: با محاسبه‌ غلط، هزینه خود را زیاد نکنید، چرا که ملت ایران و منطقه تحرکات شما را با دقت رصد می‌کنند و خود می‌دانید استراتژی‌های غلط شما در عراق و لبنان و افغانستان جز نفرت دستاوردی نداشته است. شما با این رفتار دوگانه و مزورانه در آستانه یک بن‌بست استراتژیک در منطقه هستید و به دقایق سوت پایان بازی شکست خورده نزدیک می‌شوید. لاریجانی اظهار کرد: ارزیابی من با توجه به تجربیات گذشته این است که فرصت کوتاهی برای تعامل باقی مانده است، اما با توجه به فضای بی‌اعتمادی حاصل از رفتارهای اخیر، احتیاج به علامت‌های منطقی و سازنده وجود دارد.

رییس مجلس خطاب به کشورهای غربی افزود: دبیر محترم شورای امنیت ملی، آمادگی برای مذاکره را اعلام نمود و مجلس شورای اسلامی این مسیر را مفید می‌داند و با دقت رفتار شما را زیر ذره‌بین خود قرار داده است و چنانچه احساس شود یک‌جانبه تصمیم می‌گیرید و مذاکره را وسیله توجیه اقدامات غیرقانونی خود قرار داده‌اید، مطمئن باشید مسیر عوض خواهد شد و این راهی است که شما در آن گام نهادید و لذا مسوولیت آن بر دوش شما خواهد بود.