سفیر چین در تهران با اشاره به رشد ۵۹‌درصدی روابط تجاری ایران و چین در ۴ ماه اول سال جاری خبر داد: چین اولین شریک تجاری ایران است و ایران نیز دومین طرف تجاری چین در منطقه محسوب می‌شود. به گزارش خبرگزاری فارس شیه شیائوین، سفیر چین در تهران با تشریح تغییرات اقتصادی چین طی ۳۰ سال گذشته گفت: چین از ۳۰ سال پیش رشد اقتصادی ثابت و سریعی داشته است؛ رشد اقتصادی در حدود ۸۲/۹‌درصد که سریع‌ترین رشد در بین کشورهای جهان در طول سه دهه گذشته بوده است.

وی افزود: چین در حال حاضر سومین یا چهارمین قدرت اقتصادی جهان است و در سال ۲۰۰۷ میلادی، حجم تولید ناخالص داخلی این کشور به ۲۴تریلیون ین رسیده و رشدی ۱۶‌درصدی پیدا کرده است و میزان تجارت چین نیز به ۱/۲تریلیون دلار رسیده است.

سفیر چین جمعیت زیاد، مشکل اشتغال و افزایش تقاضا برای انرژی را از چالش‌های اصلی چین قلمداد کرد و گفت: چین ۲۳‌درصد جمعیت جهان را دارا است، اما ۷/۵‌درصد از کل ‌تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد. وی ایران را یکی از بزرگترین بازارها برای سرمایه‌گذاری چینی‌ها دانست و تصریح کرد: در فرآیند جهانی شدن هر کشوری که می‌خواهد توسعه پیدا کند باید به فکر اصلاحات اقتصادی باشد و ضمن باز کردن درهای اقتصاد با کشورهای توسعه‌یافته از نظر تجاری همکاری کند. شرایط اقتصادی امروز کشور ماحصل اعمال این سیاست‌ها طی ۳۰سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه‌هایی در دست اجرا داریم تا ضمن کاهش عدم تعادل در تجارت چین، کیفیت کالاها را بهبود ببخشیم و از قوانین مالکیت معنوی حمایت کنیم. شیائوین با اشاره به رشد ۵۹‌درصدی روابط ایران و چین در ۴ ماه اول سالجاری گفت: چین اولین شریک تجاری ایران است و ایران نیز دومین طرف تجاری چین در منطقه محسوب می‌شود.

وی زمینه‌های همکاری میان دو کشور را متنوع و ظرفیت‌های ایران را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله هتل‌سازی، مخابرات، انرژی و معدن مناسب ارزیابی کرد.