توصیه‌های اقتصادی علمای قم به رییس‌مجلس هشتم

علی لاریجانی در دیدار با آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

عکس: مهر، امیر حسامی نژاد در اولین سفر رییس‌ مجلس به قم مطرح شد

انتقاد مراجع عظام از وضعیت موجود اقتصادی و تورم

دنیای اقتصاد-علی لاریجانی برای نخستین بار پس از آنکه به ریاست مجلس رسید، عازم قم شد تا همان طور که پیش از انتخابات مجلس هشتم و در توضیح علت کاندیداتوری‌اش از این شهر گفته بود، می‌خواهد نظرات مراجع عظام را در مجلس جاری کند و ارزیابی علمای قم را از آنچه که تاکنون در مجلس گذشته است، جویا شود. هر چند مراجع در این گفت‌وگوها از ریاست لاریجانی بر مجلس استقبال کردند، اما اظهارات انتقادی خود را از وضعیت موجود اقتصادی به خصوص افزایش تورم به نماینده قم منتقل کرده و خواستار اقدام مناسب مجلس در این زمینه شدند. اولین رییس شهرستانی مجلس به قم سفر کرد تا به گونه‌ای ثابت کند روابط مناسب او با علمای قم و البته جامعتین تنها شعاری برای حضورش در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه قم نبوده است و قصد دارد تا بدین طریق بار دیگر نقش پایگاه روحانیت در امور سیاسی و اجرایی کشور را به ویژه در مجلس تقویت کند. علمای قم که متفق‌القول از وضعیت موجود اقتصادی گلایه‌مند بودند، محور صحبت‌های خود را با لاریجانی بر این اساس قرار دادند؛ هر چند لاریجانی در توضیحات خود تصریح کرد که تلاش خواهد کرد تا به جای کشمکش‌های سیاسی در مجلس به موضوعات مهم بپردازد و نزاع‌های سیاسی را به مباحثات تخصصی تبدیل کند. هر چند لاریجانی در ابتدای شروع به کار در مجلس با بحث کمیسیون‌ها و نحوه ترکیب آنها در حال دست و پنجه نرم کردن است و از سویی در برخی مسائل با قوه قضائیه بر سر برخی موضوعات نظیر پالیزدار به چالش برخورده است، اما تاکید کرد که کمک خواهد کرد تا در زمینه اقتصادی کار کارشناسی صورت بگیرد.

اگر امید دهید و عمل نکنید ناراحتی مردم بیشتر می‌شود

لاریجانی در دیدارهای خود با مراجع قم به ملاقات آیت‌ا... موسوی اردبیلی رفت. این مرجع تقلید با اشاره به وعده‌ها و امیدهایی که در رابطه با مسائلی چون مسکن و اقتصاد به مردم داده می‌شود، گفت: اگر امید دهید ولی عمل نکنید، به مراتب ناراحتی مردم از شما بیشتر خواهد شد. راهکاری بیندیشید تا این مساله از این بن بست خارج شود، هرچند که مقداری دیر شده است.

رییس مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه دولت مسیری را در جهت اصلاح امور معیشتی مردم و حل مشکلات طی می‌کند، افزود: بیشتر تمرکز ما در مجلس بر روی آن است که کمک نماییم تا در زمینه اقتصادی کار کارشناسی مطلوبی صورت پذیرد و امیدواریم که مشکلات اقتصادی مردم هرچه سریع‌تر حل شود.

گرفتن حق باید با تدبیر باشد

آیت‌ا... مکارم شیرازی، نیز در دیدار لاریجانی با تاکید بر اینکه در این شرایط مشکل جز با همدلی و وحدت نظر کلیه قوا حل نمی‌شود، گفت: از اینکه کمیسیون اقتصادی مرکب از مجلسیان و دولت و کارشناسان اقتصادی تشکیل شده است، بسیار خوشحال شدم. این اقدام موثر سبب می‌شود تا ذهنیت مردم نسبت به جدا بودن فعالیت دولت و مجلس اصلاح شود.

وی در ادامه پیشنهاد کرد چنین کمیسیون مشترکی هم با قوه قضائیه تشکیل شود تا این قوه بتواند مشکلات را حل کند. این مرجع تقلید همچنین به سه مساله مهم تورم و مشکلات اقتصادی،‌ مسایل فرهنگی و مسایل سیاسی خارجی اشاره کرد و گفت: باید به هر سه این مسائل توجه جدی شود.

مکارم شیرازی تصریح کرد: باید مردم را در جریان مسائل بیشتر قرار داد و مشکلات را با مشارکت مردم حل نمود چون این مشکل تنها توسط دولت و مجلس حل نمی‌شود. مکارم شیرازی با اشاره به سابقه لاریجانی در مسائل سیاست خارجی گفت: باید شما با استفاده از تجاربی که در این زمینه دارید، نمایندگان مجلس را در جریان گذاشته و به دولت کمک کنید همچنین به وزارت خارجه هم کمک فکری دهید. به طور مثال شما در بحث انرژی هسته‌ای دارای تجارب ارزشمندی هستید که باید آن را به مسوولان فعلی شورای عالی امنیت ملی منتقل کرد. البته از حق خود نباید عقب‌نشینی کنیم؛ اما گرفتن حق باید با تدبیر باشد.

لاریجانی نیز با اشاره به اختلافات موجود در برخی از موضوعات گفت: تلاش شده است تا جاهایی که منشا اختلاف برداشت فکری است کمیسیونی تشکیل شده و این اختلافات به حداقل برسد. وی اضافه کرد: رایزنی‌هایی هم با شورای نگهبان صورت گرفته است تا قوانین مصوب مجلس در جاهایی که خلاف شرع و قانون اساسی نیست با مشکلات کمتری مواجه شود.

مردم رنج گرانی را لمس می‌کنند

آیت‌ا... نوری همدانی نیز در دیدار با لاریجانی خطاب به وی با بیان این‌که در دیداری که قبل از انتخابات با شما داشتم در مورد مشکلات اقتصادی صحبت کردم، تصریح کرد: مردمی که به شما رای داده‌اند انتظار دارند تا امنیت، عدالت و ارزانی و فراوانی نعمت را برای آنها به ارمغان آورید. نوری همدانی با اشاره به قیمت‌های مختلف کالا در نقاط مختلف کشور، گفت:‌ تثبیت قیمت‌ها و نظارت حکومت بر قیمت‌ ها اصل اساسی است که در کشورهای جهان دیده می‌شود؛ اما تاکنون در کشور ما اعمال نشده است.

وی تصریح کرد: دولت و مجلس دو وظیفه اساسی ارزانی، فراوانی نعمت و تثبیت قیمت‌ها را بر عهده دارند. مردم به صورت روزمره با اقتصاد سر و کار دارند و این رنج گرانی را لمس می‌کنند.

عواید کشور در جهت امور تولیدی صرف شود

همچنین آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار رییس مجلس هفتم اشاره کرد: باید کلیه امور مملکت اعم از سیاست، اقتصاد، فرهنگ و اشتغال تحت نظارت مجلس بوده و در کمیسیون‌های متعدد اجرا شود. هر کمیسیون باید نسبت به مسوولیتی که بر عهده‌اش گذاشته شده است، انجام وظیفه کند. صافی‌گلپایگانی همچنین بر صرف درآمدها و عواید کشور در جهت امور تولیدی تاکید کرد و گفت: باید در زمینه‌های مختلف به ویژه اقتصادی و برنامه‌ریزی، از کارشناسان در زمینه‌های مختلف بهره ببریم.

حضور در کمیسیون متناسب با تخصص

علی لاریجانی در آخرین روز حضور خود در قم با آیت‌ا... یزدی، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

به گزارش ایسنا، آیت‌ا... یزدی بر ورود افراد متخصص در کمیسیون‌های مختلف مجلس تاکید کرد و گفت: باید هر کسی متناسب با رشته تخصصی خود درکمیسیون حضور یابد. وی خاطر نشان کرد: مجلس در کنار وظیفه قانونگذاری باید بر حسن اجرای قوانین کشور نظارت داشته باشد. وی با بیان اینکه نمایندگان نباید دنبال بخشی نگری باشند، گفت: نماینده‌ نباید خود را تنها متعلق به حوزه انتخابیه بداند، بلکه باید خود را نماینده کل کشور بداند و مسائل کشور را مقدم بر مسائل حوزه انتخابیه بداند.

در ابتدای این دیدار هم علی لاریجانی در سخنانی ابراز کرد: آمدن من به قم با دعوت و نظر جنابعالی بود والان از این وضعیت راضی هستم و نمایندگی از قم را افتخار خود می‌دانم. وی با بیان اینکه ما در همان اوایل تشکیل مجلس هشتم با دولت و قوه قضائیه مذاکراتی انجام دادیم، گفت: در این مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که اختلافاتی که معمولا بین قوا پیش می‌آید در گروه‌های کارشناسی بررسی شده و به جامعه کشیده نشود. وی همچنین تقویت بعد کارشناسی کمیسیون‌ها را از برنامه های خود عنوان کرد و گفت: ما در کنار هر یک از کمیسیون ها ۵ تا ۷ کارشناس و مشاور قرار دادیم که در حال حاضر در این چند روزه کمیسیون‌ها شکل گرفته و مشغول فعالیت شدند.

رییس مجلس بعد از ظهر دوشنبه هفته جاری برای سفری یک روزه به منظور شرکت در شورای اداری استان قم و البته دیدار با مراجع عظام این استان به قم سفر کرد. لاریجانی همچنین پس از بازدید از طرح ساخت ضریح امام حسین، مستقر در مدرسه معصومیه قم در جمع خبرنگاران درباره هدف سفر خود به قم با بیان این‌که من از جانب مردم قم به نمایندگی مجلس انتخاب شده‌ام، گفت: برنامه من این است که به طور مرتب با مردم ارتباط داشته باشم و ان‌شاءالله در فرصتی که در آینده نزدیک ایجاد خواهد شد، ملاقات عمومی‌با مردم شریف قم خواهم داشت.